/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F53%2F714bf6e673851e89a1934e1de0022ba1.jpg)
Змінить авіацію: створено перший турбінний двигун, що працює на рідкому водні
Новий водневий газотурбінний двигун можна безпосередньо інтегрувати в легкі літаки, стверджує віце-президент з водневих програм Safran П'єр-Ален Ламбер.
Компанії Turbotech, Safran і Air Liquide успішно завершили наземні демонстраційні випробування першого водневого газотурбінного авіаційного двигуна, що працює на основі надефективного регенеративного циклу і живиться від бака з рідким воднем, у рамках проєкту BeautHyFuel. Про це йдеться на офіційному сайті Safran.
У межах випробування двигун був з'єднаний із кріогенною (-250°C) системою зберігання рідини, розробленою Air Liquide, щоб продемонструвати наскрізну інтеграцію рухової системи, що відтворює всі функції на літаку.
"Це важливий крок уперед у переході до повністю декарбонізованих авіаційних двигунів, які будуть готові до польоту, щойно світ почне масово виробляти зелений водень", — заявив генеральний директор Turbotech Дем'єн Фове.
За словами Фове, метою цієї роботи було досягнення щільності енергії, аналогічної звичайній паливній системі Avgas або Jet A-1, з урахуванням обмежень, пов'язаних із модернізацією, працездатністю та сертифікацією кріогенної водневої силової установки.
"Ми продемонстрували, що можливе повне високотехнологічне рішення для силової установки з нульовим викидом вуглецю в польоті та що його можна безпосередньо інтегрувати в легкі літаки", — наголосив віце-президент з водневих програм Safran П'єр-Ален Ламбер.
У прес-релізі, опублікованому на порталі FlightGlobal, зазначено, що наземні демонстрації в рамках проекту BeautHyFuel завершилися у вересні — проте початкові результати були оприлюднені тільки 13 січня — загалом було проведено 23 години. Підтримку дослідженням надав французький уряд через агентство цивільної авіації DGAC.
Використовуючи рекуперативну турбіну TP-R90 потужністю 105 кВт, поставлену стартапом Turbotech, наскрізна система включала розроблений Air Liquide кріогенний резервуар для зберігання і систему подачі та управління паливом від Safran. Іншими партнерами є авіабудівники Elixir Aircraft і Daher.
"Загалом жодних проблем не виникло, характеристики двигуна виявилися на рівні гасової версії, а система навіть продемонструвала дещо поліпшену працездатність у H2", — наголосили в Safran.
Нагадаємо, вчені з Інчхонського національного університету (INU, Південна Корея) і Гарвардського університету (США) розробили новий матеріал, що підвищує надійність і зносостійкість водневих паливних елементів, які використовують у БПЛА і автомобілях.
Також повідомлялося, що група дослідників з Південної Кореї вдосконалила важливий компонент біоелектрохімічного осередку, забезпечивши більш ефективне виробництво водню з мікроорганізмів, виявлених у відходах.
