За останні роки в Інтернет потрапляло безліч відео з неадекватною поведінкою людей в аеропортах і літаках. У всіх цих дивних подій є спільне коріння, що сягає як у нашу голову, так і в сам дизайн аеропорту.
Багато хто з тих, хто проводив час в аеропорту, напевно, хоч раз був свідком дивної, а іноді й тривожної поведінки деяких людей — чи то попутник, який робить розтяжку біля виходу на посадку, чи то п'яний пасажир, який влаштовує скандал під час польоту. Останніми роками такі інциденти почастішали, але психологія готова дати відповідь на те, чому люди поводяться так по-різному в цих місцях, пише The Conversation.
У Фокус.Технології з'явився свій Telegram-канал. Підписуйтесь, щоб не пропускати найсвіжіші та найцікавіші новини зі світу науки!
Дослідження цього феномена, про яке розповів психолог Стів Тейлор, присвячене унікальним психологічним та екологічним факторам, що впливають на нашу поведінку в аеропортах. Тейлор припускає, що сенсорне перевантаження від натовпу і шуму в поєднанні з емоційним вантажем подорожі — хвилюванням або тривогою, може викликати нехарактерні реакції. "Стрес і тривога породжують дратівливість", — пояснює він, зазначаючи, що люди, схильні до тривожності, також частіше виявляють гнів або невдоволення, особливо в таких турбулентних місцях, як аеропорти.
Одним із ключових психологічних понять є лімінальність — ідея знаходження "між" двома станами. Аеропорти функціонують як перехідні зони, де час, ідентичність та соціальні норми стають розмитими. Втрата рутини та звичних орієнтирів може спричинити дезорієнтацію, роблячи людей більш сприйнятливими до імпульсивних дій. Ба більше, удавана відсутність наслідків — перебування в місці, де національні закони й особиста відповідальність здаються тимчасово скасованими, може підштовхнути до поведінки, яка в іншому місці була б неприйнятною.
Алкоголь погіршує ситуацію, послаблюючи стримування і дозволяючи прихованим емоціям виходити назовні, каже Тейлор. Для звичайного мандрівника розуміння цих психологічних тригерів може бути корисним. Визнання того, що стрес, шум і невизначеність можуть впливати на настрій, допоможе уникнути непотрібних конфліктів. Аналогічним чином, прості стратегії, такі, як уважне ставлення до себе, вчасне вживання рідини та обмеження споживання алкоголю, можуть зробити перебування в аеропорту спокійнішим і приємнішим.
Для аеропортів і авіакомпаній створення більш спокійної обстановки з поліпшеним дизайном зон очікування і функціями, що знижують стрес, може допомогти пом'якшити дистрес пасажирів, вважає Тейлор.
За даними Міжнародної асоціації повітряного транспорту, ще 2022 року кількість повідомлень про пасажирів, які порушують порядок, збільшилася на 37%, як порівняти з попереднім роком. Більшість інцидентів було пов'язано з недотриманням правил авіакомпанії, але значна частина — зі сп'янінням та агресією.
Чи викликають вони тривогу, чи відчуття свободи, аеропорти змушують багатьох із нас виходити за звичні рамки нашої поведінки. Хоча заборона на продаж алкоголю може здатися крайнім заходом, усунення основних психологічних причин деструктивної поведінки може стати ключем до того, щоб зробити авіаперельоти спокійнішими для всіх.
Раніше Фокус писав про те, що вчені дізналися, як почуття гніву пошкоджує наше серце. Щодня ми відчуваємо цілий спектр емоцій, від радості до злості, не замислюючись про їхній вплив на наше здоров'я. Але вчені стверджують, що одна емоція здатна серйозно нашкодити нам.
Також Фокус писав про те, як завдяки вченим з Університету Нагої в Японії, стало відомо про ще один спосіб контролю негативних емоцій.
Цей матеріал має виключно інформаційний характер і не містить порад, які можуть вплинути на ваше здоров'я. Якщо ви відчуваєте проблеми, зверніться до фахівця.