«Універсальної презентації не існує». Як захищати ідеї під час виступу, аби вас почули – колонка Андрія Шевчука
«Універсальної презентації не існує». Як захищати ідеї під час виступу, аби вас почули – колонка Андрія Шевчука

«Універсальної презентації не існує». Як захищати ідеї під час виступу, аби вас почули – колонка Андрія Шевчука

Незалежно від галузі діяльності нам час від часу доводиться захищати свої ідеї, аби отримати чергове підвищення, фінансування чи відзвітувати про результати роботи. Презентація та публічні виступи — це можливість для спікера не лише поділитися ідеями, але й переконати аудиторію в їхній важливості. 

У межах виступу на конференції «СТАРТ» від AIN візуальний стратег і засновник SHEVCHUK BÜRO Андрій Шевчук розказав, як захистити свою ідею так, щоб отримати фінансування.

Крок 1. Починайте з цілі

Вам точно знайома ситуація, коли ви отримуєте презентацію на пошту або в месенджері, відкриваєте її і… закриваєте. Адже з перших слайдів незрозуміло, навіщо її читати чи навіть дивитися.

На жаль, під час створення презентацій 90% людей не ставлять собі питання «навіщо». Яка ціль вашої презентації? Скажу одразу, проінформувати аудиторію — не є ціллю.

Якщо інформування не є ціллю, тоді якою вона має бути? Наприклад, у своїй презентації ви показуєте, що ефективно використали кошти і треба дати вам ще. Або якщо немає цифр, якими можна похизуватися, покажіть, із чим ви боролися в процесі роботи і як саме вистояли. Або ви зробили х2 від плану й перевиконали KPi і вам потрібні +10 співробітників на наступний рік.

«Універсальної презентації не існує». Як захищати ідеї під час виступу, аби вас почули – колонка Андрія Шевчука - Фото 1

Чітко сформована ціль допомагає зрозуміти:

  • для чого ви робите презентацію;
  • яке наповнення там має бути;
  • яка користь людям дивитися вашу презентацію.

На конференції «СТАРТ» під час виступу ми запитали спікерів та гостей: «Чому ви інколи покидаєте залу під час презентації чи виступу?». І серед відповідей найпопулярніші такі: «не бачу користі», «мало емоцій» і «не мій вайб». Жодної відповіді про самі слайди не було. Саме тому презентації — це значно ширше ніж просто слайди.

Крок 2. Зрозумійте, КОГО переконувати

«Універсальної презентації не існує». Як захищати ідеї під час виступу, аби вас почули – колонка Андрія Шевчука - Фото 2

Треба бути трохи емпатом, щоб успішно захищати ідеї. Під час підготовки виступу запитайте себе: хто буде дивитися цю презентацію? Це СЕО, інвестори, власники заводів чи міністр цифрової трансформації Михайло Федоров? Хто би це не був, у кожного свій бекграунд, різна обізнаність у темі, стать і вік. Саме тому універсальної презентації не існує.

Зрозумійте, хто аудиторія вашої презентації, чим вона керується в ухваленні рішень. І після цього зрозумієте, який контент додавати та чим переконувати в презентації.

Крок 3. Зрозумійте, ЧИМ переконувати

Хочете переконувати? Не будьте душнілами. Цифри, цифри, таблиці, таблиці, цифри — це нудно. А лише гумор і меми — не серйозно. Щоб успішно захищати ідеї потрібно впливати на раціональну складову та емоцію людей.

Є п’ять типів слайдів, які допоможуть міксувати раціо та емоціо:

  1. Пояснити: показуємо, як працює продукт/послуга, малюємо схему, інфографіку, розповідаємо покроково — усе, що показує, як працює ваш бізнес.
  2. Довести: порівнюємо, даємо фактаж, цифри, влучні цитати, графіки чи таблиці.
  3. Здивувати: несподівані образи або асоціації, провокативні фрази, нетипові порівняння, історії з життя, інколи цифри, але з акцентом на масштаб. Наприклад, задонатили 100 млрд грн — це цифра, але одразу викликає реакцію «ого, як багато», дивує.
  4. Розсмішити: гумор і меми, веселі історії. Але за умови, що вони доречні та аудиторія їх зрозуміє.
  5. Навігація: перший та останній слайди, зміст, перебивки між блоками/розділами. Навігація допомагає орієнтуватися в структурі презентації, зазвичай використовується, коли в презентації більш як 20 слайдів.

