Хто і навіщо рве кабелі на дні Балтійського моря, або Шпигунські ігри тіньового флоту РФ
Хто і навіщо рве кабелі на дні Балтійського моря, або Шпигунські ігри тіньового флоту РФ

Хто і навіщо рве кабелі на дні Балтійського моря, або Шпигунські ігри тіньового флоту РФ

Повільно, але чітко розвивається історія обриву підводних електрокабелів у Балтійському морі. Цілком можливо, що після розслідування інцидент перейде з розряду морських пригод у шпигунський скандал. Коротко про – про кораблі-тіні, прослуховування у валізах і заміну капітанів корабля.

Знову якір

Отже, вдень 25 грудня, коли Європа відзначала Різдво, фінська енергокомпанія Fingrid, у веденні якої знаходяться всі електромережі країни, виявила збій на підводному силовому кабелі Estlink 2, який качав електрику між Естонією та Фінляндією. Спокійні та врівноважені до цього фіни з Fingrid не змогли стримати емоцій – за останні два місяці це був уже третій чи четвертий збій. Тому випадковість та ймовірність виключили, а одразу подумали про диверсію.

Через кілька годин припущення підтвердилося: виявилися пошкодження ще чотирьох кабелів, причому два з них були повністю обірвані. Але залишити Фінляндію та Естонію без світла невідомим не вдалося: кабель Estlink 2 має брата-близнюка Estlink 1, щоправда, меншої потужності, але зате працює без проблем.

Національне бюро розслідувань Фінляндії в повному складі встало із-за різдвяного столу і вже до вечора доповіло: попередньо, пошкодження підводного кабелю Estlink 2 було спричинене якорем нафтового танкера російського тіньового флоту Eagle S. Простіше кажучи, судно опустило якір на дно, і якір, немов граблі, драв морське дно, природно, зачепивши та пошкодивши електрокабелі.

Простота та елегантність виконання цього трюку були випробувані морськими негідниками вже не раз: у листопаді та на початку грудня так само, якорем, рвалися комунікації в інших місцях Балтії – тоді дісталося Швеції, Німеччині та Литві.

Фіни заглянули до інтернет-сервісу моніторингу морського руху Marinetraffic і виявили, що біля місця пориву кабелю знаходився танкер Eagle S під прапором Островів Кука, що прямував із російського Санкт-Петербурга до Єгипту. Був там ще й контейнеровоз Xin Xin Tian 2 під прапором Гонконгу, але «Орел С» викликав більше питань та підозр своєї поведінкою. Мало того що знаходився поряд з місцем Х, так ще й скинув швидкість навіщось одразу після того, як виявилося пошкодження, потім розвернувся, йшов назад, потім знову вперед... Для танкерів не нормальна траєкторія.

Всім виплисти з тіні!

Фінська поліція затримала танкер Eagle S (у деяких джерелах повідомлялося, що судно було взяте на абордаж) і перевела до порту Порвоо з формулюванням «у зв'язку з передбачуваною російською диверсією під водою». Екіпаж судна, що складається з громадян Грузії та Індії, вирушив на допит, капітан є головним підозрюваним. І до речі, якоря на судні не виявилося, і де він – команда відповісти не змогла.

З цікавого тут не лише факт «оранки» якорем морського дня із пошкодженням кабелів. Окремо можна розповісти про корабель, визнаний «представником тіньового флоту РФ».

Говорячи простою мовою, тіньовий флот придуманий для обходу санкцій. Ідея не російська, а прийшла з Венесуели, Ірану, Північної Кореї – країн, які під санкціями. Завданням тіньового флоту є транспортування нафти та зрідженого газу із підсанкційних країн. Використання тіньового флоту дозволяє, зокрема, Росії продавати нафту вище за цінову межу в 60 доларів за барель.

Зазвичай це судна старше 15 років, справжній власник яких невідомий. Вони порушують купу морських законів і навіть ніде не застраховані (чи у невідомих компаніях). У разі інцидентів витрати на вирішення проблем лягають на платників податків тих країн, у водах яких сталися ці інциденти. Власники суден тіньового флоту перебувають на території африканських чи азіатських держав або приховують свої персональні дані.

Ось і судно «Орел С» під прапором Островів Кука було не що інше, як стара посудина, яка, на думку фінів, «представляє загрозу екології».

Про тіньовий флот знають усі, але спроб припинити не зовсім легальне транспортування та продаж нафти особливо не було. Тільки після інциденту в Балтійському морі США заговорили про введення санкцій проти тіньового флоту РФ.

Життю екіпажу загрожували, тому вони мовчали

Якби просто цим справа обмежилася, про цей інцидент могли б уже й забути. Але в ході обстеження корабля було знайдено шпигунське обладнання – пристрої стеження. Як повідомляє Lloyd`s List, передавальні та приймальні пристрої дозволили йому стати «шпигунським кораблем» Росії.

- Джерело, знайоме з судном, яке ще сім місяців тому надавало йому комерційні морські послуги, повідомило, що високотехнологічне обладнання на борту було нетиповим для торговельного судна і споживало багато електроенергії від суднового генератора, що призводило до численних відключень електроенергії, - повідомляє «Список Ллойда». – Також джерело надало додаткову інформацію, що на борту Eagle S було виявлено сторонню особу, яка не є моряком.

За інформацією видання, прослуховувальне та записувальне обладнання було доставлене на 20-річний танкер у «величезних переносних валізах» разом із «безліччю ноутбуків» з клавіатурами для турецької та російської мов при заходах до Туреччини та Росії.

– Вони стежили за всіма кораблями та літаками ВМС НАТО, – повідомили у Lloyd's List. - Цим керували російські, турецькі та індійські радисти. Eagle S також скинув пристрої сенсорного типу в протоку Ла-Манш під час транзиту. Екіпаж Eagle S, мабуть, знав про шпигунську діяльність, оскільки це неможливо було приховати, але їхньому життю загрожували, тому всі мовчали. Коли постали питання, було здійснено заміну капітана.

Дуже схоже на пряме звинувачення Росії у шпигунстві. Щоправда, «вихлопу» від цього звинувачення традиційно буде нуль – формально танкери РФ не належать. А ось санкції та протидія тіньовому флоту можуть ударити по найболючішому місцю – по гаманцю, куди течуть доходи від продажу нафти зовсім не за 60 доларів за барель. І той, хто це зробить – США чи ЄС, отримає непоганий важіль тиску на Росію та Путіна для подальших переговорів щодо завершення війни.

Інакше ображена на країни Балтії Росія продовжуватиме диверсії. У листопаді нафтовий танкер пошкодив три комунікаційних кабелі зв'язку між Естонією та Фінляндією у Фінській затоці. На початку грудня невідомі перерізали в Європі інтернет-кабель, що сполучає Швецію та Фінляндію. До цього у Балтійському морі обірвали кабель зв'язку між Фінляндією та Німеччиною, а також ще один між Швецією та Литвою.

Так, одного з винуватців знайдено – китайське суховантажне судно, яке «відпрацювало» кабелі своїм якорем, точнісінько так, як кілька днів тому російський танкер. Випадковість? Та які тут випадковості, якщо в момент волочіння якоря судно навіщось відключило транспондер. Борозни на дні довжиною в 100-200 кілометрів – це не випадковості і не помилки капітанів, а цілеспрямовані акції залякування.

І саме тому НАТО збільшує військову присутність у Балтійському морі через «можливий саботаж щодо підводних кабелів». Якщо це було метою РФ - що ж, все вдалося. Якщо ні – то що? Кремль традиційно мовчить, проте його думка вже нікого особливо не цікавить.

Джерело матеріала
loader
loader