Понад 12,3 млн українців** переглянули серіали та фільми, профінансовані державою, в ефірі українських загальнонаціональних телеканалів СТБ, ICTV2, 1+1 Україна, ТЕТ, 2+2, Суспільне Культура, MEGA, К2. Загальна кількість телевізійних переглядів перевищила 171 мільйон***. Художні і документальні серіали та фільми вийшли також в ефірі телеканалу українського іномовлення «Дім», а документальні проєкти — і на телеканалі «FreeДом»****. Прем’єри документальних проєктів «Лікарі» і «Другий фронт» відбулись в ефірі загальнонаціонального марафону «Єдині новини». Окремі серіали доступні абонентам ОТТ-платформ Київстар ТБ (3,1 млн. переглядів) і МЕГОГО. Високою є популярність серіалів та фільмів ДП «МПІУ» на платформі YouTube. Разом на YouTube-каналах українського іномовлення та YouTube-каналах медіагруп 1+1 media та Starlight Media вони вже отримали понад 116 млн переглядів*****, з них — 61 млн на YouTube-каналах ДП «МПІУ», і ці показники щодня збільшуються.
«2024-й рік приніс іномовленню цілком відчутний позитивний досвід з нашими серіалами та фільмами: високі перегляди, схвальні відгуки колег, участь у фестивалях, покази на міжнародних майданчиках, продажі за кордон, створення окремого YouTube-каналу, а попереду нас ще чекає запуск FAST-каналу, — безумовно, все це маркери, які говорять про успіх. Але є важливі речі, які не вимірюються цифрами, і які ми прагнули закласти в цей контент. Насамперед, ми хотіли підтримати історії, які показують, як сьогодні трансформується країна і як змінюються українці, як звичайні люди стають героями, переосмислюють свої вчинки і своє життя, долають страшні виклики війни, до яких, по-чесному, важно бути готовими і до яких ми теж не були готові. За рік, завдяки нашій співпраці з провідними українськими телеканалами, цей контент змогли побачити мільйони українців. Слова подяки від них говорять, наскільки людям зараз важливо дивитися саме український контент, українською мовою, з нашими акторами і нашими реаліями. Глядацьке визнання, яке отримали наші серіали та фільми, переконує, що рішення держави профінансувати такий контент було вчасним і правильним», — говорить генеральна директорка ДП «МПІУ» Юлія Бін.
Загалом, у 2023 році на замовлення ДП «МПІУ» переможцями мистецького конкурсу на виробництво серіалів та фільмів сучасної тематики було виготовлено 37 проєктів (123 години телевізійного контенту), прем’єри 36 з них відбулись у 2024 році.
Серіали ДП «МПІУ» неодноразово були в трендах українського сегменту YouTube. Найвищі місця отримали мелодрами «Одна родина», «Продовження роду», «Невістка», «Курс щасливого життя». Лірична комедія «Новорічна шкереберть», що була першим з серіалів ДП «МПІУ», який українці побачили в 2024 році, під час новорічних свят посіла перше місце в трендах YouTube і стала одним з найуспішніших серіалів на YouTube-майданчику телеканалу «Дім». Загалом до топ-10 за переглядами на YouTube-каналі «Дім» увійшли такі серіали: «Зозулі» (7,6 млн переглядів, виробник ТОВ «Українських продюсерський хаб»), «Невістка» (5,8 млн переглядів, виробник ТОВ «Артформс продакшн Київ»), «Тут і тепер» (4,1 млн переглядів, виробник ТОВ «Українських продюсерський хаб»), «Одна родина» (3,7 млн переглядів, виробник ТОВ «Прокіно»), «Курс щасливого життя» (3,6 млн переглядів, виробник ТОВ «ФРЕНДС ПРО») «Новорічна шкереберть» (3,2 млн переглядів, виробник ТОВ «Рікі-Тікі-Таві»), «Поклик кохання» (2,9 млн переглядів, виробник ТОВ «ФІЛЬМСТРІМ»), «Сімейний консультант» (2,6 млн переглядів, виробник ТОВ «Енерджі фільм продакшен»), «ОПГ» (2,4 млн переглядів, виробник ТОВ «Артформс продакшн Україна»), «Рубан» (2,3 млн переглядів, виробник ТОВ «Мамас продакшн»).
