Леся Дяк багато років працювала у сфері комунікацій і журналістики. Навчалася в кіношколі документаліста Сергія Буковського, закінчила міжнародну програму режисури неігрового кіно DocNomads, заснувала власну продюсерську компанію «Драма Фрі», в якій і зняла свій повнометражний дебют «Татова колискова», що є копродукцією України, Румунії та Хорватії. Картина нагороджена призом HBO на кінофестивалі Last Stop у Трієсті та спеціальною відзнакою за найкращий перший повнометражний фільм на фестивалі Doclisboa в Лісабоні.
Леся Дяк показує будні родини ветерана АТО/ООС Сергія Зінчука. Сергій одружений із Надією, в них троє синів — Сашко (11 років), Артем (8) і Нікіта (3). Маленька Маргарита народжується під час зйомок.
Кадр фільму «Татова колискова»
Сергій воював три роки, однак возз’єднання з родиною не дає щастя — бо додому повернулася зовсім інакша людина, якій треба відповідати на питання: «Тату, чому тебе так довго не було?». Між Сергієм і Надією, між Сергієм і дітьми весь час спалахують конфлікти. Дяк вглядається в життя цих людей уважно й співчутливо. В неї виходить надати поетичності абсолютно звичним, побутовим сценам — як діти граються з батьками й одне з одними, як іде дощ за вікнами квартири Зінчуків, як мерехтить вечірнє місто. Але невидима стіна, що відокремлює Сергія від його рідних із кожним днем, вищає. Причину він пояснює на прикладі побратима з його підрозділу — розвідника, що на всі завдання брав лише ніж: «Чим він живе? Кров’ю тою живе. Всі, хто прийшов [з війни], хочуть повернутися».
Кадр фільму «Татова колискова»
«Татова колискова» — назва двоїста. З одного боку — це колискова для дітей, яку впівголосу мугикає Сергій. З другого боку — колискова для самого тата. Це той світ, який він, за його словами, створив для себе і в якому він ховається все глибше й глибше — він родини, від себе, від усіх — і в якому йому навіть не сняться сни.
Кадр фільму «Татова колискова»
Але у фільмі насправді не 6, а 7 героїнь і героїв. Бо, досягши інтимної довіри з Зінчуками, Леся не лишилася документалістською «мухою на стіні», а в певну мить дала камеру в руки Сергію і почала відповідати на його питання. Бо в режисерки — свій сюжет і свій надлам. Леся зустрічалася з військовим. Проводжала його на війну. Дуже любила. Але після повернення коханого з фронту почало наростати відчуження. Зрештою, пара розлучилася. У 2017 році Леся запустила блог, присвячений партнеркам ветеранів війни, та вирішила зняти документальний фільм на цю тему.
Кадр фільму «Татова колискова»
Власне, найбільш пронизливі сцени у фільмі — діалоги Сергія і Лесі на вечірній кухні. Про любов. Про смерть. Про страх. Про зламану психіку. Про те, що ми хочемо бути потрібними людині, яка на нас може начхати. Про самовідторгнення. Двоє людей: рано посивілий чоловік із нескінченно втомленими блакитними очима, і молода дівчина з немолодим сумом у погляді. Дві сторони однієї біди. І ця біда прийде до нас повною мірою вже після перемоги.
Леся Дяк, пряма мова:
— У мене була потреба знайти спосіб давати раду з психологічною травмою від розлуки з ветераном, з яким я зустрічалася два роки. Я дуже любила цю людину. На війні він отримав досвід, до якого не був готовий, і цей досвід його зламав. «Татова колискова» — моя спроба зрозуміти людей, які повертаються з війни та більше не можуть любити так, як любили до того.
Взаємодія з головним героєм давалася доволі складно, тому що іноді він, наприклад, зникав — я десь пів року не могла до нього дотелефонуватися, коли він розлучився з сім’єю. Він не хотів спілкуватися з іншими людьми, зі своїми друзями. Тож я насмілилася просто прийти до нього, туди, де він жив із батьками після розлучення, тому що хотіла зробити стрічку, яка би його не засуджувала, а показувала його особистість у багатьох аспектах. Але найскладніше було зустрітися зі своїми страхами. Наприклад, коли я знімала Сергія, камера мене якось захищала. Але все одно іноді я опинялася в ситуаціях, коли бачила людину дуже відсторонену або загублену, обтяжену тим, чого я не могла зрозуміти. Від нього йшла хвиля навіть не смутку, а ніби чогось із зовсім іншого світу. Іноді я боялася злості від Сергія в моєму напрямі або у напрямі його дружини й дітей. І мене тригерило, коли я бачила, що він не може впоратися зі своїми емоціями і йде в під’їзд, аби лишитися наодинці з цигаркою. Я згадувала, як у мене були конфлікти з партнером і він хотів кудись вийти або випити, щоб захиститися від самого себе. Але оскільки я розуміла, що створюю щось для інших людей, що це благородна мета, то це допомагало мені впоратися.
До 22-річчя з дня народження видання ми відновлюємо нашу Спільноту! Це коло активних людей, які хочуть та можуть фінансово підтримати наше видання, долучитися до генерування спільних ідей та отримувати більше ексклюзивної інформації про стан справ в українських медіа.
Мабуть, ще ніколи якісна журналістика не була такою важливою, як сьогодні.