Моніторинговий візит до Петрівської виправної колонії №49: факти, виявлені під час відвідування
Моніторинговий візит до Петрівської виправної колонії №49: факти, виявлені під час відвідування

Моніторинговий візит до Петрівської виправної колонії №49: факти, виявлені під час відвідування

Моніторинговий візит до Петрівської виправної колонії №49: факти, виявлені під час відвідування

Моніторинговою групою зафіксовано застосування практики, що принижують гідність: стояти обличчям до стіни з руками за спиною кожного разу при відкритті дверей камери. Засуджені не забезпечуються одягом та взуттям за сезоном. Ліжка у спальних приміщеннях розташовані впритул одне до одного.

15-16 листопада 2024 року відповідно до Факультативного протоколу до Конвенції проти катувань та інших жорстоких, нелюдських або таких, що принижують гідність, видів поводження і покарання, враховуючи положення Мінімальних стандартних правил поводження з в’язнями та рішень Європейського суду з прав людини, на підставі статті 24 Кримінально-виконавчого кодексу України — Відвідування установ виконання покарання, групою моніторів Харківської правозахисної групи і ГО “Захист в’язнів України”здійснено чергове відвідування державної установи “Петрівська виправна колонія №49” (далі ПВК-49, установа, заклад).

Візит здійснено в рамках проєкту “Зменшення страждань в’язнів у контексті війни в Україні”, що фінансується урядом Данії у партнерстві з DIGNITY — Данський інститут проти катувань.

Відвідування здійснили монітори:

  • Діденко Андрій — помічник народного депутата України Ярослава Юрчишина, досвід моніторингових візитів з 2014 року;
  • Зуйков Сергій — помічник народного депутата України Костянтина Касая, член громадської ради при Міністерстві юстиції України, багаторічний досвід моніторингових візитів;
  • Шумний Артемій — журналіст “Захист в’язнів України-Protection for prisoners of Ukraine”.

Загальна інформація

ПВК-49 є установа виконання покарань максимального рівня безпеки для утримання чоловіків засуджених за тяжкі і особливо тяжкі злочини.

Установа розташована за адресою: вулиця Польова, 1, село Новий Стародуб, Петрівський район, Кіровоградської області, 28310.

Керівник закладу — полковник внутрішньої служби Апакідзе Валерій Борисович.

Установа складається з чергової частини, житлової і промислової зони, ДІЗО (дисциплінарний ізолятор), ПКТ (приміщення камерного типу), ДПК (дільниця посиленого контролю), сектору для тримання засуджених довічно, медичної частини, банно-прального комбінату, кімнат побачення, крамниці, бібліотеки, кімнати отримання передач, адміністративних приміщень.

За даними адміністрації установи штатна чисельність персоналу закладу складається з 219,5 посад. Фактична чисельність — 176,5 посад. Загальний некомплект персоналу по установі — 43 співробітники.

Планове наповнення — 656 осіб. Фактична кількість — 511 осіб, з них 496 осіб засуджених максимального рівня безпеки і 15 засуджених довічно.

В установі працюють 2 психологи. У ДІЗО — 5 осіб, у ПКТ — 0, у ДПК — 9. У медичній частині на лікуванні перебуває 1 пацієнт.

Протягом 2024 року до установи прибули 260 осіб. На оперативно-профілактичному обліку в установі перебувало: схильні до самогубства — 20 осіб, схильні до членоушкоджень — 38 осіб, до втечі — 18. Злісних порушників режиму утримання — 26, відторгнутих загалом — 73 особи. У 2023 році — 1 самогубство, у 2024 році — 0.

Протягом 2023-2024 років від засуджених не надійшло жодної скарги на неналежні умови утримання і на неналежне надання медичної допомоги.

У власному користуванні засуджені мають 311 планшетів з доступом до мережі інтернет.

Протягом 2024 року було зафіксовано 29 випадків тілесних ушкоджень під час перебування в установі. Групою моніторів проведено опитування близько 201 засудженого.

Факти, виявлені під час відвідування

В ході моніторингового візиту виявлено порушення вимог національного законодавства та недотримання міжнародних рекомендацій у сфері поводження з в’язнями, що призводять до порушень прав засуджених осіб:

1.У порушення частини 1 статті 115 Кримінально-виконавчого кодексу України, пункту 10 Мінімальних стандартних правил поводження з в’язнями, встановлено, що в окремих житлових приміщеннях відділень соціально-психологічної служби (далі — СПС) установи норма жилої площі на одного засудженого складає менше ніж 4 м². Так, у житловому приміщенні відділення СПС №7, де перебувало 55 осіб, площа приміщення складає 202,5 м². Таким чином фактична площа на одну засуджену особу складала 3,68 м².

У житловому приміщенні відділення СПС №5, де перебувало 58 осіб, площа приміщення складає 201 м². Таким чином фактична площа на одну засуджену особу складала 3,46 м². Крім того встановлено, що у спальних приміщеннях дільниці карантину, діагностики і розподілу (далі — КДіР) фактична наявність спальних місць перевищує допустиму для забезпечення передбаченої законодавством норми площі на одну особу. Так, у спальному приміщенні №1 дільниці КДіР, де розташовано 13 ліжок, площа приміщення складає 40,3 м². Таким чином фактична площа на одну засуджену особу складала 3,1 м².

