Прокремлівські медіа втрачають аудиторію: які причини спаду популярності
Прокремлівські медіа втрачають аудиторію: які причини спаду популярності

Прокремлівські медіа втрачають аудиторію: які причини спаду популярності

Мільйони російських читачів та глядачів відвернулися у 2024 році від прокремлівських ЗМІ. Деякі видання втратили до третини аудиторії, а Перший канал уперше у своїй історії опустився у телерейтингу на п’яте місце. І все це незважаючи на потоки грошей, що збільшуються, спрямовуються на підтримку державні медіа.

Про це пише проект «Можемо пояснити», який вивчив статистику з дослідження, проведеного LiveInternet, передає Голос Америки.

Серед найбільш “постраждалих” – таблоїд “Комсомольська правда” (КП), яка вважається улюбленою газетою президента володимира путіна. За рік середньодобова відвідуваність сайту КП знизилася з 6,5 млн. до 4,3 млн. грн.

Дещо кращі справи у «Московського комсомольця», який втратив 22% своїх читачів, і «Газета.ру» (-14%). Популярність «РІА Новини» та «Лента.ру» впала на 12% та 11% відповідно.

Помітно просіли й рейтинги федеральних телеканалів. За даними Mediascope, минулого року Перший канал, який завжди був фаворитом російського ТБ, у грудні вперше в історії опустився на 5 місце за середньодобовою аудиторією. Загалом із початку широкомасштабного вторгнення росії в Україну канал втратив близько чверті глядачів.

Тим часом, згідно з бюджетом, у середньому пропаганда в 2025 році обійдеться платнику податків в 11,4 млрд. рублів на місяць або 2,6 млрд. рублів на тиждень. Головні отримувачі коштів, як і раніше, державні телеканали.

Падіння популярності прокремлівських медіа – досить стійкий тренд, вважає соціолог та публіцист, у минулому генеральний секретар Спілки журналістів росії Ігор Яковенко. На його думку, це підтверджують виміри, проведені за різними параметрами.

«Зокрема, зафіксовано зниження аудиторії та кількості переглядів російського пропагандистського телебачення, – уточнив він в інтерв’ю «Голосу Америки». – У зв’язку з цим на перший план зараз стали виходити розважальні канали – такі як РЕН ТВ, ТНТ тощо. А ось рейтинги основних “каналів ненависті” неухильно падають. Якщо говорити про окремі програми, то основні політичні ток-шоу (володимира) соловйова та (ольги) скабеєвої (обидві передачі виходять на телеканалі «Росія-1») ще 2023 року опустилися за межі ТОП-50, ну а торік їх рейтинги впали ще більше».

Це, безперечно, катастрофа для пропаганди, вважає Ігор Яковенко: «Фан-клуби соловйова, скабеєвої та інших провідних пропагандистів помітно скоротилися. Звичайно, це не означає, що впала підтримка путіна – вона збереглася за рахунок байдужих. Але очевидно, що прихильників “упороченої ненависті” стає дедалі менше. Певною мірою є і певна втома аудиторії. Адже протягом фактично вже трьох років риторика пропаганди не змінюється. Можна будь-якої миті включити російський телевізор, і ти почуєш набір тих самих штампів».

Грошима ситуацію «не залити», упевнений журналіст. «Надія на те, що прокремлівським ЗМІ можна хоча б почасти повернути популярність за рахунок вливання гігантських коштів, безпідставна. Люди втомилися та переключаються на розважальні програми. Однак із цього не випливає, що пропаганда ослабла. Вона продовжує працювати і досить ефективно, але значною мірою перейшла на інші майданчики – телеграм-канали, соціальні мережі. І все це, зрозуміло, теж рясно фінансується. А щодо основних форматів, “каналів ненависті”, то вони зберігаються як якийсь раритет», – резюмував Ігор Яковенко.

До бюджету рф на 2025 рік на фінансування державних телеканалів, ЗМІ та інтернет-проектів закладено 137,2 млрд рублів. Це на 15,9 млрд. рублів більше, ніж роком раніше.

Потрібно обережно ставитись до можливих висновків щодо втрати впливу державних ЗМІ в росії, у свою чергу, попереджає у коментарі Російській службі «Голосу Америки» оглядач newtimes.ru та «Нової газети Андрій Колесников.

Як йому здається, тут є два основних чинники: «Загальний спад інтересу до традиційних медіа (ТВ, газети; зниження частки їх аудиторії; молодь мало цікавиться такими типами медіа), і втома від політизованого і воєнізованого контенту, що виявляється. Тим не менш, державні ЗМІ все одно визначають домінантне мислення основної маси населення країни і псують смаки та уявлення росіян».

Треба розуміти, що кремлівський дискурс дуже активно проникає в соціальні мережі та взагалі у все, що можна назвати медіа, продовжив Андрій Колесніков: «Наприклад, у Телеграмі Z-канали успішно конкурують із будь-якими антивоєнними та антипутінськими ресурсами. А блокування Ютьюба все-таки досить суттєво знизило відвідуваність альтернативних каналів та стриму. Те, що КП («Комсомольська правда») отримує держфінансування – так це таблоїд, який і так люто транслював пропутинські та провоєнні погляди, тобто, по суті, є державним (думаю, вони мають багато преференцій). Тож логічно “таємне” зробити “явним”».

Джерело матеріала
loader