Армен Тер-Аванесов: "Українське кіно здобуває дедалі ширше визнання за кордоном"
Армен Тер-Аванесов: "Українське кіно здобуває дедалі ширше визнання за кордоном"

Армен Тер-Аванесов: "Українське кіно здобуває дедалі ширше визнання за кордоном"

Виконавчий продюсер — про кінокар'єру в США та перспективи українського кінематографа.

Останніми роками українські діячі кіноіндустрії здобувають дедалі більше визнання на міжнародній арені — торішній повнометражний мультфільм "Мавка", наприклад, показали у 148 країнах, а фільм "Будинок зі скалок" став номінантом "Оскара". Це відкриває великі перспективи, вважає член спілки кінематографістів України, найкращий виконавчий продюсер 2020 року за версією Delo.UA, продюсер серіалів "Рідна мачуха" і "Відпустка в сосновому лісі" Армен Тер-Аванесов, який після 15 років роботи в кіно на батьківщині перебрався до США. Він починав кар'єру з асистента продюсера на каналі "1+1", а тепер за океаном знімає проєкт, який об'єднає Україну та Сполучені Штати. Армен розповів, як потрапити в кіно в Америці, як зняти серіал, який дивитимуться мільйони і що чекає на український кінематограф.

Армене, зараз у США на етапі передпродакшну перебуває серіал, розробкою якого займаєтеся особисто Ви. Розкажіть, про що буде цей серіал?

— Робоча назва проєкту — "Емігрант". Це комедійний серіал про релокантів із різних країн, які вперше приїжджають до США. Ми в комічній і життєвій формі показуємо реалії життя в Штатах, зачіпаємо злободенні теми. Плануємо зняти 8 серій по 50 хвилин. Зараз проєкт перебуває на етапі написання сценарію, паралельно йде пошук фінансування.

— Чим відрізняється кіновиробництво в Україні та в США? Є якісь кардинальні відмінності чи все приблизно однаково?

— Робота і підхід відрізняються кардинально. Найважливіший чинник — законодавство. У США практично кожному члену знімальної групи потрібно мати ліцензії, страхування, платити податки, вступати в профспілки. У нас все набагато простіше й доступніше. До того ж, наш каскадер в Америці цінуватиметься на вагу золота, бо він універсальний. А місцеві, навпаки, мають вузьку спеціалізацію: є окремі люди, які знімаються в сценах із бійками, інші професійно "падають", треті — займаються водінням. Так можна сказати про всі кіношні спеціальності.

В Україні Ви зняли понад 20 проєктів для таких великих телеканалів, як "1+1", "Україна" і "СТБ". Ваші серіали "Полонена", "Рідна мачуха", "Намалюй мені маму" і "Кришталеві вершини" транслювалися й за межами країни. Спираючись на досвід, розкажіть, що має бути у комерційно успішного проєкту?

— Успіх серіалу полягає у трьох основних чинниках. Перший — сценарій. Це фундамент будь-якого проєкту. Адже, як казав режисер Альфред Гічкок: "Щоб зробити великий фільм, необхідні три речі — сценарій, сценарій і ще раз сценарій". Друге — каст. Важливо якісно підійти до кастингу акторів, вкласти максимум зусиль у їхній підбір. Потрібно проводити групові проби, щоби перед зйомками розуміти, як актори взаємодіють у кадрі. Медійність акторів також впливає на успіх. Третє — це фінанси. Ми всі розуміємо: якщо є гроші, то в тебе буде і якісний сценарій, і хороші актори.

— У цих серіалів досить високі рейтинги, наприклад, "Намалюй мені маму", зібрав 7,8%, а загальна кількість переглядів становить десятки мільйонів. Як вдалося домогтися таких показників?

— Нині серед серіалів дуже висока конкуренція, часто рейтинги визначають "виживаність" телепродукції та дохід, який покриє зйомки. Як продюсер, я керував ресурсами команди, шукав бюджет, розробляв маркетингову стратегію, щоб залучити якомога більше глядачів. Ці серіали так добре дивилися, тому що вони точно потрапили у свою цільову аудиторію.

— У 2020 році Ви стали найкращим виконавчим продюсером України за версією видання Delo.UA. Як вважаєте, що стало вирішальним чинником для отримання цієї нагороди?

— У цьому конкурсі оцінювалися мої серіали. Було дві оцінки: від глядачів і від членів журі, куди входили керівники телеканалів і великих продакшн-студій. Я впевнений, що взяв нагороду завдяки моїм серіалам "Полонена" і "Доньки". Більшість із них стали рейтинговими, їх бачили мільйони людей по всій Україні та в країнах СНД.

— У вас теж є досвід суддівства. Ви були членом журі міжнародного кінофестивалю інтернет-фільмів Star Independent 2023 року в Лос-Анджелесі, де разом із Вами судив і режисер Вадим Перельман, чиї фільми відзначені номінаціями на премію "Оскар". Фестиваль проводиться вже 10 років, було представлено багато робіт, зокрема й українського виробництва. З огляду на конкурсні роботи, як вважаєте, як змінилася сфера кіно і телебачення в Україні останніми роками?

— Із відходом російських фільмів і серіалів в українського ринку з'явилися великі перспективи. Виникло багато авторських програм про історію країни і народу, знімають багато документальних фільмів. Наше кіно розвивається, в індустрії з'являється все більше талановитих фільмів. Стають помітнішими українські фестивалі. Це допомагає залучати інвесторів, сприяючи розвитку нашого кіно. Українські проєкти здобувають дедалі ширше визнання за кордоном.

Ви входите до спілки сценаристів і спілки кінематографістів України, де також є такі видатні діячі індустрії, як кінодокументаліст Олександр Балагура, оператор Ігор Кривонос і продюсер Володимир Тихий. Як член таких престижних асоціацій, як Ви оцінюєте перспективи співпраці зі США у сфері кіно?

— Перспективи бачу досить значні. Судячи з тих переговорів, що ведуться зараз, у нас вірять. І ми в себе віримо. Зараз стоїть завдання — запустити проєкт і далі розвивати продакшн у цьому напрямі. Мені хочеться залучати більше людей з України, мені важливо, щоб наші люди попрацювали на таких проєктах і побачили різницю, щоб самі навчилися й передали досвід іншим. Подальший шлях українського кінематографа і серіального виробництва має бути спрямований на Європу та США, тому потрібно навчатися і набиратися досвіду, щоб потім робити гідні проєкти.

— Як продюсер, який зараз знімає фільми у США, розкажіть, наскільки реально пробитися в Голлівуді вихідцям з інших країн?

— Це складно. На жаль, індустрія тут закрита, багато вирішують зв'язки і знайомства. Це я кажу про продовження кар'єри: якщо ти, наприклад, приїхав із досвідом і хочеш влаштуватися на кіностудію, буде не просто це зробити. Але можливість є завжди.

Яку рекомендацію можете дати тим, хто хоче знімати кіно в Америці?

— Для цього необхідно знати англійську мову, мати навички хорошої комунікації. Дуже важливо вивчити індустрію і тонкощі їхньої роботи, на це може піти досить багато часу. Я б радив пройти кіношколу, перед тим як розпочинати проєкт. Є дуже багато нюансів, про які ми навіть не здогадувалися. Але була б мета, тоді все вийде.

Джерело матеріала
loader
loader