У спальному приміщенні №2, де розташовано 10 ліжок, площа приміщення складає 32,7 м². Таким чином фактична площа на одну засуджену особу складає 3,27 м². Зазначене порушення створює умови для можливих зловживань з боку адміністрації та персоналу установи в контексті дотримання норми жилої площі на одну засуджену особу та не забезпечує належного особистого простору утримуваним особам у спальних приміщеннях.

Водночас у пункті 13 Сьомої Загальної доповіді Європейського комітету з питань запобігання катувань чи нелюдського або такого, що принижує гідність, поводження чи покарання (далі — Комітет) зазначається, що проблема з переповненими камерними приміщеннями призводить до негігієнічних умов, постійної відсутності приватності, перезавантаження медичних служб та інфраструктури установи. Комитет приходить до висновку, що доволі часто негативний вплив перенаселення мав наслідком нелюдські або принизливі умови утримання в’язнів (CPT/Inf (97) 10).

2. У порушення вимог абзацу дев’ятого частини першої статті 8 та частини 1 статті 118 КВК України, моніторинговою групою було встановлено, що адміністрація установи залучає засуджених до робіт у дільниці КДіР без укладання трудового договору. Зокрема, до робіт на безоплатній основі в якості днювального залучається засуджений З., який самовільно обладнав собі спальне місце і проживав у спальному приміщенні разом із новоприбулими засудженими.

Зазначене порушує статтю 96 КВК України, пункту 4 розділу ІІ Правил внутрішнього розпорядку установ виконання покарань, затверджених наказом Міністерства юстиції України від 28.08.2018 року №2823/5 (далі — ПВР) та вимоги пункту 2 розділу 1 Положення про дільницю карантину, діагностики та розподілу, затвердженого наказом Міністерства юстиції України від 04.11.2013 року №2300/5.

У доповіді за наслідками візиту до України у 2020 році Комітет висловив серйозні сумніви щодо практики використання деяких ув’язнених як “днювальних”, які виконують функції контролю за іншими ув’язненими в житлових приміщеннях та на виробництві і доповідають персоналу про будь-які випадки та порушення режиму.

Тому Комітет із занепокоєнням помітив протягом даного візиту, що ця практика залишалася. Крім того, на жаль, попри конкретні рекомендації, які раніше давав Комітет, практика використання “днювальних” також офіційно передбачається Правилами внутрішнього розпорядку установ виконання покарань.

Як вже підкреслювалося раніше, Комітет вважає, що будь-яка часткова відмова від відповідальності за порядок та безпеку у в’язницях, яку несуть режимні співробітники установи, є неприйнятною. Така практика піддає більш слабких ув’язнених ризику жорстокого поводження та експлуатації з боку інших ув’язнених. Комітет закликає владу України зробити всі необхідні кроки — у тому числі законодавчого характеру — для того, щоб покласти край цій практиці. Жодний ув’язнений (в жодній пенітенціарній установі у країні) не повинен мати владу над іншими ув’язненими. (CPT/Inf (2020) 40) пункт 27).

3. Обладнання дільниці КДіР не відповідає стандартам поводження з в’язнями та умовам їхнього утримання відповідно до їхніх потреб.

У порушення вимог Норм забезпечення меблями, інвентарем і предметами господарчого призначення виправної колонії максимального рівня безпеки, затверджених наказом Міністерства юстиції України від 27.07.2012 року №1118/5 (далі — Норми забезпечення), в дільниці відсутній ряд приміщень, а саме: кімната виховної роботи, кімната для зберігання обмінного фонду постільних речей, речового майна і спецодягу, комора для тимчасового зберігання брудних постільних речей, речового майна і спецодягу, гардеробна, кімната побуту, сушарка.

Спальні приміщення дільниці не забезпечені в достатній кількості табуретами з розрахунку один табурет на одну особу та приліжковими тумбочками з розрахунку одна тумбочка на дві особи. Відсутність зазначених приміщень або їхнє неналежне облаштування призводить до порушення санітарно-гігієнічних норм. Так, неналежна організація зберігання особистих речей ускладнює підтримання чистоти та порядку в приміщеннях, де утримуються засуджені, що погіршує загальну санітарну ситуацію в установі.

Крім того, в приміщеннях дільниці засудженими проводиться прання та сушіння одягу, що свідчить про неналежну організацію надання лазне-пральних послуг в установі. Окремі постільні речі, матраци та подушки потребують заміни. Ліжка у спальних приміщеннях розташовані впритул одне до одного, що не забезпечує засудженим особистого простору та суперечить правилу 18.1 Європейських пенітенціарних правил.

[Петрівська виправна колонія №49]

[Петрівська виправна колонія №49]

4. У житлових приміщеннях дільниці КДІР моніторингова група виявила порушення температурного режиму. Під час перевірки температура повітря становила +14 °C, що не відповідає вимогам пункту 1 розділу XXII ПВР, згідно з яким у холодну пору року температура в житлових приміщеннях установ виконання покарань повинна підтримуватися на рівні не нижче +18 °C.