«Універсальної презентації не існує». Як захищати ідеї під час виступу, аби вас почули – колонка Андрія Шевчука - Фото 3

Ці типи слайдів потрібно міксувати між собою і все залежить від цілі. Наприклад, якщо презентація для публічного виступу, там треба пояснити + здивувати + розсмішити + навігація. Якщо це пітч-дек або комерційна пропозиція: пояснити + довести. Інколи ми в SHEVCHUK BÜRO додаємо сюди тип «здивувати».

«Універсальної презентації не існує». Як захищати ідеї під час виступу, аби вас почули – колонка Андрія Шевчука - Фото 4Приклад слайду «пояснити»

«Універсальної презентації не існує». Як захищати ідеї під час виступу, аби вас почули – колонка Андрія Шевчука - Фото 5Приклад слайду «пояснити»

«Універсальної презентації не існує». Як захищати ідеї під час виступу, аби вас почули – колонка Андрія Шевчука - Фото 6Приклад слайду «розсмішити»

«Універсальної презентації не існує». Як захищати ідеї під час виступу, аби вас почули – колонка Андрія Шевчука - Фото 7Приклад слайду «здивувати»

«Універсальної презентації не існує». Як захищати ідеї під час виступу, аби вас почули – колонка Андрія Шевчука - Фото 8Приклад слайду «довести»

«Універсальної презентації не існує». Як захищати ідеї під час виступу, аби вас почули – колонка Андрія Шевчука - Фото 9Приклад слайду «довести»

Пам’ятайте, у презентації має бути динаміка, як у кардіограмі. Якщо лінія пряма — життя немає.

«Універсальної презентації не існує». Як захищати ідеї під час виступу, аби вас почули – колонка Андрія Шевчука - Фото 10

Крок 4. Назвіть проблему, з якою будете боротися

Чомусь більшість бізнесів бояться слова «проблема» та намагаються його уникати. Але правило драматургії ніхто в житті не скасовував. Називайте це складнощами, викликами, труднощами, але говоріть про це, бо людям завжди цікаво слухати про проблеми та їхні вирішення.

«Універсальної презентації не існує». Як захищати ідеї під час виступу, аби вас почули – колонка Андрія Шевчука - Фото 11Приклад слайду з проблемою

«Універсальної презентації не існує». Як захищати ідеї під час виступу, аби вас почули – колонка Андрія Шевчука - Фото 12Приклад слайду з проблемою

Загальна структура захисту ідей має такий вигляд:

  • цілі та задачі;
  • проблема;
  • інсайт — прихована правда, яку ми знайшли в процесі аналізу;
  • на основі інсайту будується якесь рішення (BIG IDEA);
  • докази (тут ви вже знаєте, які типи слайдів використовувати);
  • у чому вигода;
  • план дій;
  • висновки.

«Універсальної презентації не існує». Як захищати ідеї під час виступу, аби вас почули – колонка Андрія Шевчука - Фото 13

Крок 5. Показуйте, а не розказуйте

У більшості презентацій люди намагаються розказати все в слайдах, керуючись принципом: «Є багато інформації, значить розділимо її на два слайди й готово». Але так не працює. Спочатку потрібно пропрацювати інформацію, зробити з неї «пюрешку». Тобто десь спростити, десь замість тексту поставити відповідний візуал, показати конкретний кейс, поділитися прикладом тощо.

«Універсальної презентації не існує». Як захищати ідеї під час виступу, аби вас почули – колонка Андрія Шевчука - Фото 14Приклад, як показати розташування замість того, щоби писати відстань у км

«Універсальної презентації не існує». Як захищати ідеї під час виступу, аби вас почули – колонка Андрія Шевчука - Фото 15Приклад, як показати різницю замість того, щоби писати скільки було і скільки стало

Саме слово «презентація» натякає на те, що треба щось презентувати, тобто показувати, не розказувати. Якщо у вашій презентації багато тексту на слайді, значить ви не переосмислили його, не пропрацювали й не змогли показати суть.

Презентації — один із головних інструментів під час виступу спікера, саме від неї залежить те, чи зможете ви досягти поставлених цілей. Тож не бійтеся виходити за межі звичних стандартів — дотримуйтеся вищезазначених порад і все вдасться.

Цей матеріал був створений завдяки «СТАРТ» – великій конференції від AIN і KAMA про технології, бізнес і мистецтво, яка відбулася 12 листопада і стане щорічною. Подія сталася, зокрема, завдяки першим партнерам події, серед яких Mazda, Genesis, Horizon Capital, Inzhur, Intellias, NetHunt, Sense Bank, OLX, за що AIN вдячний кожній з цих компаній. 

Конференція від AIN СТАРТ

Зображення в матеріалі надані автором

Джерело матеріала
loader
loader