Українці почали краще розпізнавати фейки, але найбільше довіряють родині та друзям
Українці почали краще розпізнавати фейки, але найбільше довіряють родині та друзям

Українці почали краще розпізнавати фейки, але найбільше довіряють родині та друзям

Більшість українців розуміються на російських інформаційних маніпуляціях, вважають найбільш надійним джерелом інформації родину й друзів, із соцмереж надають перевагу Telegram.

Такі дані дослідження USAID-Internews «Українські медіа, ставлення та довіра у 2024 році» презентували в Укрінформі.

Так, згідно з дослідженням, більшість українців знають про спроби маніпуляцій та втручання в інформаційну сферу і впевнені, що можуть їх ідентифікувати. Помітно зросла кількість тих, хто вважає інформаційні маніпуляції нагальною та актуальною проблемою у своєму житті – 49% порівняно з 38% минулого року.

Українці почали краще розпізнавати фейки, але найбільше довіряють родині та друзям - Фото 1

За словами директорки Internews Network Джилліан МакКормак, фактична здатність українців розпізнавати дезінформацію не змінилася порівняно з попередніми трьома роками - 75% правильно відповіли на одне або більше з трьох запитань, що стосуються розпізнавання дезінформації.

Разом з тим МакКормак зазначила: «Порівняно з минулим роком, більша кількість українців була схильна вірити наративам, які посилювалися Росією з метою підірвати моральний дух в Україні. Хоча більше третини українців сказали, що знають про такі сервіси фактчекінгу, як StopFake, «Детектор медіа», «Без брехні» та «По той бік новин».

Згідно з цьогорічним опитуванням, українці продовжують найбільше довіряти друзям (76%) та родині (85%) як джерелам новин та інформації. Більшість також довіряє колегам (60%) та соціальним мережам (55%).

Проте, як зауважила заступниця директорки Internews Network Оксана Майдан, вперше з початку повномасштабного вторгнення рівень довіри до медіа опустився нижче 50% (47%).

Українці почали краще розпізнавати фейки, але найбільше довіряють родині та друзям - Фото 2

«Довіра до більшості видів медіа, включно із соціальними мережами та онлайн-медіа, знизилася за останній рік – за винятком національного та регіонального радіо та друкованих медіа, де вона зросла. Також Українське радіо Суспільного мовника України у рік святкування свого сторіччя стало популярнішим: 39% респондентів (порівняно з 21% минулого року) зазначили, що найчастіше слухають його для отримання новин», - розповіла Майдан.

Серед соціальних мереж продовжує зростати використання Telegram, і більшість українців зазначили, що надають перевагу цьому джерелу для отримання новин (73%). Лише 4% українців підтримують заборону Telegram, 51% – проти, а третина погоджується з тим, що певне державне регулювання необхідне. YouTube також демонструє невелике зростання (19%, порівняно з 16% у 2023 році), а споживання Facebook продовжує зменшуватися (16%, порівняно з 19% минулого року).

Водночас, згідно з опитуванням, значно знизилася довіра до офіційних джерел інформації, порівняно з 2023 роком.

Українці почали краще розпізнавати фейки, але найбільше довіряють родині та друзям - Фото 3

«Хоча 63% українців довіряють Генеральному штабу Збройних сил України як джерелу інформації, цей показник знизився з 80% минулого року. Довіра до Офісу Президента як джерела інформації також знизилася з 69% минулого року до 44% цього року, а довіра до Уряду України та місцевих органів влади як джерел інформації також зменшилася до 41% (порівняно з 59% та 53% 2023 року)», - йдеться в дослідженні.

Також зазначається, що впевненість у достовірності, точності та повноті новин про війну в українців знизилася з 65% у 2023 році до 51% у 2024 році. А обізнаність населення про телемарафон «Єдині новини» хоча й зросла до 86%, фактичне регулярне споживання (щонайменше раз на тиждень) знизилося до 37%. Рівень довіри серед усіх респондентів є низьким – лише 37% сказали, що частково або повністю довіряють телемарафону, і лише 32% вважають, що він має тривати і надалі.

«Навіть серед тих людей, які дивляться телемарафон регулярно, довіра до нього та переконання, що він має продовжуватися, знизилися, порівняно з 2023 роком. Респонденти сказали, що телемарафон є надто однобічним, позитивним, контрольованим, і що, на їхню думку, він не є ефективним використанням державних коштів. Військовослужбовці, які дивилися телемарафон, сказали, що він не відображає їхню точку зору або їхній досвід», - зазначається в дослідженні.

Під час дослідження було опитано 3 000 респондентів у містах України з населенням 50 000+ у Київській, Вінницькій, Волинській, Дніпропетровській, Житомирській, Закарпатській, Івано-Франківській, Кіровоградській, Львівській, Миколаївській, Одеській, Полтавській, Рівненській, Сумській, Тернопільській, Харківській, Хмельницькій, Черкаській, Чернігівській та Чернівецькій областях. Похибка вибірки не перевищує 2,5%. Було проведено очні інтерв'ю, а також фокус-групи та інтерв'ю з такими групами українців: мешканці невеликих населених пунктів, розташованих поблизу бойових дій; внутрішньо переміщені особи; військовослужбовці Збройних сил України; українці, які перебувають у Польщі, Німеччини, Чехії, Італії, Іспанії, Литви, Латвії, Естонії, Великої Британії, Ірландії, Нідерландів, Румунії та Болгарії; мешканці тимчасово окупованих територій та/або територій, де точаться активні бойові дії (Луганська, Донецька, Запорізька й Херсонська області).

Інтерв'ю та фокус-групи проводилися з травня до липня 2024 року.

Теги за темою
дослідження Соцмережі
Джерело матеріала
loader
loader