[Петрівська виправна колонія №49]

5. У житлових приміщеннях відділень соціально-психологічної служби (далі — СПС) №№5,7 встановлено порушення статті 8 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, що забезпечує право на повагу до приватного життя. Так, у порушення правила 18.1 Європейських пенітенціарних правил, ліжка в житлових приміщеннях розташовані впритул одне до одного, що не забезпечує засудженим особистого простору. Санвузли не містять достатніх перегородок, які дозволяють усамітнитись, що порушує вимогу правила 19.3 Європейських пенітенціарних правил. Окремі приміщення потребують проведення ремонтних робіт з заміною санітарно-технічного обладнання та електромережі.

Разом з тим, у доповіді Уряду України за наслідками візиту у 2023 році, Комітет закликав українську владу вжити необхідних заходів для поліпшення матеріальних умов тримання під вартою, зокрема, зменшити наповнюваність камер таким чином, щоб на одну взяту під варту особу припадало щонайменше 4 м² житлової площі (не враховуючи площі, яку займають внутрішньо камерні туалети); всі місця розміщення засуджених і взятих під варту осіб, включаючи санітарні приміщення, утримувати в належному ремонтному та гігієнічному стані, регулярно і часто проводити дезінсекції; забезпечити достатній доступ до природного освітлення та вентиляції у камерах, внутрішні санітарні приміщення повністю обладнати перегородками (тобто від підлоги до стелі). (CPT/Inf (2024) 20)пункт 58).

[Петрівська виправна колонія №49]

[Петрівська виправна колонія №49]

[Петрівська виправна колонія №49]

[Петрівська виправна колонія №49]

6. Моніторинговою групою було встановлено існуючу практику сегрегації та стигматизації окремої особливо вразливої категорії ув’язнених, відомої як “відторгнуті загалом”, яка ґрунтується на негативному впливі неформальної тюремної ієрархії та призводить до дискримінації, неприпустимих обмежень у визнанні, реалізації та користуванні загальновизнаним основоположним правом на повагу до людської гідності даних осіб.

Так, під час конфіденційної бесіди засуджені, яких віднесено до категорії “відторгнутих загалом”, повідомили, що разом з іншими в’язнями цієї категорії вимушений перебувати в ізоляції, окремих приміщеннях, від загальної маси засуджених, окремо харчуватися, відвідувати лазню та прати особистий одяг, виконувати за інших брудну роботу, зокрема прибирання санвузла.

Разом з тим, Комітет у доповіді за наслідками візиту до України у 2023 році, закликає українську владу розробити та впровадити комплексну стратегію боротьби з насильством та залякуванням серед засуджених та подолання явища неформальної ієрархії серед засуджених з усіма його негативними наслідками.

У цьому контексті пенітенціарна адміністрація повинна також раціоналізувати оцінку ризиків і потреб, класифікацію та розподіл окремих засуджених з метою забезпечення того, щоб засуджені не піддавалися впливу інших засуджених, які можуть завдати їм шкоди. (CPT/Inf (2024) 20) пункт 45).

7. При відвідуванні сектору максимального рівня безпеки на зовнішніх дверях камер для тримання засуджених до довічного позбавлення волі встановлено розміщення поіменних карт з наданням інформації короткого опису злочинів, скоєних особами, які знаходяться в камерах.

У своїй доповіді за результатами візиту до України у 2020 році Комітет зазначив, що дану практику слід зупинити, оскільки вона не служить жодній розумній меті і, окрім стигматизації, має ефект погіршення стосунків між ув’язненими та працівниками в’язниці. (CPT/Inf (2020) 40) пункт 52).

[Петрівська виправна колонія №49]

8. Моніторинговою групою зафіксовано застосування практики, що принижують гідність, а саме, стояти обличчям до стіни з руками за спиною кожного разу при відкритті дверей камери. Комітет у доповіді Уряду України за наслідками візиту до України в 2020 році зазначив, що такі практики не є необхідними з погляду безпеки і ніяк не сприяють позитивним відносинам між персоналом та ув’язненими та закликав владу України негайно покласти край таким практикам. (CPT/Inf (2020) 40) пункт 46).

9. Прогулянковий дворик №3 не обладнаний достатнім укриттям від атмосферних опадів. Разом з тим, Комітет у другій Загальній доповіді зазначає, що щоденне перебування на свіжому повітрі повинне відбуватись на ділянці достатньої площі. Ділянка для прогулянок на свіжому повітрі має бути, наскільки це видається можливим, обладнана укриттям на випадок поганої погоди. (CPT/Inf (92) 3) пункт 48).

[Петрівська виправна колонія №49]

10. У порушення частини 2 статті 115 Кримінально-виконавчого кодексу України та пункті 20.1 Європейських пенітенціарних правил засуджені не забезпечуються установою одягом та взуттям за сезоном.

11. Згідно з пунктом 17 розділу V Положення про організацію продовольчого забезпечення у Державній кримінально-виконавчій службі України на мирний час, затвердженого наказом Міністерства юстиції України від 15.06.2021 року №2160/5, в їдальні установи щодня залишаються добові проби кожної страви раціону.

