Більшість громадських організацій почали займатися темою освітніх втрат у 2023-2024 роках. На національному рівні працюють 45% організацій, на регіональному - 40%. У проєкти з надолуження освітніх втрат залучили загалом близько 100 тисяч здобувачів освіти. Про це йдеться у дослідженні «Роль неурядових організацій у вивченні та подоланні освітніх втрат в Україні», проведеного громадською організацією «Навчай для України».
«Дослідження показує, що масштабування програм із подолання освітніх втрат залишається викликом як для громадських організацій, так і для системи освіти загалом. Через повномасштабну війну освітні втрати продовжують поглиблюватися, як на територіях з великим безпековими ризиками, так і в інших регіонах України. Спроможність громадських організацій обмежена, і вони не можуть охопити своїми програмами з надолуження освітніх втрат всі громади та школи України», — йдеться у повідомленні ГО.
Разом із цим, зазначили у «Навчай для України», досвід з розробки, організації та реалізації проєктів, спільнота педагогів, які пройшли навчання в межах їх реалізації, створені навчальні матеріали та цифрові інструменти надзвичайно важливі, як для формування національної стратегії з подолання освітніх втрат, так і для проведення комплексної роботи з освітніми втратами в системі формальної освіти.
Зазначено, що переважна кількість організацій почали займатися темою освітніх втрат у 2023-2024 роках.
Деякі респонденти зазначили, що освітні втрати почали накопичуватися ще під час пандемії COVID-19, однак з початком повномасштабного вторгнення проблема набула більшого масштабу.
Окремим викликом організації назвали відсутність державної політики щодо освітніх втрат упродовж 2020-2022 років, брак досліджень на цю тему та заходів для подолання. На їхню думку, тема не отримала належної уваги на політичному рівні та залишалась поза увагою публічного дискурсу.
За інформацією, наданою ЮНІСЕФ, у проєкти з надолуження освітніх втрат загалом було залучено близько 100 тисяч здобувачів освіти.
Більша частина організацій, що взяли участь в опитуванні, працюють на національному — 45% та регіональному — 40% рівнях. Тих, хто працює на обласному та місцевому рівнях значно менше.
Частина організацій повідомили, що зосереджується виключно або переважно на східних, північних і південних регіонах, які зазнали найбільших освітніх втрат під час повномасштабного вторгнення. У цих регіонах перерви в навчанні і дистанційний формат були тривалішими, а доступ до освітніх послуг — значно гіршим.
Фокусування громадських організацій на цільових аудиторіях в програмах подолання освітніх втрат
Більшість організацій працюють зі здобувачами базової освіти — 90%, та профільної — 75%, тоді як з початковою школою — 65%.
Вікові категорії здобувачів освіти, які беруть участь у програмах подолання освітніх втрат
Представники організацій зазначили, що здебільшого мають власні програми для подолання освітніх втрат і самостійно розробляють навчаль матеріали.
Під час інтерв’ю частина респондентів повідомила, що орієнтуються на вимоги Державного стандарту. Деякі організаціх співпрацювали з МОН під час розробки своїх поограм.
«Програми з надолуження освітніх втрат здебільшого грунтуються на інтерактивних підходах, що відрізняє їх від шкільних уроків. Під час таких занять учні здобувають не лише академічні знання, а й розвивають когнітивні здібності, уміння вчитися та психосоціальні навички», — зазначено в аналітичному звіті.
За результатами опитування, найчастіше організації залучають для роботи з учнівством шкільних вчителів — 85%, та психологів — 75%. Професійних тренерів, фасилітаторів — рідше — 40%.
Цілі громадських організацій у сфнрі подолання освітніх втрат
Для реалізації проєктів вчителів навчають технік психологічої підтримки — про це зазначили 65% опитних та роботи зі здобувачами освіти, що пережили травматичні події — 50%.Для вчителів проводять навчання з форм роботи, які використовуються у програмі — 45%, навчання зі шкільних предметів — 35%, навчання методик викладання під час дистанційного навчання — 30%, на навчання зі здобувачами освіти з особливими освітніми потребами — 30%.
Програма з надолуження освітніх втрат в українському контексті — це комплекс заходів для здобувачів загальної середньої освіти, спрямований на визначення прогалин у навчанні та їх компенсацію, а також адаптацію, пріоритезацію нань і компетентностей, надання психологічної та соціоекономічної підтримки.
- Читайте також: «Навчай для України»: на допомогу вчителям підготували посібники для надолуження освітніх втрат
Дослідження було проведене в рамках проєкту «Тьюторинговий Catch-Up у середній школі», спрямованого на подолання освітніх втрат за підтримки міжнародної організації Save the Children. Вчителі та фасилітатори DLC протягом 12 тижнів впроваджували інструменти Catch-Up у школах та DLC-центрах. Як результат, 5600 дітей з шести областей (Донецька, Луганська, Полтавська, Дніпропетровська, Харківська та Запорізька) змогли пройти курси з надолуження освітніх втрат з основних предметів разом зі своїми шкільними вчителями онлайн та офлайн.
Ознайомитися із текстом дослідження «Роль неурядових організацій у вивченні та подоланні освітніх втрат в Україні» можна за посиланням.
Фото: ГО «Навчай для України» / фейсбук
До 22-річчя з дня народження видання ми відновлюємо нашу Спільноту! Це коло активних людей, які хочуть та можуть фінансово підтримати наше видання, долучитися до генерування ідей та створення якісних матеріалів, просувати свідоме медіаспоживання і разом протистояти російській дезінформації.