10 січня Сполучені Штати оголосили про масштабний пакет санкцій, під які потрапили понад 400 організацій та фізичних осіб, задіяних в енергетичній сфері Росії. Зокрема, санкції накладено на найбільші нафтові та газовидобувні компанії Росії "Газпромнафта" та "Сургутнафтогаз" разом з дочірніми компаніями. Під санкціями опинилися 184 танкери тіньового флоту РФ, а також компанії «Інгосстрах» та «Альфастрахування», що страхують танкери. Також санкції накладено на 14 членів ради директорів корпорації «Росатом», причетного до незаконного контролю над Запорізькою АЕС. Ці санкції завдадуть Росії багатомільярдних збитків і значно скоротять можливості Кремля фінансувати злочинну війну проти України.
Москва вже через день відчула ефект від санкцій США, накладених 10 січня на російський енергетичний сектор. Система енергетичного експорту з РФ руйнується: Китай та Індія відмовились приймати танкери тіньового флоту РФ, що потрапив під санкції. Це спростувало міф про те, що Москва об'єднала навколо себе країни Глобального Півдня у протистоянні із Заходом. Економічна криза в самій Росії теж поглиблюється: «Газпром», що став збитковим ще в 2023 році, оголосив про скорочення майже половини співробітників центрального апарату. Міф про те, що Росія нібито не чутлива до санкцій, є витвором російської пропаганди, що прикриває не лише військовий, а й економічний блеф Кремля.
«Тіньовий» флот Росії налічує близько 600 суден, що здійснюють незаконні операції з підсанкційною російською нафтою. Вони перевозять близько 4 млн барелів на день і приносять Росії десятки мільярдів доларів на рік. Санкції стосуються близько 160 танкерів та ключових гравців ринку, включаючи страхові компанії, повідомляє Управління контролю за іноземними активами США (OFAC). Судна тіньового флоту РФ використовують як російський прапор і страхові сертифікати, так і користуються послугами третіх країн для ускладнення ідентифікації та обмеження діяльності кораблів, що здійснюють перевезення підсанкційних російських товарів. Часто судна тіньового флоту, входячи в територіальні води та вільні економічні зони різних країн, вимикають системи ідентифікації, що є суворим порушенням міжнародного морського права та може створити аварійні ситуації.
Нещодавній інцидент з умисним пошкодженням телекомунікаційного кабелю в Балтійському морі, до якого причетний пов'язаний з Росією танкер Eagle S, до того ж який мав на борту шпигунське обладнання, став прямим доказом того, що російський тіньовий флот використовується для ведення гібридної війни проти заходу. Російський тіньовий флот, який ходить під прапорами багатьох країн світу, часто несе екологічну загрозу. Кораблі тіньового флоту мають неналежний технічний стан, що у разі виникнення позаштатної ситуації може спричинити розлив нафти та нафтопродуктів у море, як це сталося в Керченській протоці в грудні 2024 року. Враховуючи погане страхування, яке має велика кількість таких суден, фінансові витрати для ліквідації наслідків подібних ситуацій понесе прибережна держава, де стався інцидент, а не Росія.
Частина міжнародних портів почала діяти ще до санкцій США. Зокрема, китайська Shandong Port Group заборонила танкерам, що перебувають під санкціями США, заходити у свої порти в провінції Шаньдун. Китайським портам заборонено докувати, розвантажувати або надавати суднові послуги суднам зі списку Офісу з контролю за іноземними активами Міністерства фінансів США (OFAC). Оператор контролює основні порти на східному узбережжі Китаю, включаючи Циндао, Жичжао та Яньтай, які є основними терміналами для імпорту нафти, що потрапила під санкції.
Індія оголосила про намір заборонити розвантаження підсанкційних танкерів, що транспортують російську нафту. Однак поставки нафти для Індії не стануть проблемою. ОПЕК має 3 мільйони барелів на день вільних потужностей, крім того, країни, що не входять до ОПЕК, такі як США, Канада, Бразилія, Гайана можуть ще додатково продавати нафту. Єдине, що індійські нафтопереробники можуть втратити знижки на російську нафту, якими вони користувалися, якщо поставки стануть дефіцитними.
При цьому індійські банки вимагатимуть сертифікати походження, щоб переконатися, що нафта не походить від постачальників, що потрапили під санкції. Загалом 65 нафтових танкерів кинули якір у різних місцях по всьому світу з тих пір, як США оголосили про новий пакет санкцій. П'ять із цих танкерів стояли на якорі біля китайських портів, ще сім кинули якір біля берегів Сінгапуру, а решта зупинилися біля берегів Росії в Балтійському морі та на Далекому Сході. Близько 10% світового флоту нафтових танкерів потрапили під санкції США.
США мають зміцнити свої позиції в морських перевезеннях, адже Росія може використовувати "тіньовий флот" для стратегічних цілей у військових конфліктах. Про це заявило видання Politico. З моменту вторгнення Росії в Україну в 2022 році тіньовий флот РФ значно розрісся. Зараз він складається з суден, що працюють поза офіційним світом судноплавства. Тому "тіньовий флот" становить ризик для легально працюючих суден, прибережних держав та морського середовища.
Водночас він становить додаткову загрозу для членів НАТО. Росія може використовувати цей величезний флот для стратегічних морських перевезень. Наразі цей флот становить 17% світового нафтового танкерного флоту. Стратегічні морські перевезення є одним із видів військової діяльності, який проходить далеко від очей громадськості. Комерційні судна перевозять необхідне для армії спорядження – від танків до пального. І якщо Росія вирішить розпочати новий військовий конфлікт, то може скористатися тіньовим флотом.
В Україні провели брифінг, присвячений посиленню санкційного тиску на Росію через використання тіньового танкерного флоту для експорту нафти. Захід об'єднав представників дипломатичних місій з понад 20 країн світу, включаючи держави ЄС, Велику Британію, США, Канаду, Індію, Японію, а також низку інших важливих міжнародних партнерів. Ключовими темами обговорення стали зусилля України та її союзників щодо обмеження доходів РФ від нафти. Цей напрямок є одним з основних джерел фінансування військових дій.
Минулого року тіньовий флот з понад 600 суден забезпечив транспортування 90% російської нафти, що принесло Москві дохід у розмірі 180 мільярдів доларів США. Особливу увагу приділили питанням посилення санкційного режиму, серед яких зниження максимальної ціни на російську нафту до 40 доларів за барель, введення обмежень проти капітанів суден та компаній, що обслуговують цей флот, а також посилення контролю за страхуванням танкерів. Україна також відзначила необхідність введення ембарго ЄС на імпорт російського скрапленого газу, обсяг якого минулого року досяг рекордних показників. Очікується, що це питання буде включено до 16-го пакету санкцій, який планують ухвалити в лютому.