Відбір проб здійснює кухар з казана у присутності медичного працівника закладу охорони здоров’я в чистий посуд з кришкою (попередньо помитий та перекип’ячений) до видачі їжі. Добові проби зберігаються в холодильнику їдальні при температурі від +4 до +8 °C. Проби страв кожного приймання їжі зберігаються протягом доби до закінчення аналогічного приймання їжі наступного дня.

Разом з тим, моніторинговою групою під час огляду приміщення їдальні встановлено, що добові проби зберігалися на столі з порушенням зазначеного температурного режиму.

[Петрівська виправна колонія №49]

12. Моніторинговою групою встановлено ряд порушень в організації лазне-прального обслуговування засуджених та ув’язнених осіб. У порушення пункту 2.14 розділу II Положення про організацію лазне-прального обслуговування осіб, які тримаються в установах виконання покарань та слідчих ізоляторах, затвердженого наказом Міністерства юстиції України №849/5 від 08.06.2021 року (далі — Положення), в установі не забезпечено надання перукарських послуг засудженим та ув’язненим.

Згідно з пунктом 3.19.1 розділу III Положення, санітарна обробка включає: миття засуджених (осіб, узятих під варту) в лазні з милом та мочалкою з обов’язковою заміною постільної та натільної білизни, дезінфекцією (знищення патогенних мікроорганізмів), дезінсекцією (знищення комах і кліщів, які є передавачами інфекційних захворювань) особистого одягу та постільних речей (подушки, матраци, ковдри) у дезінфекційній камері. Разом з тим, дезінфекційна камера згідно з інформацією, наданої персоналом установи, не працює з початку 2024 року. У порушення вимог правила 19.3 Європейських пенітенціарних правил у приміщенні лазні не дотримується право на приватність через відсутність шторок на душових перегородках.

[Петрівська виправна колонія №49]

13. Відповідно до службової документації, некомплект персоналу по установі складає 43 посади (19,6% від загальної штатної чисельності 219,5 посад). Некомплект середнього та старшого начскладу — 11 посад. Некомплект рядового та молодшого начскладу — 26 посад. Некомплект вільнонайманих співробітників — 6 посад.

Водночас, у доповіді Уряду України за наслідками візиту у 2023 році, Комітет наголошує, що забезпечення позитивного клімату в пенітенціарній установі вимагає наявності професійної команди персоналу, який повинен бути присутнім у достатній кількості в будь-який момент часу в місцях тримання під вартою. Недостатня кількість персоналу може лише збільшити ризик насильства та залякування між засудженими. Нестача персоналу, який перебуває на передовій лінії, також підриває якість та рівень заходів, що пропонуються засудженим, і ставить під загрозу перспективу підготовки до звільнення та соціальної реабілітації.

У зв’язку з чим Комітет закликає українську владу вжити рішучих заходів для суттєвого збільшення кількості персоналу у пенітенціарних установах України, де спостерігається низький рівень укомплектованості персоналом, з метою посилення присутності персоналу служб охорони і нагляду всередині установ. Необхідно також вжити заходів, щоб покласти край 24-годинній зміні персоналу, який несе службу. (CPT/Inf (2024) 20) пункт 93).

14. Згідно з “Рознарядкою на виведення засуджених на роботу” до робіт залучались 45 осіб. На виробництва: кузня — 1 засуджений, вантажники — 3 засуджених, брікети — 5 засуджених, столярна дільниця — 7 засуджених, дільниця з переробки деревини — 8 засуджених, швейна дільниця — 13 засуджених, СТО — 1 засуджений.

[Петрівська виправна колонія №49]

[Петрівська виправна колонія №49]

[Петрівська виправна колонія №49]

[Петрівська виправна колонія №49]

Також засуджених долучають до робіт з господарського обслуговування: ЛПК — 1 засуджений, їдальня — 4 засуджених, котельня — 2 засуджених.

Згідно з наказом Міністерства юстиції України за №396/5 від 07.03.2013 року “Про затвердження Інструкції про умови праці та заробітну плату засуджених до обмеження волі або позбавлення волі”, який зареєстрований 11 березня 2013 року за №387/22919, праця засуджених має організовуватися з додержанням правил охорони праці, техніки безпеки і виробничої санітарії, встановлених законодавством про працю.

Пунктами 3.1. та 3.2 цієї Інструкції передбачено, що засуджені до позбавлення волі мають право працювати. Праця здійснюється на добровільній основі на підставі договору цивільно-правового характеру або трудового договору, який укладається між засудженим та фізичною особою-підприємцем або юридичною особою, для яких засудженими здійснюється виконання робіт чи надання послуг.

На день моніторингового візиту встановлено, що засуджені, які були залучені до праці, працюють згідно з трудовими договорами.

Трудові договори з працюючими засудженими системно укладаються строком на неповні місяці, зокрема, моніторинговій групі пред’явлено строкові трудові договори (№251-265), укладені з 05 листопада 2024 по 26 грудня 2024.