Найбільш популярним документальним проєктом на YouTube-каналах іномовлення став мінісерал «Fuhrer 2.0» (виробник ТОВ «Ми — Україна»), який вийшов українською мовою в ефірі та на YouTube-каналі «Дім», російською — в ефірі та на YouTube-каналах FREEДОМ і FREEДОМ LIVE, англійською — на UATV English. Загалом фільм, що досліджує схожість між Путіним і Гітлером, зібрав понад 1,2 млн переглядів, з яких 733 тис. на каналі «FreeДом» LIVE (40% — з Росії, 4,7% — з Казахстану, 4,3% — з Білорусі).
Серіали отримали надзвичайно теплі відгуки від глядачів. Майже під кожною серією українці залишили сотні коментарів, у яких, насамперед відзначали важливість кіносеріального виробництва українською мовою, зокрема й для захисту нашого культурного та ментального простору від впливу Росії, талановиту гру акторів, висловлювали подяку за якісний контент, який фіксує реалії війни, дає розраду та емоційну підтримку. Наводимо кілька прикладів:
- @ЛюдмилаБабкова-з1п Ніколи не буде прощення тим, хто прийшов з мечем на нашу українську землю. Пишу ці рядки, а на вулиці виє повітряна тривога. Я з Харкова. Дуже дякую каналу за реалістичний серіал. Сьогодні під кінець серії наплакалась. Але все рівно буду дивитись до кінця всі серії. Українці. Ми переможемо, бо правда на нашому боці! («Під одним дахом»)
- @ingida17 Як приємно дивитись на — українських акторів, в головних, а не другорядних ролях! В них реально — крутий рівень! Дуже талановиті! («Солдатик»)
- @galinablond7173 Ще рік назад, мені потрібно було розбиратися, де українець , а де росіянин, коли дивилася якесь відео на ютюбі...це мене нервувало...а зараз все чітко і ясно - українська, отже українець... («ОПГ»);
- @natalyashvets1697 Ось і фільми про війну… подяка творцям фільму, зараз важкі часи для України, маємо вистояти заради наших дітей і фільми про війну залишаться нашим нащадкам… («Одна родина»);
- @valentinagut8852 Так-так!!!!! Наше найкраще, українська мова повинна бути у нас на вустах. Нарешті ми не такі, як наші сусіди. Дякувати Богу («Поклик кохання»);
- @martafylypiv19 Це настільки страшно, що сценарій - історії сьогодення. Але це й настільки важливо — поширювати правду. Сподіваюсь що українці ніколи не забудуть своїх катів. Дякую за вражаючу гру акторів та роботу всього колективу («Курс щасливого життя»);
- @tatianaivanova-yurtyna Неймовірний і дуже хвилюючий сюжет фільму до сліз! Вірш який звучить в кінці стрічки проникливий і правдивий настільки, що душа плаче і серце! Велика подяка творцям фільму, а також нашим відомим і дуже талановитим Українським акторам! Нарешті наше кіно звучить Українською мовою і це дуже радує! («Солдатик»);
- @ТоняМакаренко-с9у Велика вдячність всім хто причетний до показу вражаючого фільму про теперішнє сьогодення. Гра наших акторів неперевершена… фільм дивишся на одному диханні … доземний уклін нашим желізнодорожникам за їхню важку працю які винесли весь тягар евакуації в перші дні війни!!! («Потяг»);
- @Pani_Olena Вітаю всіх УКРАЇНЦІВ з тимчасово окупованого УКРАЇНСЬКОГО Донецька!!! ДОНЕЦЬК — це УКРАЇНА!!! Тому, що окупована територія не належить окупанту!!! Щиро дякую за чудовий серіал!!! І за нашу РІДНУ СОЛОВ"ЇНУ!!! («Тут і тепер»);
- @НадеждаВовченко-н8д Як же час нас поміняв! І поміняв цінності! Дякую за такий душевний фільм! («Сховища»);
