Ігрова приставка Sony PlayStation 4 подарувала не менший технологічний приріст, ніж попередник PS3 відносно PS2, а також стала другою за кількістю проданих одиниць консолей Sony. Що стало причиною успіху, як японці вибрали AMD x86, та чому ексклюзивні забавки Sony втратили свою унікальність?
Зміст
- 1 З «Ягуаром» всередині
- 2 Мультимедіа та периферія
- 3 Ексклюзивів більше не буде?
- 4 Висновки
З «Ягуаром» всередині
Хоч PlayStation 3 була технологічним проривом, найпотужнішим домашнім комп’ютером того часу, який вщент втоптував найкращі рішення AMD/Intel, та складна архітектура POWER з восьми потоковим процесором відштовхувала недосвідчених розробників. Писати ігри під PS3 було важко, а особливо складно це робити паралельно з розробкою на ПК і Xbox 360.
В Sony PlayStation 4 ця проблема зникла, адже інженери домовилися з компанією AMD щодо розробки надпотужного восьмиядерного APU AMD x86-64 Jaguar. Від цього виграли в першу чергу розробники ігор, бо відтепер переносити забавку з консолі на ПК чи навпаки (таке майже не буває) стало просто. Єдина x86 архітектура для Xbox, PlayStation та ПК вивела розробку відеоігор на принципово новий рівень (легший).
Графічний процесор PlayStation 4 побудований на основі архітектури AMD GCN (Graphics Core Next) з 18 обчислювальними блоками і частотою 800 МГц, забезпечуючи теоретичну продуктивність на рівні 1.84 терафлопс, а 8-ядерний процесор справляється з іграми краще, ніж його аналоги для ПК. Наприклад, AMD FX-8350 на OS Windows й близько не здатен забезпечити той рівень ігрової плавності, що в PS4, хоча за характеристиками перевершує APU PS4.
На практиці більшість ігрових ПК того не могли конкурувати з PS4 в плані стабільності та якості зображення, хоча в таблиці характеристик могли мати куди кращі «циферки». Заради справедливості варто відзначити, що комп’ютери все ж перестали бути такими слабкими, як в часи PS3, PS2, PS1, тому через два-три роки після релізу консолі ПК складали хоч якусь (все ще недостатню) конкуренцію, що аж ніяк не завадило гарним продажам PS4.
Топовий ігровий ПК-ровесник з AMD FX-8350 не справляється (просадки до 5 FPS) з іграми, які ідеально плавно працюють на PS4:
Головною перевагою над ПК стала GDDR5 пам’ять, якої тут аж 8 ГБ. Вона забезпечувала швидкість передачі даних до 176 ГБ/с та здатна вмістити якісні текстури, на відміну від флагманських GPU того часу з VRAM 2-3 ГБ. Топові відеокарти-ровесники PS4 швидко застаріли і перестали бути актуальними, а ігрова приставка досі здатна відтворювати популярні ААА відеоігри, деякі ще й в 60 FPS.
Усього було три основні версії PS4:
- Оригінальна PS4 Fat (2013) – «товста» версія з 500 ГБ або 1 ТБ HDD, двома портами USB 3.0, HDMI 1.4 та Wi-Fi 802.11n, Blu-Ray приводом та класичним дизайном;
- Тонка PS4 Slim (2016) – компактніша модель з оновленим виглядом, меншою вагою, високою енергоефективністю та підтримкою USB 3.1, Wi-Fi 802.11ac і Bluetooth 4.0 отримала ще більшу популярність і згодом замінила оригінал;
- Топова PS4 Pro (2016) – вдосконалена модель з продуктивністю графіки до 4,2 терафлопс, роздільною здатністю до 4K («чистого» 4K насправді небагато, лише в деяких іграх), підтримкою HDR10 і помітно вищою ціною.
Також це перша консоль Sony з підтримкою VR. Відносно недорога гарнітура, гарна оптимізація та стабільне ПЗ дали унікальний користувацький досвід для мільйонів геймерів. Натомість на ПК напрямок віртуальної реальності розвивається дуже повільно та досі не отримав популярності.
Sony PlayStation 4 все частіше почали продавати разом з іграми (бандли), а деякі версії мали унікальний тематичний дизайн, відповідний до забавки. Попри появу PS5 у 2020 році PS4 жива як ніколи. Досі багато ігор випускають на цю платформу і схоже, що кінець життєвого циклу PlayStation 4 настане ще не скоро.
Мультимедіа та периферія
Як і попередники, Sony PlayStation 4 мала відмінні мультимедійні можливості. Консоль могла замінити ТБ-приставку, які на той час ще й не мали гарний функціонал. PS4 наче повноцінний комп’ютер з акцентом на казуальну взаємодію, адже тут є весь набір мультимедійних програм, але встановлювати їх та використовувати простіше, ніж на ПК.
Акцент на соціальну взаємодію, перегляд фільмів онлайн чи з дисків, онлайн трансляції, швидкий та зручний сервіс для поширення зображень, аудіо чат та функція Share Play для кооперативної гри (навіть якщо вони не володіли ліцензійною копією забавки).
Приставка також підтримувала популярні мультимедійні сервіси, такі як Netflix, Hulu, Spotify, YouTube, Twitch та інші, що зробило консоль не тільки ігровим, але й мультимедійним центром. PS4 мала все, що й попередник та навіть більше.
