Наприкінці 2024 року підбиваємо його підсумки традиційними оглядами ключових подій і тенденцій у світі медіа та культури. Що було на порядку денному у 2022 році ― читайте за цим тегом, а підсумкові тексти за 2023 рік ― за ось цим тегом. Результати цього медіароку шукайте за тегом #Підсумки року 2024. Раніше ми публікували огляд змін на ринку телереклами за 2024 рік, порівняно з 2023 роком, аналізували основні наративи, які просувала російська пропаганда впродовж 2024 року, також аналізували, як CTV та глобальні тренди змінюють рекламний ринок. Розмову про волонтерські підсумки року з Марією Берлінською читайте тут. Огляд десяти ключових подій медіаринку 2024-го за версією «Детектора медіа» читайте тут. А про 15 подій у світі мереж і технології 2024-го — тут.
2024-й видався для України роком дуже непростим. Але, як не парадоксально, для нашого кіно він почався переможно. «20 днів у Маріуполі» Мстислава Чернова вперше в українській історії здобули «Оскар» і британську BAFTA в категорії «Найкращий повнометражний документальний фільм». А місяцем раніше, наприкінці січня, «Порцелянова війна» Брендана Белломо й Слави Леонтьєва (Україна — США), також уперше для українського кіно, отримала Гран-прі журі конкурсу американської документалістики на кінофестивалі «Санденс».
«20 днів у Маріуполі»
Окрім того, на Берлінському кінофестивалі «Мирні люди» Оксани Карпович — моторошне свідчення злочинів російських окупантів — було відзначене Спеціальною відзнакою екуменічного журі в програмі «Форум».
«Мирні люди»
А вже восени повнометражний дебют Аліни Максименко — родинна хроніка «Зшиті кроки» — пройшов на дві номінації Європейської кіноакадемії («Єврооскар»).
«Зшиті кроки»
Що прикметно, всі чотири картини про війну, всі документальні. За Україною остаточно закріпилася ніша свого роду «кінематографа біди» — як це вже було з країнами колишньої Югославії. Це не добре й не погано — це факт. І, варто зазначити, призи дають не за біду, а завдяки талантам наших кінематографістів.
Що ж до прокату, то тут ситуація принципово не змінилася порівняно з минулим роком. Ігрові фільми національного виробництва були переважно задумані чи завершені ще до повномасштабного вторгнення, тоді як майже вся документалістика знята вже після 2022-го. По суті, «док» зараз служить чимось на кшталт рятівного кола для нашої кіноіндустрії, і, до речі, саме неігрові картини регулярно ставали касовими гітами: ті ж «20 днів…», «Ми, наші улюбленці та війна» (режисерський дебют телеведучого Антона Птушкіна), «Яремчук: Незрівнянний світ краси» (режисер Артем Григорян).
Інколи на екрани виходило шість українських релізів на місяць (в травні), інколи — жодного (в червні й липні). З другого боку, всі заплановані фестивалі відбулися, хай і не завжди у звичний для них час: Docudays UA, Одеський (цього разу в Києві), Тиждень кінокритики, «Молодість», глядацького кіно Миколайчук Open, квір-кіно Sunny Bunny. До речі, якщо говорити про квір-кіно, то цьогоріч відбулася історична подія: вперше в прокаті опинився фільм на ЛГБТ-тематику — чорна комедія «Уроки толерантності» (режисер Аркадій Непиталюк). У гомофобів, це, звісно, викликало вкрай нервову реакцію, однак жодного показу не було скасовано.
«Уроки толерантності»
Однак чи не головним призом для всієї кіноспільноти стала подія, ніяк не пов’язана з фестивалями, кінотеатрами тощо. Це — відставка Марини Кудерчук із посади голови Держкіно. В історії українського екранного мистецтва Марина Миколаївна безумовно запам’ятається винятковим вмінням генерувати скандали різного ступеня гучності та воістину монументальним рівнем непрофесіоналізму. Однак ситуація з адмініструванням кінопроцесу лишається складною. Вибори нового складу Ради з питань підтримки кінематографії пройшли, скажімо так,суперечливо, легітимність останнього пітчингу — розподілу коштів на зйомки фільмів — лишається під питанням, а над Довженко-центром продовжуєте висіти убивчий наказ про реорганізацію, виданий тою-таки Кудерчук.
Та хочеться все ж закінчити оптимістично. Недавно оголосили короткий список «Оскара», і там є дві українсько-американські продукції — вищеназвана «Порцелянова війна» й «Одного разу в Україні» (співрежисери Бетсі Уест, Ерл Мак, Тетяна Ходаківська) в номінаціях «Найкращий документальний повнометражний фільм» і «Найкращий короткометражний фільм».
«Порцелянова війна»
Уже в січні на «Санденсі» в конкурсі світової документалістики покажуть нову роботу Мстислава Чернова — «2000 метрів до Андріївки», а на Роттердамському фестивалі — ретроспективу Сергія Маслобойщикова, короткометражку Юрія Репіка «С. Параджанов. Відкладена прем’єра» (1995) і кіноесей Олексія Радинського «Там, де закінчується Росія».
Росія обов’язково закінчиться. А наше кіно — ні.
Колаж: Микола Шиманський, «Детектор медіа»
До 22-річчя з дня народження видання ми відновлюємо нашу Спільноту! Це коло активних людей, які хочуть та можуть фінансово підтримати наше видання, долучитися до генерування спільних ідей та отримувати більше ексклюзивної інформації про стан справ в українських медіа.
Мабуть, ще ніколи якісна журналістика не була такою важливою, як сьогодні.