Суднобудівні верфі ЄС ремонтують російські танкери льодового класу — це дозволяє Москві продовжувати транспортувати свій газ через Арктику, попри західні санкції проти енергетичного сектору РФ, повідомляє FT.
Без ремонтних робіт, які проводять суднобудівні верфі Damen у Бресті, Франція, і Fayard A/S у Данії, російському проєкту з виробництва скрапленого природного газу “Ямал СПГ” було б важко отримати доступ до критично важливих ринків взимку, коли ціни на газ у північній півкулі є найвищими.
Ці дві верфі обслуговували 14 з 15 спеціалізованих танкерів льодового класу Arc7, які транспортують вантажі з “Ямал СПГ” на північному узбережжі Росії, згідно з супутниковими знімками та даними відстеження заходів суден у порти.
“Якби ці дві верфі були закриті, це поставило б під сумнів усі логістичні операції. Вони могли б отримати послуги в іншому місці, але це означало б відхилення від маршруту”, - каже фахівець з арктичних перевезень у High North News Мальте Хумперт.
Вісім танкерів заходили в Damen, а верф Fayard надала послуги дев'ятьом танкерам, які перевозили російський СПГ, з моменту повномасштабного вторгнення Росії в Україну в лютому 2022 року. Більшість суден належать енергетичним і судноплавним компаніям, включаючи грецьку Dynagas.
У Damen підтвердили ремонт “кількох суден, задіяних у перевезенні російського СПГ”, але додали, що “суворо дотримувалися європейського санкційного законодавства”.
“На найближчий період не заплановано жодних подальших ремонтів цих суден для перевезення СПГ”, - йдеться в заяві компанії.
У Fayard не відповіли на запит FT про коментар.
Діяльність вищезгаданих суден і верфей не підпадає під санкції: танкери не ходять під російським прапором та не змогли б перевозити свої вантажі без технічної експертизи й обслуговування на європейських верфях.
Єдиним судном флоту танкерів льодового класу, яке не заходило до згаданих верфей, є Christophe de Margerie російської підсанкційної компанії “Совкомфлот”.
ЄС погодився запровадити санкції проти самого танкера.
За словами аналітиків, неможливість доступу Christophe de Margerie до ремонтних верфей у Європі вивела судно з ладу на шість місяців — це продемонструвало залежність флоту Arc7 від європейських ремонтних послуг.
Поетапна відмова від російського газу є центральною політичною метою ЄС. Однак намір скоротити використання російського викопного палива в ЄС до нуля до 2027 року “збився з курсу” через збільшення імпорту російського СПГ, який здебільшого постачається з проєкту “Ямал”. Повідомлялося, що в 2024 році імпорт російського скрапленого природного газу до ЄС досяг рекордного рівня.
РФ не полишає спроб повернутися зі своїми енергоносіями в Європу та розробляє для цього гібридні стратегії. Про те, як “Росія маскується, щоб повернути свої нафту і газ в Європу. Як її зупинити”, розповідала команда Центру “Стратегія ХХІ” — Михайло Гончар, Оксана Іщук, Ігор Стукаленко та Андрій Чубик.
А про необхідність запровадження Україною санкцій на транзит нафти та газу російського походження експерти розповідали у статті “Росія отримує 12 мільярдів доларів за рахунок України. Настав час це зупинити”.