Попри привабливі ціни, купівля старих автомобілів несе серйозні ризики для безпеки та може призвести до значних додаткових витрат. Про це розповів автомобільний експерт Євген Єрмолов в ефірі у Юрія Романенка 29 січня 2025 року, аналізуючи поточну ситуацію на українському авторинку.
"Я категорично проти ввезення автомобілів старше 15 років. Якщо ми допустимо це, то просто загрузнемо в металобрухті. Такі машини вже відпрацювали свій ресурс і не зможуть зберегти вам життя у випадку небезпечної ситуації на дорозі, яка може виникнути в будь-який момент", – наголосив експерт.
Особливу стурбованість викликає ситуація з вживаними дизельними автомобілями.
За спостереженнями Єрмолова, багато з таких машин експлуатуються з демонтованими системами екологічної безпеки: "У Львові, наприклад, центр міста сильно відрізняється від Києва тим, що там їздять переважно на старих дизельних європейських автомобілях. Цим машинам зазвичай більше 15 років, у них видалені каталізатори та сажові фільтри. В результаті стоїть сильний сморід від вихлопних газів цих старих дизелів".
Експерт зазначає, що проблема не обмежується лише екологічним аспектом. У більшості старих автомобілів відсутні сучасні системи безпеки: "У цих машинах часто немає подушок безпеки або ABS. Вони в принципі небезпечні для переміщення", – пояснює Єрмолов.
Ситуація ускладнюється тим, що перед Новим роком з'явилася інформація про можливу заборону ввезення автомобілів стандарту Євро-5 (2015 рік випуску і старші). Хоча це виявилося фейком і стосувалося тільки вантажних автомобілів, експерт вважає, що певні обмеження на ввезення старих автомобілів необхідні.
"Мають бути певні обмеження на ввезення, але не загороджувальні, раз вже у нас немає свого виробника. Ми не змогли за 30 років вибудувати виробництво хоча б як Dacia в Румунії, тому високі мита зараз не мають сенсу. Але й повне відкриття ринку для старих автомобілів неприпустиме", – вважає експерт.
При цьому Єрмолов зазначає, що сучасний автомобільний ринок надає достатньо альтернатив: "Сьогодні практично немає поганих машин. Майже всі автомобілі досить надійні. Немає сенсу гнатися за дуже старими моделями, коли ринок настільки великий і пропонує безліч варіантів".
Як приклад експерт наводить досвід з продажами корейських автомобілів в Україні: "Коли купуєте машину по низу ринку, думаючи що заощадили, насправді потім вартістю ремонту і обслуговування доберете як мінімум до середньої ціни, а може навіть і вище підете. Тут вже кому як пощастить".
Особливу увагу Єрмолов звертає на необхідність перевірки реального пробігу автомобіля: "Завжди виходьте з того, що середній пробіг – це 20 000 кілометрів на рік. Тобто якщо машині 10 років, у неї має бути пробіг хоча б 200 000 плюс. Якщо бачите 70 000, потрібно серйозно розбиратися, чому він такий".
На думку експерта, український авторинок потребує збалансованого підходу до регулювання. З одного боку, необхідно забезпечити доступність автомобілів для населення, з іншого – не допустити перетворення країни на "кладовище" старих європейських машин, як це відбувалося після суттєвого зниження мит.
Нагадаємо, що у 2023 році в Україні було продано 69,6 тисяч нових автомобілів, при цьому імпорт вживаних машин склав 222 тисячі одиниць. Ця статистика показує, що більшість українців, як і раніше, вважають за краще купувати вживані автомобілі, попри пов'язані з цим ризики.
Раніше в Україні ухвалили новий закон про продаж вживаних авто: в МВС пояснили алгоритм.