Українські медійники назвали п'ять основних викликів 2024 року – щорічне опитування ІМІ
Українські медійники назвали п'ять основних викликів 2024 року – щорічне опитування ІМІ

Українські медійники назвали п'ять основних викликів 2024 року – щорічне опитування ІМІ

Медійники визначили пʼять основних викликів для свободи слова в Україні у 2024 році.

Оригінал публікації на сайті «Інституту масової інформації» за посиланням

Другий рік поспіль викликом номер один є психологічне виснаження, неможливість відпочинку та постійний стрес – про це зазначають 79,2% опитаних ІМІ журналістів. У 2023 році цей показник був трохи вищим – 82,1%.

Такими є результати анонімного кількісного онлайн-опитування журналістів методом анкетування, проведеного Інститутом масової інформації 1–17 грудня 2024 року. В опитуванні взяли участь 120 журналістів з усіх регіонів України*.

На другому місці серед викликів журналісти вказали економічні та фінансові труднощі (68,3%). Для порівняння: за підсумками 2023 року економічні виклики посідали третє місце, хоча про них заявляло 72,6% журналістів. Зниження кількості респондентів, які вказали на цю проблему (з 72,6 до 68,3%), може свідчити про адаптацію частини журналістів до нових реалій або ж про відтік фахівців із професії. 

На третьому місці – російська військова агресія проти України (67,5%)**. Такий результат указує на те, що безпекові ризики залишаються критичними для українських медіа, хоча психологічні та економічні виклики переважають у суб'єктивному сприйнятті респондентів.

Серед пʼятірки викликів журналісти також зазначили кадрову кризу в медіа (43,3%) та зростання впливу Telegram-каналів з маніпуляціями й дезінформацією (39,2%). Загалом за майже три роки повномасштабної війни в Україні основні виклики залишаються стабільними. Винятком є брак кадрів у медіа, на який журналісти звертають дедалі більше уваги. Попередні опитування ІМІ показали, що з вересня 2023 до жовтня 2024 року лише 32% українських редакцій змогли зберегти стабільність у кадровому складі та уникнути втрати працівників**.

35% опитаних медійників згадали про складні умови роботи та побуту, пов'язані з російською війною проти України. Для порівняння: 2023 року лише 27% журналістів скаржилися на це. Такі відповіді можуть свідчити про збільшення руйнувань інфраструктури, обмеження доступу до базових послуг у постраждалих регіонах та загальне зниження рівня життя. Окрім того, про безпекові виклики через війну згадали 31,7% опитаних журналістів. 

Цікаво, що лише 7% опитаних медійників поскаржилися на перешкоджання з боку військових, – для порівняння: за підсумками 2023 року таких було 23,2%. Це може бути наслідком запровадження змін до наказу 73 та звільнення певних посадових осіб, які конфліктували з медіа, – все це відбулось у 2024 році. Водночас, на думку медійників, зросла кількість перешкоджань з боку всіх інших категорій громадян (посадовців, пересічних громадян): якщо 2023 року про це згадувало 16,4% опитаних журналістів, то 2024-го – вже 27,5%.

Українські медійники назвали п'ять основних викликів 2024 року – щорічне опитування ІМІ - Фото 1Підсумки 2024 року. Щорічне опитування медійників Інституту масової інформації. Інфографіка ІМІ

ІМІ також попросив журналістів назвати професійні ризики, з якими вони або їхні колеги безпосередньо стикалися 2024 року. 

  • 65,8% медійників заявили про зростання навантаження на роботі, що є найвищим показником за останні три роки (у 2023 році він становив 59%, у 2022 році – 48,7%). Цей показник корелюється з кадровою кризою, яка вперше активно проявилась у відповідях опитування ІМІ. Відповідно, журналісти, що залишаються в редакціях, змушені працювати за кількох колег, що призводить до перевтоми та емоційного виснаження**.
  • Така сама кількість медійників (65,8%) зазначила про психологічні проблеми (ПТСР, депресію, хронічний стрес), що на 8,3% більше, ніж 2023 року. Це свідчить про хронічний характер проблеми на тлі війни та інших професійних викликів**.
  • Новим викликом 2024 року став призов журналістів до лав ЗСУ – 28,3% медійників заявили, що це вплинуло на стійкість роботи редакцій.
  • Про падіння аудиторії медіа заявили 27,5% опитаних ІМІ медійників. Цей глобальний медійний тренд є наслідком зміни інформаційної поведінки населення та відтоку аудиторії в соціальні мережі. Зазначений виклик в Україні посилюється зростанням конкуренції у медіасфері (про це згадали 14,2% респондентів)**.
  • Звуження вибору тем, на які є можливість писати, стало менш актуальним викликом у 2024 році (25,8% журналістів згадали про це). Для порівняння: 2023 року на це скаржилися 32,8% опитаних ІМІ медійників. Ще 23,3% респондентів назвали викликом цензуру / самоцензуру через складну ситуацію в країні**.
  • Цікаво, що 10% опитаних зіткнулися з труднощами адаптації до нових технологійвикористання ШІ в роботі тощо. І 7,5% опитаних заявили, що були змушені покинути журналістику у 2024 році**.