Метою заключення трудових договорів на неповні місяці є уникнення сплати ЄСВ в мінімальному розмірі за таких працюючих засуджених згідно з ч. 5 ст. 8 Закону України “Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування” (якщо працівника прийнято не з першого робочого дня та звільнено не останнім робочим днем звітного місяця).

Такий підхід до оформлення трудових договорів засуджених порушує їхні трудові то соціальні права, оскільки таким особам не донараховується мінімальний страховий внесок, відповідно не зараховується даний період роботи до страхового стажу в повному розмірі.

Засуджені, з якими спілкувалася моніторингова група, підтвердили, що фактично працюють повний місяць, а написання заяв на роботу кожного місяця з терміном на неповний місяць — це стала практика укладання строкових договорів у цій установі.

Медична частина № 6 філії ДУ Центр охорони здоров’я Державної кримінально-виконавчої служби України в Черкаській та Кіровоградській областях

1. Згідно з пунктом 2, пункту 3 глави III розділу II “Порядку організації надання медичної допомоги засудженим до позбавлення волі”, затвердженого спільним наказом Міністерства юстиції України та Міністерством охорони здоров’я України від 15.08.2014 року №1348/5/572 (далі — Порядок), у профілактичному медичному огляді обов’язково беруть участь лікар-терапевт (або лікар загальної практики — сімейний лікар), лікар-психіатр, лікар-стоматолог.

Разом з тим, в медичній частині вакантні посади лікаря-терапевта та лікаря-психіатра, що свідчить про неповноту проведення медичного первинного та профілактичного огляду, у зв’язку з чим засуджені та ув’язнені не отримують належну медичну допомогу.

Зазначене порушує пункт 38 рекомендацій Європейського комітету з питань запобігання катуванням чи нелюдському або такому, що принижує гідність, поводженню чи покаранню (CPT/Inf(93)12-part) (далі — Комітет), де зазначено, що медичні служби в місцях позбавлення волі повинні бути в змозі забезпечити медичну допомогу та лікування, а також відповідну дієту, фізіотерапію, реабілітацію чи будь-який інший спеціальний догляд на такому ж рівні, який пропонується пацієнтам в цивільних медичних закладах. Повинна бути передбачена забезпеченість лікарським, допоміжним медичним і технічним персоналом, а також бути надані відповідні приміщення, обладнання і устаткування.

2. У порушення пункту 4 розділу I та пункту 11 глави 5 розділу II Порядку, в медичній частині у зв’язку з нестачею медичного персоналу не організоване цілодобове чергування медичних працівників.

3. У порушення вимог підпункту 5 пункту 5 розділу ІІ Порядку на 3 пацієнтів, які перебувають на стаціонарному лікуванні в лікарні, не заведена форма первинної облікової документації № 003/о “Медична карта стаціонарного хворого”, затверджена наказом Міністерства охорони здоров’я України від 14.02.2012 року №110, до якої повинні вноситись усі дані щодо лікування та діагностики в стаціонарі медичної частини, у тому числі ті, що отримані під час обстеження хворого засудженого, з листом призначень.

4. Засудженим особам не пропонується підписання інформованої добровільної згоди на проведення діагностики та лікування, відповідно до Інструкції щодо заповнення форми первинної облікової документації № 003-6/о “Інформована добровільна згода пацієнта на проведення діагностики, лікування та на проведення операції та знеболення i на присутність або участь учасників освітнього процесу”, затвердженої наказом Міністерства охорони здоров’я України від 14.02.2012 року №110.

Так, встановлено відсутність в медичних картах стаціонарного хворого №003/о підписаної пацієнтом інформованої добровільної згоди на проведення діагностики та лікування, що може свідчити про відсутність добровільної згоди пацієнтів для застосування щодо них методів діагностики, профілактики та лікування та є порушенням статті 43 Закону України “Основи законодавства України про охорону здоров’я” та пункту 47 Стандартів КЗК.

5. У порушення вимог пункту абзацу десятого пункту 2 розділу XVII Правил внутрішнього розпорядку установ виконання покарань, затверджених наказом Міністерства юстиції України від 28.08.2018 року №2823/5 (далі — ПВР), у медичній частині перебувають двоє засуджених, які виконують функцію днювальних, медичного персоналу та мають доступ до медичної документації.

Таким чином керівництво установи та медичний персонал делегували днювальним право щодо здійснення організації постійного нагляду за засудженими в стаціонарі, проведення медичних маніпуляцій, контролю за дотриманням ними внутрішнього розпорядку дня тощо.

Разом з тим, Комітет неодноразово рекомендував припинити практику використання засуджених як помічників у медичних частинах та в якості санітарів. (Доповідь Комітету за результатами візиту в Україну у 2005році, (пункт132.CPT/Inf (2007) 22), у 2013році (пункт 151.CPT/Inf (2014) 15), у 2017 році (пункт 86. CPT/Inf (2018) 41).

[Петрівська виправна колонія №49]

6. У кабінеті лікаря для амбулаторного приймання хворих, у камері-палаті для проведення маніпуляцій та перев’язок засудженим, у камері-палаті засуджених хворих на соматичні захворювання сектору максимального рівня безпеки, моніторами було зафіксовано встановлені камери відеоспостереження.