- @Птица-Чтица Херсон незламний вас вітає! ДЯКУЮ за фільм. за те що показуєте історії людей. так — це тяжко бачити . АЛЕ раніше я ніколи ТАК не пишалася своїм народом як зараз. після таких фільмів дивишся по-іншому на людей поруч. бо кожний робе свою справу-подвиг… ДЯКУЮ! СИЛ ТА НАТХНЕННЯ! («Продовження роду»);
- @Rostik-j5e Той момент, коли думаєш, чого всього 4 серії? Такий щирий серіал, з юмором та іронією, хоча одночасно важкий, бо війна в Україні справжня… («Позивний Тамада»);
- @Вероника-х1и6с Дякую за українські фільми. Господи, наші люди неймовірні. В такій час, в таких обставинах знімати фільми. Дякую рідненькі («Новорічна шкереберть»);
- @olyanikitchuk8492 Як же яскраво грає Сергій Стрельніков! Піднята тяжка тема ветеранів війни, наших понівечених хлопців, як їм важко знайти себе після травм. Плачу в кожній серії. Дякую за створення цього чудового фільму («Поклик кохання»).
Зважаючи на високий інтерес глядачів, у серпні поточного року ДП «МПІУ» запустило тематичний YouTube-канал «Дім. Українські серіали», який вже отримав понад 20 тис. підписників та 4,8 млн. переглядів. Серед планів наступного року запуск FAST-каналу в партнерстві з однією з українських ОТТ-платформ.
ДП «МПІУ» адаптує свої серіали для людей з порушеннями слуху та зору. У перекладі жестовою мовою та з тифлокоментарями їх можна переглянути на новому YouTube-каналі «Телеканал Дім. Інклюзивно». З метою зробити інклюзивний контент більш доступним ДП «МПІУ» надало серіали телеканалу «Дім» зі звукоописом для вільного перегляду на платформі кіно та телебачення Київстар ТБ.
Цьогоріч серіали та фільми, зняті на замовлення ДП «МПІУ», успішно представляли Україну на престижних міжнародних кінофестивалях та інших міжнародних заходах, спеціальних показах, творчих зустрічах, які є важливим інструментом культурної дипломатії.
Психологічна драма Данила Деткова «Солдатик» (виробник продюсерська агенція ASSA) про реабілітацію й підтримку важкопоранених бійців здобула Гран-прі у номінації національних короткометражних фільмів V Міжнародного фестивалю етнографічного кіно «ОКО» в Софії, отримала нагороду у конкурсі короткометражних ігрових фільмі V Міжнародного кінофестивалю «Місто Мрії» у Рівному, стала фіналістом Канського фестивалю Gold Firefly та фестивалю Semana del Cine Ucraniano в Іспанії. З великою теплотою та успіхом пройшли глядацькі покази та обговорення стрічки в різних містах України і за кордоном. До Дня Збройних сил України телевізійна прем’єра «Солдатика» відбулась на телеканалі «Дім».
Документальна драма Марини Ткачук «Сімейний альбом» (ТОВ «Гуд Монінг Дістрібьюшн») про паралелі між Голодомором і сучасною війною Росії проти України представляла Україну в конкурсній програмі 40-го Варшавського міжнародного кінофестивалю, на Міжнародному кінофестивалі документальних фільмів про XX століття «Незламність і жертовність» у Празі (Чехія), та на фестивалі Semana del Cine Ucraniano в Мадриді. Відбулись спеціальні покази та обговорення стрічки в Європейському парламенті, Раді Європи, різних містах Португалії, Іспанії, Малайзії, Румунії, Німеччини, Франції, Польщі, на Кіпрі та в інших країнах. Напередодні Дня пам’яті жертв голодоморів «Сімейний альбом» вийшов в український кінопрокат. Телевізійна прем’єра фільму запланована наступного року, також у 2025 році триватимуть спецпокази «Сімейного альбому» за кордоном.