Щодо стану свободи слова в Україні:

  • 51% журналістів вважає, що ситуація зі свободою слова в Україні погіршилася (2023 року – 41,1%, 2022 року – 43,4%).
  • 28% зазначили, що стан свободи слова не змінився (у 2023 році – 33,6%).
  • Частка тих, хто вважає що стало краще, знизилася до 3% (2023 року – 4,1%, 2022 року – 5,3%).
  • Водночас 18% не змогли дати однозначну оцінку ситуації (у 2023 році таких було трохи більше – 21,2%).

Отже, спостерігається зростання песимізму серед журналістів щодо стану свободи слова в Україні. Найдепресивніше щодо свободи слова налаштовані журналісти, які працюють у Києві, східних та західних регіонах України. Найбільше оптимізму – серед медійників у центральних, південних та північно-західних регіонах.

Попри виклики 2024 рік мав і позитивні тенденції для медіа.

55% журналістів зазначили, що змогли стабілізувати роботу в складних умовах. Це свідчить про стійкість українських журналістів і їхню здатність до адаптації.

53% запустили нові проєкти або рубрики, що показує прагнення журналістів відповідати новим інформаційним запитам аудиторії. Це також можна назвати виявом стратегічного мислення в умовах обмежених ресурсів.

51% приділив увагу професійному розвитку завдяки навчанню. Значна увага до навчання свідчить про високу мотивацію журналістів удосконалювати свої навички, є запит на тренінги в медійному середовищі.

37% відзначили зростання аудиторії свого медіа.

43% опитаних медіа отримали фінансову підтримку у вигляді грантів. Підтримка у вигляді грантів дозволяє медіа залишатися на плаву та запускати нові ініціативи в тих складних умовах, у яких зараз перебувають українські медіа. Однак залучення лише 43% медіа свідчить про необхідність розширення таких програм.

Майже 52,5% вказали, що успішно працювали з важливими темами, включно з розслідуваннями, і готували матеріали, якими пишаються. 

Крім того, 28% редакцій модернізували технічну базу та робочі процеси у 2024 році. 

17,5% медійників отримали нагороду, премію чи інше визнання за свою роботу**.

Підсумки й рекомендації

Дослідження ІМІ демонструє стійкість і адаптивність української медіаспільноти, яка попри численні виклики продовжує виконувати важливу суспільну роль, зберігаючи свободу слова в умовах війни. 

  • Психологічне виснаження, яке стало головним викликом для українських журналістів у 2024 році (79,2%), є наслідком тривалого впливу хронічного стресу, професійного вигорання, роботи в умовах війни та відсутності відпочинку. Це свідчить про потребу в комплексній психологічній підтримці (можливо, це справедливо не лише для журналістів, а й для інших категорій населення). Необхідно впроваджувати  програми, які надають журналістам доступ до безкоштовних або субсидованих сеансів із професійними психологами, зокрема спеціалізованими у сфері травматерапії. Також можна впроваджувати тренінги з емоційної саморегуляції, практичні семінари, де журналісти можуть навчитися технік управління стресом (дихальні вправи, майндфулнес, прогресивна м’язова релаксація). Редакціям варто забезпечувати гнучкі умови праці, ротації та обов’язкові відпустки. Важливою також є підтримка всередині редакцій, коли колеги можуть ділитись емоційними викликами й стратегіями їхнього подолання, надавати підтримку одне одному. 
  • Фінансова нестабільність та застаріла технічна база залишаються одними з ключових викликів для українських редакцій у 2024 році. Ефективна грантова підтримка є поки що вирішальним чинником для збереження стійкості й незалежності медіа в Україні. 
  • Захист свободи слова, особливо в умовах війни, лишається одним з пріоритетних завдань для української журналістики. Зокрема, необхідно ухвалити законопроєкт №11321, що підвищить прозорість законодавчого процесу та забезпечить громадянам кращий доступ до інформації. Також важливо оперативно розслідувати напади на журналістів і медійників. 
  • Опитування засвідчило досить високу увагу медійників до тренінгів та інновацій. Наступного року редакції будуть ще більше використовувати ШІ для автоматизації рутинних завдань і генерування мультимедійного контенту, розвиватимуть свої представництва в різних соцмережах. Актуальними будуть тренінги з використання ШІ, аналізу даних, створення контенту для соціальних мереж і роботи з аудиторією.

*Дослідження проводилося методом кількісного анонімного онлайн-опитування за простою випадковою вибіркою серед потенційних респондентів – журналістів і редакторів. Усього отримано 120 відповідей від медійників з усіх регіонів України. З них 72,5% жінок, 27,5% чоловіків. Максимальна похибка становить 5%. Дослідження проводилося протягом 1–17 грудня 2024 року. 

**Сума відповідей не дорівнює 100%, адже респонденти могли обрати кілька з них.

Команда «Детектора медіа» понад 20 років виконує роль watchdog'a українських медіа. Ми аналізуємо якість контенту і спонукаємо медіагравців дотримуватися професійних та етичних стандартів. Щоб інформація, яку отримуєте ви, була правдивою та повною.

До 22-річчя з дня народження видання ми відновлюємо нашу Спільноту! Це коло активних людей, які хочуть та можуть фінансово підтримати наше видання, долучитися до генерування спільних ідей та отримувати більше ексклюзивної інформації про стан справ в українських медіа.

Мабуть, ще ніколи якісна журналістика не була такою важливою, як сьогодні.
Долучитись
Теги за темою
опитування
Джерело матеріала
loader