Майже 60% опитаних медійників вважають, що зупинка фінансування від США може мати катастрофічні наслідки, — ІМІ
Майже 60% опитаних медійників вважають, що зупинка фінансування від США може мати катастрофічні наслідки, — ІМІ

Майже 60% опитаних медійників вважають, що зупинка фінансування від США може мати катастрофічні наслідки, — ІМІ

Лише 15,8% опитаних сказали, що не отримували жодних грантів від американських організацій.

59.2% опитаних ІМІ медійників вважають, що зупинка програм підтримки медіа від США може мати катастрофічні наслідки і призведе до закриття або суттєвого скорочення роботи багатьох незалежних медіа. Про це свідчать результати анонімного опитування журналістів, проведеного Інститутом масової інформації.

«Ця цифра відображає кризову залежність українських незалежних медіа від міжнародної фінансової підтримки, особливо з боку США, та відсутність ефективних альтернативних механізмів фінансування в умовах повномасштабного російського вторгнення в Україну», — пише ІМІ.

Ще 30% опитаних медійників сказали, що очікують значного негативного впливу, проте вірять в можливість пошуку нових рішень для підтримки медіа. 5% редакцій відповіли, що вплив зупинки допомоги США буде помірним, і вони зможуть вижити завдяки іншим ресурсам. Лише 4,2% опитаних вважають, що вплив буде мінімальним, і вони продовжать працювати як і працювали. 1,6% не змогли відповісти на запитання. 

За даними опитування, лише 15,8% опитаних повідомили, що не отримували жодних грантів від американських організацій. При цьому 35% медіа отримували понад 75% фінансування саме з американських грантів. Ще 15,8% редакцій залежать від цих коштів на рівні 50—75% бюджету, у 12,5% опитаних американські гранти складали 50—25% бюджету, а в 10% — 25—10% бюджету. Лише в 4,2% такі гранти складали менше ніж 10% бюджету.

Майже 60% опитаних медійників вважають, що зупинка фінансування від США може мати катастрофічні наслідки, — ІМІ - Фото 1

Першими рішеннями медійників після негайної зупинки американського фінансування стали:

  • Скорочення в колективі (7.5% опитаних)
  • Проблеми з орендою офісу (9.5%)
  • Зменшення обсягів виробництва контенту (11%)
  • Скорочення зарплат і перехід на часткову зайнятість (10.5%)

Якщо міжнародне фінансування медійного сектору не відновиться протягом трьох місяців, опитані медійники заявили про такі очікувані наслідки (можна було обрати кілька відповідей):

  • 41% респондентів точно скоротять виробництво контенту, 
  • 40% медіа та медійних організацій будуть змушені скоротити штат, 
  • 35% перейдуть на часткову зайнятість або скоротять зарплати,
  • 35% втратять доступ до критично важливих ресурсів для виробництва контенту,
  • 32% не зможуть орендувати офіс та перейдуть на віддалену роботу,
  • 12% будуть змушені вдатись до непрозорих джерел фінансування (казино, джинса тощо),
  • 8,5% опитаних медіа та ГО закриються. 

Лише 19% опитаних медіа заявили що будуть продовжувати роботу на тому ж рівні, що й до зупинки грантової підтримки. 

Якщо гранти будуть відсутні протягом шести місяців, 33% медіа та медійних організацій стверджують, що будуть змушені закритися. Через рік без міжнародної підтримки вже Якщо гранти будуть відсутні протягом року, 51% опитаних медійних ресурсів можуть закритися, а 84.5% скорочуватимуть обсяги контенту і звільнятимуть співробітників. 

При цьому, 49% опитаних ІМІ медійників взагалі не розглядають закриття як опцію, і готові боротися, шукати нові рішення і підтримувати роботу свого медійного ресурсу навіть в умовах відсутності або суттєвого зменшення фінансування.

Що стосується джинси і непрозорих способів заробітку — через 6 місяців без грантів 28% опитаних медіа будуть змушені вдаватись до таких способів заробітку аби вижити. Через рік без фінансової підтримки таких буде вже 34% з опитаних. 

«Таким чином, закриття і ослаблення незалежних медіа може відкрити простір для гравців із меншою редакційною незалежністю, та може посилити вплив проросійських структур, які можуть працювати під прикриттям», — пише ІМІ.

Як альтернативні джерела фінансування опитані медійники наразі розглядають (можна було обрати кілька варіантів відповіді):

  • 84% — пошук грантових конкурсів серед європейських донорів;
  • 53% — пошук комерційних партнерств, збільшення обсягів реклами;
  • 48% — краудфандинг, збір донатів і створення спільнот для підтримки медіа;
  • 11% — державне фінансування;
  • 10% — розміщення реклами грального бізнесу і крипти;
  • 9% — запровадження платної підписки на медіа;
  • 8% — розміщення джинси;

Дослідження проводилося з 27 січня по 2 лютого 2025 року методом кількісного анонімного онлайн-опитування за простою випадковою вибіркою серед працюючих журналістів і редакторів. Усього було отримано 120 відповідей від медійників з усіх регіонів України. Максимальна похибка становить 5%.

За тиждень адміністрація Трампа відправила у відпустку топпосадовців Агентства США з міжнародного розвитку (USAID). 1 лютого сайт USAID припинив роботу. 

3 лютого держсекретар США Марко Рубіо заявив, що тепер він виконує обов'язки глави USAID. Того ж дня потенційний голова новоствореного Департаменту ефективності уряду США (DOGE) Ілон Маск заявив, що президент Дональд Трамп начебто погодився, що USAID потрібно ліквідувати.

Читайте також:

  • Переходимо в сіру зону? Чому втрата американської допомоги для українських медіа — серйозна загроза для демократії та свободи слова
  • «Економічна правда» оприлюднила перелік всіх українських інституцій, що отримували кошти від USAID
  • Не зупиняємося. Як припинення американської допомоги вплинуло на роботу українських медіа (опитування)

Ілюстрація: HuffPost, інфографіка: ІМІ

Команда «Детектора медіа» понад 20 років виконує роль watchdog'a українських медіа. Ми аналізуємо якість контенту і спонукаємо медіагравців дотримуватися професійних та етичних стандартів. Щоб інформація, яку отримуєте ви, була правдивою та повною.

До 22-річчя з дня народження видання ми відновлюємо нашу Спільноту! Це коло активних людей, які хочуть та можуть фінансово підтримати наше видання, долучитися до генерування спільних ідей та отримувати більше ексклюзивної інформації про стан справ в українських медіа.

Мабуть, ще ніколи якісна журналістика не була такою важливою, як сьогодні.
Долучитись
Теги за темою
США опитування фінансування
Джерело матеріала
loader
loader