Історичну документальну драму «Ярослав Мудрий — тесть Європи» (виробник ГО «Укркінофест») було презентовано на міжнародному кіноринку Венеційського кінофестивалю. Телевізійна прем’єра фільму відбудеться наступного року.
Сучасні українські серіали також викликають інтерес широкої аудиторії в різних країнах. Партнерами ДП «МПІУ» з міжнародної дистрибуції цього контенту вже досягнуто домовленості про покази окремих серіалів на телеканалах та ОТТ-платформах в країнах Балтії і Латинської Америки. У 2025 році ця робота продовжиться, так само як і покази серіалів та фільмів ДП «МПІУ» на різних українських телеканалах.
Як повідомлялось раніше, фінансування кіносеріального виробництва телевізійного продукту, орієнтованого на широку аудиторію, стало відповіддю держави на зростаючий запит українських глядачів на контент сучасної тематики різних жанрів. У 2023 році на замовлення ДП «МПІУ», було знято великий пакет актуальних серіалів, фільмів, документальних проєктів, які відображають реалії українського сьогодення і показують різні сторони життя країни, що воює, та її громадян.
* Під «переглядами» маємо на увазі суму переглядів в ефірі українських телеканалів, які є учасниками дослідження ТВ панелі – Nielsen (станом на 17.12.24), переглядів на YouTube-каналах ДП «МПІУ» та медіагруп 1+1 media та Starlight Media (станом на 29.12.24) та переглядів на платформі Київстар ТБ (станом на 30.11.24). МЕГОГО даних не надає.
** Під «телевізійною аудиторією» маємо на увазі мешканців України, віком старше 4 років, які хоча б один раз дивились хоча б один з серіалів чи фільмів ДП «МПІУ». Для аудиторії 4+, вся Україна, показник покриття (Cov#) розраховано ДП «МПІУ» з коефіцієнтом 2,09, від показника для аудиторії 4+, міста 50 тис.+ Згідно з інформацією, наданою Індустріальним телевізійним комітетом (ІТК)), покриття (Cov#) всіх серіалів та фільмів ДП «МПІУ», які транслювались в ефірі українських телеканалів, присутніх у ТВ-панелі, з 01.01.2024 по 17.12.2024, для аудиторії 4+, міста 50 тис.+ становить 5,85 млн. осіб. Згідно з оцінкою Київського міжнародного інституту соціології (КМІС), кількість населення України (без тимчасово окупованих територій) у містах 50+ 13 434 934, вся Україна — 28 078 616, що в 2,09 раза більше міст 50 тис.+
***Під «телевізійними переглядами» маємо на увазі кількість неунікальних контактів для аудиторії 4+ вся Україна, розраховану як суму показника Rch# для аудиторії 4+ міста 50 тис.+ кожного епізоду кожного серіалу чи фільму з коефіцієнтом 2,09. За інформацією, наданою ІТК, сума Rch# для аудиторії 4+, міста 50 тис.+ становить 81,9 млн контактів. Дані Nielsen Ukraine, станом на 17.12.2024.
**** «Дім» та FREEДОМ — телеканали українського державного іномовлення, орієнтовані на мовлення за кордоном. В України в панелі ТВ Nielsen не вимірюються.
***** Дані YouTube-переглядів є відкритими. Дані наведено станом на 29.12.24.
До 22-річчя з дня народження видання ми відновлюємо нашу Спільноту! Це коло активних людей, які хочуть та можуть фінансово підтримати наше видання, долучитися до генерування спільних ідей та отримувати більше ексклюзивної інформації про стан справ в українських медіа.
Мабуть, ще ніколи якісна журналістика не була такою важливою, як сьогодні.