Ще однією інновацією була функція Remote Play, яка дозволяла грати в ігри на PS Vita або інших пристроях, підключених до тієї ж мережі, що й PS4. Дуже зручно, коли батьки школяра зайняти телевізор, а той пішов грати на смартфоні улюблену гру в сусідню кімнату. Головне, щоб консоль залишалася увімкнутою, а якість локальної мережі дозволяла бавитися з низькими затримками.
Sony PlayStation завжди любили не лише за ігри і PS4 не розчарувала в цьому плані, ставши на три голови вище від будь-якого ПК з застарілим DVD-R приводом та без Wi-Fi (скільки домашніх комп’ютерів 2013 року мали Wi-Fi, Bluetooth та Blu-Ray дисковод?)
Sony також представила новий безпровідний контролер – DualShock 4, який мав поліпшені аналогові стіки, інтегровану сенсорну панель, кнопку «Share» для зручного обміну моментами гри в соціальних мережах та світлову індикацію. Без сумніву, DS4 став одним з найкращих геймпадів в історії, хоча оновлений Xbox One теж вийшов чудовим.
Після комфортної гри за PlayStation 4 на дивані перед великим телевізором вже не хотілося повертатися до нещасливого комп’ютерного геймінгу перед монітором з клавіатурою та мишею – аж надто вдалим виявився контролер Sony DualShock 4. До речі, він чудово сумісний майже зі всіма іграми на ПК – лише в дуже старих забавках можуть бути нюанси з правильним визначенням кнопок.
Ексклюзивів більше не буде?
Головною причиною втрати ексклюзивності стала єдина x86 архітектура та стрімкий ріст продуктивності начиння для персональних комп’ютерів. Якщо у 2006 році домашній ПК був неймовірно слабким на фоні продуктивних консолей, наче калькулятор, то ближче до 2015-2020 років все змінилося, а зараз топові ПК дозволяють грати в будь-які консольні ігри, навіть, криво оптимізовані.
Портовані відеоігри Sony завжди працювали гірше на ПК, ніж на оригінальній системі:
Дешеве та швидке портування відеоігор з Sony PlayStation 4 виявилось вигідним, адже в результаті компанія вдруге продавала і без того успішну гру тим, хто чекав на неї кілька років, «проходячи» її на YouTube. ПК спільнота радо приймає кількарічні «залишки обіду» консольної спільноти та несе свої гроші за портовані ексклюзиви зі сльозами радості на очах.
Як виявилось, робити ігри виключно для PS4 невигідно, а перенесення ААА забавки не займає надто багато часу. Через поспіх користувачі ПК часто отримували жахливу оптимізацію, низьку продуктивність, баги, вильоти, проблеми з текстурами, особливо на релізі, але це їх не зупиняло, бо й такому невимогливі гравці були раді.
Так один за одним ексклюзивні проєкти Sony PlayStation втрачали свою унікальність та значущість для фанатів, нехай і через кілька років після релізу на оригінальній платформі. Подібна схема влаштовує всіх, особливо розробників, бо це чудова нагода ще раз «постригти» власників ПК з мінімальними затратами на портування.
Істинних ексклюзивів залишилося дуже мало, але не виключено, що в один день власники комп’ютерів зможуть придбати умовний Bloodborne, на який пускають голодні погляди зі слиною вже не перший рік, переглядаючи відео проходження. Комерція однозначно розставить все на свої місця і в один день повністю знищить ексклюзивність ігор заради фінансової вигоди, що є неминучим.
Висновки
Продажі PlayStation 4 досягли близько 117 мільйонів одиниць у всьому світі, що зробило її однією з найпопулярніших консолей в історії (побити рекорд PS2 не вийшло). Дуже важливо, що японська приставка почала експансію в Європі, де було продано понад 55 мільйонів пристроїв, у США — 53,6 мільйона, а в Японії — близько 23 мільйонів.
Завдяки таким високим продажам PS4 значно випередила конкурента Xbox One і стала однією з найуспішніших консолей від Sony. Її популярність непохитна, навіть, після виходу PlayStation 5 у 2020 році. PS4 досі залишається актуальною ігровою платформою і ще довго такою буде.
Sony PlayStation 4 стала ще одним визначним кроком у розвитку ігрової індустрії, задавши нові стандарти продуктивності, принесла нові мережеві можливості, показала світу масовий VR та вдало реалізовані інтеграції соціальних функцій.
Це ще одна перемога Sony над Windows PC, ще один значний ступінь розвитку відеоігор, ще один крок, який згодом приведе до певного рівня стагнації, бо з кожним новим поколінням консолей гравців ставало дивувати все важче.
В наступній статті поговоримо про Sony PlayStation 5, її головні проблеми та потенціал свіжої PS5 Pro, яку не дуже позитивно сприйняли любителі цифр в таблиці технічних характеристик.
Сподобалася стаття? Тоді гайда знайомитися з нашими матеріалами про інші консолі Sony:
- Історія Sony PlayStation 1: як CD-диск переміг Nintendo та змінив світову індустрію відеоігор
- Історія Sony PlayStation 2: найпопулярніша у світі ігрова консоль, що встановила нові стандарти відеоігор
- Історія Sony PlayStation 3: революція для консолей, поразка для ПК