Водночас згідно з пунктом 8 розділу VIІ Порядком використання технічних засобів нагляду і контролю у виправних та виховних колоніях Державної кримінально-виконавчої служби України, затвердженим Наказом Міністерства юстиції України від 26 червня 2018 року №2025/5 (зареєстровано в Міністерстві юстиції України 02 липня 2018 року за №766/32218), забороняється використання відеокамер та портативних відеореєстраторів у приміщеннях (камерах), у яких проводяться медичні обстеження (огляди) засуджених, особистий обшук з роздяганням.

Даний факт свідчить про отримання співробітниками установи конфіденційної інформації щодо стану здоров’я засуджених осіб в ході медичного огляду, маніпуляцій або процедур.

Зазначене порушує вимоги статті 39-1 Закону України “Основи законодавства України про охорону здоров’я” щодо права осіб на таємницю про стан здоров’я та пункту 9 розділу І Порядку організації надання медичної допомоги засудженим до позбавлення волі.

[Петрівська виправна колонія №49]

[Петрівська виправна колонія №49]

[Петрівська виправна колонія №49]

7. Під час перевірки дільниці ДІЗО моніторами було встановлено, що при поміщенні засудженого в дисциплінарний ізолятор практикується долучення до справи медичної довідки, яка містить стан здоров’я і згідно з висновком якої засуджений за станом здоров’я в ДІЗО,ПКТ утримуватися може. Виявлені факти, засвідчують, що працівники установи володіють конфіденційною інформацією щодо стану здоров’я засуджених осіб, які перебувають в дільниці ДІЗО.

Зазначене порушує вимоги статті 39-1 Закону України “Основи законодавства України про охорону здоров’я” щодо права осіб на таємницю про стан здоров’я. Разом з тим, Комітет неодноразово підкреслював, що зобов’язання пенітенціарних лікарів засвідчувати придатність засуджених до відбування дисциплінарного стягнення навряд чи сприятиме розвитку позитивних відносин між лікарем і пацієнтом.

В принципі, медичний персонал ніколи не повинен брати участь у будь-якій частині процесу прийняття рішення про застосування будь-якого виду одиночного тримання, окрім випадків, коли цей захід застосовується за медичними показаннями.

З іншого боку, медичний персонал повинен бути дуже уважним до стану засуджених, які перебувають в одиночному триманні. Медичний персонал повинен бути негайно поінформований про кожне таке поміщення і повинен відвідувати засудженого невідкладно після поміщення, а потім регулярно, не рідше одного разу на день, і надавати йому оперативну медичну допомогу та лікування в разі потреби. Медичний персонал повинен повідомляти адміністрацію установи, якщо здоров’я засудженого піддається серйозній загрозі через одиночне тримання. (CPT/Inf (2024) 20) пункт 104).

[Петрівська виправна колонія №49]

8. У медичній частині не організовано проведення замісної підтримувальної терапії (далі — ЗПТ) осіб з психічними та поведінковими розладами внаслідок вживання опіоїдів відповідно до Порядку проведення замісної підтримувальної терапії осіб з психічними та поведінковими розладами внаслідок вживання опіоїдів, затвердженого наказом Міністерства охорони здоров’я України від 27.03.2012 року №200.

Наркозалежним особам не забезпечується соціально-психологічний супровід, когнітивно поведінкова терапія (КПТ), профілактика рецидивів, мотиваційне інтерв’ю, групи взаємодопомоги тощо.

Таким чином дані особи позбавлені можливості отримувати ЗПТ, що порушує їхнє право на вибір методів лікування відповідно до статті 38 Закону України “Основи законодавства України про охорону здоров’я”.

Разом з тим, Комітет у доповіді за наслідками візиту до України у 2023 році, зазначає, що потрапляння до пенітенціарної установи є можливістю розв’язати проблему, пов’язану з наркотиками, і тому важливо, щоб відповідна допомога була запропонована всім зацікавленим особам, отже, в усіх установах має бути доступне відповідне медичне обслуговування.

Допомога, що пропонується таким особам, повинна бути різноманітною; програми замісної терапії для осіб з наркотичною залежністю повинні поєднуватися зі справжніми психосоціальними та освітніми програмами для осіб з опіоїдною залежністю, які не в змозі припинити вживання наркотиків.

Крім того, доступ до програм ЗПТ в установах повинен бути легкодоступним, а керувати ними повинні також пенітенціарні лікарі, які повинні пройти спеціальну підготовку з питань, пов’язаних із вживанням наркотиків.(CPT/Inf (2024) 20) пункт 86).

9. У порушення вимог пункту 3 розділу 1, глави II Порядку, медичні працівники не складають довідок, у яких детально описується характер тілесних ушкоджень, їхні розміри та розташування. Так, встановлено відсутність заповненої форми первинної облікової документації № 511/о “Довідка про фіксацію тілесних ушкоджень”, затвердженої наказом Міністерства охорони здоров’я України 02 лютого 2024 року №186 на засудженого К., який отримав тілесні ушкодження 27.10.2024 року відповідно до інформації внесеної до Журналу обліку фактів виявлення тілесних ушкоджень у засуджених.

