Інтернет під час вимкнення світла: мобільні оператори розповіли, як виконали наказ НЦУ
Інтернет під час вимкнення світла: мобільні оператори розповіли, як виконали наказ НЦУ

Інтернет під час вимкнення світла: мобільні оператори розповіли, як виконали наказ НЦУ

15 липня Національний центр оперативно-технічного управління мережами телекомунікацій (НЦУ) оновив вимоги до роботи базових станцій (БС) мобільних операторів в умовах воєнного стану. Рішення НЦУ відобразило позицію Ставки Верховного головнокомандувача щодо забезпечення українців зв'язком під час відключень електроенергії. Мобільних операторів під загрозою великих штрафів зобов’язали забезпечити автономну роботу БС протягом 10 год: з 1 жовтня за таким стандартом мають працювати щонайменше 60% базових станцій, а до кінця січня 2025 року – 100%. Щоправда, мобільні оператори вважають ці вимоги нереалістичними. Про це 30 вересня пише Економічна правда. 

"Ніхто у світі не зміг би виконати прописані вимоги до 1 жовтня. Це надзвичайно масштабні обсяги роботи", – розповідає технічний директор "Київстару" Володимир Лутченко.

Брак часу – одна з головних перешкод для виконання оновлених вимог щодо автономної роботи БС. По-перше, кожна компанія має пройти внутрішні процеси погодження нових інвестицій. По-друге, необхідно домовитися з постачальником та налагодити логістику. Більшість батарей оператори купують у Китаї, а доставити їх в Україну морем наразі неможливо. Схожі процедури відбуваються з купівлею генераторів.

"Мінімальний термін доставки обладнання в Україну становить 120 днів. Під час попередніх замовлень ми орієнтувалися на терміни з минулого розпорядження НЦУ. Складно передбачати блискавичну зміну умов роботи постачальників та підрядників і збільшити все в рази за короткий термін", – розповідають у Vodafone.

З 1 жовтня НКЕК почне перевіряти підготовку мобільних операторів до відключень електроенергії відповідно до нових вимог НЦУ, а також накладати штрафи в разі невиконання цих вимог. Розмір штрафу може становити 0,1-0,3% річного доходу компанії. Штраф може бути не один, бо в рішенні НЦУ вказано кілька проміжних дедлайнів: до 1 жовтня – не менше 60% БС у кожній області, до 1 листопада – 70%, до 1 грудня – 80%, до кінця січня 2025 року – 100%. Відповідно, мобільний оператор може отримати штраф за порушення на кожному етапі.

Співрозмовники ЕП серед мобільних операторів стверджують, що жодна компанія не встигне виконати вимоги бодай до однієї з перерахованих дат. Недавно президент "Київстару" Олександр Комаров заявив, що його компанія тільки в другому кварталі 2025 року планує збільшити час автономної роботи 30% мережі до 6 год.

За десять днів до першого дедлайну міністр цифрової трансформації Михайло Федоров повідомив про проведення однієї з регулярних зустрічей з представниками мобільних операторів. Примітно, що ці зустрічі почалися після ухвалення нових вимог НЦУ. Компаніям спростили подання заявок в обленерго на модернізацію мереж, до яких підключені БС. Така модернізація дозволить швидше заряджати акумулятори.

Оскільки в умовах відключень необхідно одночасно заряджати батареї та забезпечувати роботу обладнання, то навантаження на мережу подвоюється. Наразі мережа не розрахована на таке навантаження. Представники операторів у розмові з ЕП зазначають, що виконання такої процедури через обленерго займає чимало часу, хоча час обробки таких заявок скоротили до 21 дня.

"Спочатку збирається пакет документів, подається запит на зміну технічних умов, після чого через певний час надходить погодження. Лише тоді починаються роботи із заміни автомата або прокладання нового кабелю", – пояснює Лутченко.

Держава скасувала мита на ввезення акумуляторів і генераторів, а також створила перелік об'єктів, які повинні мати безперебійне живлення під час планових відключеннях електроенергії. Представник одного з операторів розповів ЕП, що наразі компанії та Мінцифри обговорюють методи, терміни і результати діяльності із забезпечення автономної роботи мобільної мережі. Фактично галузь пояснює владі, чому ті чи інші рішення неможливо виконати у встановлені терміни. Опитані ЕП учасники ринку вважають, що виконати вимогу про автономну роботу 100% базових станцій протягом щонайменше 10 год можна "не раніше середини 2025 року".

Вимоги до роботи базових станцій мобільних операторів

Національний центр оперативно-технічного управління мережами телекомунікацій оновив вимоги до роботи базових станцій мобільних операторів в умовах воєнного стану.  Мобільні оператори мають забезпечити доступність мобільного зв’язку під час відключень електроенергії протягом 10 годин — замість 4 годин, як було раніше. 

Крім того, до 1 жовтня 2024 року не менше 60% базових станцій операторів повинні бути забезпечені автономним резервним живленням, щоб відповідати новій нормі. До 1 листопада – 70%, до 1 грудня – 80%, а до кінця січня 2025 року – 100%. 

Також до 1 грудня поточного року, не менше як 25% базових станцій в кожній області мають бути підключені до генераторів із запасом паливно-мастильних матеріалів або обладнані змінним блоком акумуляторних батарей на перші 72 години.

Джерело матеріала
loader
loader