Вчені, митці та архівісти стурбовані закриттям великого сховища безкоштовних 3D-моделей Sketchfab та перенесенням контенту у маркетплейс Fab — обидва належать Epic Games.
Занепокоєння творців безплатного контенту пов’язане з ліцензійною політикою Epic Games, підтримкою форматів та важкістю змін для деяких організацій, зокрема наукових. Закриття сховища може порушити або обмежити доступ до сотень тисяч безкоштовних 3D-моделей, що серйозно вплине на їхню роль в освіті, дослідженнях та архівуванні.
У Sketchfab зберігаються величезні оцифровані колекції та портфоліо багатьох музеїв, університетів та митців. Багато з них підписали петицію про збереження сховища. Дехто порівнює його закриття зі спаленням Олександрійської бібліотеки.
Більшість знає Epic Games як розробника ігор та рушія Unreal Engine. В останні роки компанія об’єднала велику кількість конкурентних маркетплейсів 3D-моделей, придбавши Quixel у 2019 році, а також ArtStation та Sketchfab у 2021 році. Цього місяця Epic Games почала консолідувати всі ці окремі ринки в єдиний новий маркет 3D-активів під назвою Fab.
Sketchfab більше не приймає заявки від нових творців контенту та запросив наявних перенести свої моделі на Fab, який був запущений минулого тижня. Epic Games наразі не уточнила плани щодо 3D-моделей із вільним та відкритим доступом на Sketchfab після 2025 року, але компанія запевняє, що надасть користувачам альтернативне рішення та докладно сповіщатими про умови переходу.
Користувачі Sketchfab, зокрема, стурбовані тим, що Fab — це ринок, призначений для отримання прибутку для Epic Games, тоді як Sketchfab надає пріоритет відкритому доступу та можливості ділитися 3D-моделями безкоштовно. Одна з ключових проблем полягає в тому, як Fab оброблятиме моделі за деякими ліцензіями Creative Commons. Зараз користувачі Sketchfab можуть переносити туди моделі лише за ліцензією Creative Commons Attribution. Вона дозволяє комерційне використання, якщо вказано оригінального творця моделі. Моделі з іншими ліцензіями Creative Commons, як CC-BY-NC, які дозволяють лише некомерційне використання твору, не можна перенести.
Зміна ліцензії означатиме, що моделі, створені в рамках наукових чи академічних досліджень на цей час, не можна перенести на Fab. Багато організацій мають обмеження щодо продажу та комерційного використання наукових даних, і ліцензія, що дозволяє це у тому чи іншому вигляді є для них неприйнятною. Їхні представники кажуть, що подібні умови фактично усунуть їх з платформи. Це б дуже ускладнило розповсюдження моделей для всіх охочих.
Існує проблема з посиланнями в інтернеті. Такі видання, як GigaScience та інші наукові журнали можуть втратити доступ до засобу перегляду 3D Sketchfab. Вони використовують його для вбудовування вмісту у свої статті. Зникнення такої можливості зашкодить науковим публікаціям — контент не відображатиметься.
«Sketchfab був фантастичним інструментом для цього з усіма даними 3D-зображень, які ми опублікували — наприклад, інструмент для вивчення зміни клімату, оцифровані музейні зразки для людей із вадами зору, рослини для 3D-друку для впізнання зображень, зроблених дроном, 3D-реконструкції мозоку печерних саламандр, щоб краще зрозуміти їх еволюцію та біологію розвитку», — каже Скотт Едмундс, головний редактор GigaScience.
Вчені та музейники кажуть, що навіть якщо Epic Games зрештою надасть можливість ділитися цими моделями за непідтримуваними ліцензіями, цей перехід буде надзвичайно складним для їхніх установ. Внесення будь-яких змін — важкий та тривалий процес для великих установ, якщо це означає повторне завантаження тисяч моделей, зміну посилань API на сотнях серверів відображення в музеях тощо.
Деякі поширені формати файлів, які підтримує Sketchfab, як Collada (.dae), наразі не можна перенести на Fab. Освітлення на деяких моделях ламається під час міграції. Один з користувачів Sketchfab скаржиться, що переважна більшість з його 3900 моделей тепер відображаються на Fab як темні.
Epic Games заявила, що формат Collada (.dae) не отримував суттєвих оновлень протягом багатьох років і більше не популярний, тому що не підтримує сучасні функції, і що підтримка його на Fab не планується. У компанії кажуть, що Fab автоматично перетворить файл в інший формат. Щодо збою освітлення у деяких випадках під час міграції, Epic Games каже, що вже внесла удосконалення.
Також у Fab відсутні соціальні функції, як вподобайки та коментарі. За словами деяких користувачів Sketchfab, ці можливості критичні для них.
Загалом в Epic Games заперечують ризики. Головний менеджер з маркетплейсів Білл Кліффорд каже, що багато острахів щодо перенесення безпідставні. Компанія розуміє відповідальність, співпрацюватиме та чітко інформуватиме комюніті про зміни. «Ми не маємо наміру спалювати будь-які бібліотеки».
Джерела: GamesIndustry.biz, 404 Media