Естонці застосують передову технологію для відбудови України.
Естонська компанія GScan стала однією з небагатьох у світі, що розробляє портативні пристрої мюонної томографії. В Україні цю технологію планують використати для оцінки прихованих пошкоджень будівель і мостів, які можуть призвести до руйнувань у майбутньому. Компанія вже успішно протестувала обладнання на британському атомному об’єкті Селлафілд.
Мюони народжуються від зіткнення високоенергетичних протонів космічних променів з атомними ядрами в атмосфері Землі. Ці частинки існують лише 2 мікросекунди, після чого розпадаються на електрони та антинейтрино. Рухаючись зі швидкістю світла, вони проникають на сотні метрів углиб землі. Щосекунди приблизно 10 000 мюонів падають на кожен квадратний метр земної поверхні.
Науковці ще в 1940-х роках запропонували використовувати детектори мюонів для дослідження великих непроникних структур. У 1970-х відбувся перший експеримент — пошук прихованих камер в єгипетській піраміді. Знадобилося 50 років, щоб технологія досягла належного рівня розвитку.
«Жодна інша технологія наразі не може зазирнути всередину бетонного блоку», – пояснює співзасновник GScan Енді Гектор (Andi Hektor). За його словами, найпотужніші рентгенівські системи проникають лише на 10–20 сантиметрів, тоді як детектори мюонів «бачать» на десятки метрів углиб.
Система працює завдяки спеціальним сенсорам із пластикового волокна, які розташовані шарами. Перший детектор фіксує траєкторію мюонів до входження в конструкцію, а другий – після виходу з неї. Аналізуючи зміни шляху сотень тисяч частинок, система створює детальну карту внутрішньої структури об’єкта.
Технологія дає змогу виявити корозію металевих елементів, невидимі тріщини та порожнини з рідиною. На відміну від рентгенівського випромінювання, мюони природно присутні в середовищі, не пошкоджують клітини та ДНК, тому оператори не мають ризику розвитку раку.
Для обстеження потенційно небезпечної споруди, наприклад пошкодженого мосту, детектори сканують кожну ключову точку протягом тижня. Повне дослідження середнього автомобільного мосту триває місяць і коштує приблизно $125 000.
Компанія веде переговори з українською владою щодо тестування технології на київському мосту Патона — 70-річній споруді довжиною 1543 метри, стан якої викликав занепокоєння ще до початку війни.
GScan розробляє технологію з 2016 року. Торік компанія успішно дослідила законсервовані ядерні реактори в навчальному центрі підводних човнів у Палдіскі (Естонія). За допомогою аналізу розсіювання мюонів дослідники шукали скупчення радіоактивних відходів та оцінювали стан реакторів, які з 1990-х років поховані під шарами бетону.
Джерело: Space