Крім того, встановлено, що в медичних картках амбулаторного хворого 025/о до складених довідок не додаються фотографії наявних тілесних ушкоджень, як це передбачено в абзаці 5 пункту 3 розділу І, глави II Порядку.

[Петрівська виправна колонія №49]

10. У порушення Порядку організації медичної допомоги на первинному, вторинному (спеціалізованому), третинному (високоспеціалізованому) рівнях із застосуванням телемедицини, затвердженого наказом Міністерства охорони здоров’я України від 19.10.2015 року №681, персонал медичної частини позбавлений можливості здійснювати запити на телемедичне консультування та отримувати консультацію для надання медичної допомоги засудженим особам з технічних причин.

11. У порушення вимог Закону України “Про реабілітацію осіб з інвалідністю в Україні” особи з інвалідністю не отримують належних діагностичних, лікувальних і реабілітаційних заходів за наявності відомостей, що підтверджують стійке порушення функцій організму, обумовлених захворюваннями, наслідками травм, що спричиняють обмеження нормальної життєдіяльності. Під час вивчення медичної документації засуджених встановлено, що не всі особи з інвалідністю мають індивідуальні програми реабілітації (далі — ІПР).

Крім того, не виконуються рекомендації ІПР, у зв’язку з чим вони не отримують належних діагностичних, лікувальних і реабілітаційних заходів за наявності відомостей, що підтверджують стійке порушення функцій організму, обумовлених захворюваннями та наслідками травм, які спричиняють обмеження нормальної життєдіяльності.

12. У порушення вимог Державних будівельних норм України В.2.2-17:2006 “Будинки і споруди. Доступність будинків і споруд для маломобільних груп населення”, в медичній частині не створено умов щодо утримання людей з інвалідністю.

13. У порушення пункту 37 Постанови кабінету міністрів України №285 від 2 березня 2016 року “Про затвердження Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з медичної практики”, в медичній частині відсутній документ, що підтверджує вільний доступ до будівель та приміщень медичного закладу маломобільних груп населення, отримання якого є обов’язковим.

14. У порушення вимог Стандартів медичної допомоги при ВГС у дорослих, затверджених наказом Міністерства охорони здоров’я України від 15.01.2021 року №51, не всі особи з підозрою на вірусний гепатит С проходять ПЛР-тестування, у зв’язку з чим вони не отримують необхідного лікування, що може призвести до погіршення стану їхнього здоров’я та поширення зазначеного інфекційного захворювання серед засуджених та ув’язнених осіб. Крім того, на день візиту в аптеці медичної частини були відсутні препарати для лікування вірусного гепатиту С.

15. У порушення Заходів та Засобів щодо попередження інфікування при проведенні догляду за пацієнтами, затверджених наказом Міністерства охорони здоров’я України від 03.08.2020 року №1777, у медичній частині обладнано лише один ізолятор для інфекційних хворих, що унеможливлює одночасного розміщення хворих на небезпечні інфекційні захворювання окремо один від одного та інших засуджених.

16. У порушення вимог Табеля оснащення обладнанням одного робочого місця лікаря-стоматолога та зубного техніка, затвердженого наказом Міністерства охорони здоров’я України від 11.04.2005 року №158, в медичній частині відсутній дентальний рентген апарат, що унеможливлює проведення поглибленого стоматологічного обстеження засуджених та не забезпечує своєчасне надання належної стоматологічної допомоги.

17. У порушення вимог пункту 5 розділу I “Правил зберігання та проведення контролю якості лікарських засобів у лікувально-профілактичних закладах”, затверджених наказом Міністерства охорони здоров’я України від 16.12.2003 року №584, у медичній частині під час огляду кабінету лікаря-стоматолога в камері палаті для проведення маніпуляцій та перев’язок засудженим, сектору максимального рівня безпеки, було виявлено лікарські засоби термін зберігання яких минув.

Крім того встановлено, що лікарські засоби зберігаються без урахування температурних режимів, зазначених виробниками. Так, в приміщенні для зберігання ліків у шафі було зафіксовано 1 упаковку лікарського засобу “Витаксон” та 1 упаковку “Аскорбінова кислота” умови зберігання яких не можуть перевищувати температуру вищу ніж 8°С.

[Петрівська виправна колонія №49]

[Петрівська виправна колонія №49]

[Петрівська виправна колонія №49]

18. Згідно з пунктом 7 глави III розділу II Порядку засуджені, які працюють на об’єктах харчування (крім робіт, пов’язаних з посадами продавців, завідувачів продовольчих та речових складів, комірників) та переробної промисловості, у будинках дитини, закладах загальної середньої освіти, підрозділах з професійної підготовки у спеціальних виховних колоніях, медичних частинах (фельдшерських пунктах) та лікарняних закладах ДКВС (крім робіт, пов’язаних із наданням медичної допомоги), пральнях, лазнях, кімнатах для тривалих побачень, гуртожитках, клубах, на об’єктах водозабезпечення та каналізації, дільницях розведення i вирощування тварин, проходять обов’язкові попередні та профілактичні медичні огляди відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 23 травня 2001 року № 559 “Про затвердження переліку професій, виробництв та організацій, працівники яких підлягають обов’язковим профілактичним медичним оглядам, порядку проведення цих оглядів та видачі особистих медичних книжок”, на кожного засудженого зазначеної категорії заводиться форма первинної облікової документації № 1-ОМК “Особиста медична книжка”, затверджена наказом Міністерства охорони здоров’я України від 21 лютого 2013 року №150, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 23 квітня 2013 року за №662/23194.

