Переробка соєвих бобів у грудні в Україні зросла до місячного максимуму, склавши трохи більше 250 тис. т, що майже на рівні показника листопада.
Як повідомляє ІА «АПК-Інформ», протягом листопада – грудня 2024 року в країні спостерігався локально високий попит на дану культуру з боку переробних підприємств, що деякою мірою було обумовлено більш високою привабливістю переробки порівняно з соняшником, продаж якого поточного сезону значно скоротився.
Так, сектор соєвих бобів в Україні через активнішу пропозицію сировини та більш привабливу вартість демонструє високі обсяги переробки. Всього у вересні – грудні в країні було перероблено рекордні для галузі 867 тис. т сої. До цього максимум для вересня – грудня фіксувався у 2019/20 МР — 665 тис. т. Причому такі темпи, як вважають фахівці, збережуться і надалі, чому сприятимуть одразу кілька чинників:
- рекордний урожай сої у 2024 році (6,2 млн т — «АПК-Інформ»);
- збільшення попиту на соєвий шрот з боку Євросоюзу, зокрема з боку Польщі та Угорщини;
- труднощі з формуванням сировинної бази у переробників соняшнику, низька пропозиція та більш висока вартість олійної порівняно з соєвими бобами.
Водночас основним стимулом для збільшення переробки залишається активний попит на український соєвий шрот з боку Євросоюзу: згідно з оперативними даними, експорт даного продукту з України у вересні – грудні 2024/25 МР склав 284 тис. т (+14% до 2023/24 МР), що стало абсолютним максимумом для даного періоду.
Соя є гарною альтернативою для заводів у поточних умовах задля збільшення завантаження потужностей, однак із переробкою соєвих бобів теж не все так добре. Однією з найбільших складнощів для сектору є перенасичення внутрішнього ринку соєвим шротом і макухою, оскільки виробництво даних продуктів зростає другий сезон поспіль, а ціни попиту на експортному напрямку поточного сезону значно знизилися. Так, у середньому ціни попиту на експортному ринку соєвого шроту восени 2024 року поступалися цінам в аналогічний період попереднього року до 100 $/т (умови DAP — західний кордон). Основними факторами зниження цін виступають здешевлення соєвих бобів поточного сезону, а також зростання пропозиції на європейському ринку соєвого шроту з Південної Америки.
Крім того, експортна логістика продуктів переробки сої дещо відрізняється від логістики продуктів переробки соняшнику. В середньому понад 90% відвантажень соєвого шроту відбувається наземним транспортом через західний кордон (Польща та Угорщина), внаслідок чого ринок більш чутливий до блокування пунктів пропуску.
Водночас відзначається, що після заходу в переробку сої більшої кількості компаній з листопада фіксується збільшення експорту шроту водним транспортом до 11%.