Разом з тим, моніторингова група зафіксувала відсутність особистої медичної книжки у працівника їдальні та результатів обстеження в медичній документації, що проводяться лікарями-спеціалістами (у тому числі лабораторних, клінічних та інших досліджень), які необхідні для допуску до роботи на об’єктах харчування.

19. Приміщення кабінету лікарів та рентген-кабінету не забезпечені вогнегасниками, що є порушенням вимог п. 3.6 глави 3 розділу V Правил та порушенням п. 10.18. глави 10 Державні санітарні правила і норми “Гігієнічні вимоги до влаштування та експлуатації рентгенівських кабінетів і проведення рентгенологічних процедур” затверджених наказом Міністерства охорони здоров’я України від 04.06.2007 року №294 зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 07 листопада 2007 року за №1256/14523.

20. У порушення Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених Міністерством внутрішніх справ України від 30.12.2014 року №1417(далі — Правила), приміщення медичної частини не обладнані системами пожежогасіння та пожежної сигналізації.

Рекомендації:

  1. Забезпечити дотримання норм житлової площі на одного засудженого;
  2. Припинити практику залучення до робіт засуджених у дільниці КДіР без укладання трудового договору;
  3. Забезпечити дільницю КДіР належним обладнанням, відповідно до Норм забезпечення;
  4. Забезпечити дотримання норм температурного режиму в дільниці КДіР;
  5. Припинити практику розташування ліжок впритул в спальних приміщеннях дільниць СПС;
  6. Припинити практику сегрегації та стигматизації вразливої категорії засуджених;
  7. Змінити практику розташування поіменних карт засуджених довічно;
  8. Припинити практику приниження людської гідності — стояти обличчям до стіни з руками за спиною під час відкривання дверей камер;
  9. Забезпечити засудженим одягом і взуттям по сезону;
  10. Забезпечити дотримання права на працю і соціальний захист, припинити практику укладання трудових договорів на неповний місяць;
  11. Вжити заходів, спрямованих на усунення виявлених порушень прав людини та недопущення катувань, інших жорстоких, нелюдських або таких, що принижують гідність, видів поводження та покарання у медичній частині №49 філії ДУ Центр охорони здоров’я Державної кримінально-виконавчої служби України в Черкаській та Кіровоградській областях;
  12. Забезпечити штат медичної частини лікарями-спеціалістами відповідно до потреб;
  13. Забезпечити контроль за належним веденням медичної документації відповідно до Порядку організації надання медичної допомоги засудженим до позбавлення волі, затвердженого спільним наказом Міністерства юстиції України та Міністерства охорони здоров’я України від 15.08.2014 року №1348/5/572 та інших нормативно-правових актів;
  14. Виконати вимоги пункту 37 Постанови кабінету міністрів України №285 від 2 березня 2016 року “Про затвердження Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з медичної практики”;
  15. Забезпечити доступність будівель установи відповідно до Державних будівельних норм України В.2.2-17:2006 “Будинки і споруди. Доступність будинків і споруд для маломобільних груп населення”;
  16. Забезпечити проведення індивідуальної реабілітації осіб, які її потребують;
  17. Забезпечити отримання інформованої згоди пацієнтів на обстеження та лікування у встановленій формі;
  18. Забезпечити своєчасну та належну фіксацію тілесних ушкоджень у засуджених;
  19. Забезпечити проведення належного обліку профілактичного огляду;
  20. Забезпечити проведення належного медичного огляду осіб, які працюють з харчовою продукцією, та видачу особистих медичних книжок;
  21. Припинити практику посвідчування лікарями стану здоров’я засуджених та ув’язнених при поміщенні їх в дільницю ДІЗО/ПКТ;
  22. Припинити практику використання засуджених як помічників у медичних частинах та установі;
  23. Демонтувати з приміщень медичної частини камери відеоспостереження;
  24. Забезпечити аптеку медичної частини усіма необхідними лікарськими засобами та медичними виробами;
  25. Забезпечити вжиття заходів для належного зберігання лікарських засобів;
  26. Забезпечити належну медичну допомогу особам, хворим на вірусний гепатит С;
  27. Обладнати протипожежну систему відповідно до встановлених вимог;
  28. Забезпечити вогнегасником приміщення рентгенкабінету;
  29. Забезпечити належну роботу телемедичного комплексу для здійснення запитів лікарями на телемедичне консультування;
  30. Забезпечити можливість отримання замісної підтримувальної терапії на підставі діагнозу психічних та поведінкових розладів внаслідок вживання опіоїдів;
  31. Забезпечити обладнання необхідної кількості ізоляторів для інфекційних хворих.

Автори: Андрій Діденко, Сергій Зуйков, Артемій Шумний

Джерело: портал Харківської правозахисної групи

Tweet
Джерело матеріала
loader