«Потяг прибуває за розкладом». Книжка про те, як працює залізниця під час війни
«Потяг прибуває за розкладом». Книжка про те, як працює залізниця під час війни

«Потяг прибуває за розкладом». Книжка про те, як працює залізниця під час війни

У Марічки Паплаускайте вийшло написати про роботу «Укрзалізниці» під час повномасштабного вторгнення комплексно й направду життєствердно.

Нещодавно в видавництві «Лабораторія» вийшла друком книжка журналістки, шеф-редакторки журналу Reporters Марічки Паплаускайте «Потяг прибуває за розкладом. Історії людей і залізниці».

Співзасновниця групи видань The Ukrainians Media, фіналістка «Честі професії» та Премії імені Георгія Ґонґадзе Марічка Паплаускайте не вперше виступає в ролі авторки збірки репортажів, заснованих на глибоких інтерв’ю. У 2019-му році вийшла книжка «Бог дивовижних людей та інших грішників» («Човен»), де в центрі уваги авторки опинилися віра й релігія.  Також Марічка — укладачка та співавторка видання «77 днів лютого», яке зафіксувало страшні події перших тижнів вторгнення Росії в Україну в 2022 році («Лабораторія», 2022).

Для написання «Потягу» авторка проїхала більше 8000 кілометрів і записала понад 80 годин інтерв’ю, які лягли в основу 15 текстів, вміщених у книжці. Вони розповідають як про виклики війни, які поставали перед залізничниками різних професій, так і про інші аспекти роботи державної компанії — найбільшого українського роботодавця. Передмову до книжки написав британський актор, режисер і письменник Стівен Фрай, а серед її героїв — топ-менеджери «УЗ», колишній британський прем’єр-міністр Борис Джонсон, начальниця херсонського вокзалу, де після запису інтерв’ю авторка потрапила під жахливий обстріл. Це також на позір пересічні, а насправді надзвичайні машиністи й провідники, які здійснювали подвиги, вивозячи українців подалі від війни. Касири, комунікаційники, волонтери, які передавали потягами гуманітарну допомогу, — це не всі, а лише частина людей, які є героями книги.

«Потяг прибуває за розкладом». Книжка про те, як працює залізниця під час війни - Фото 1

Марічка Паплаускайте під час презентації книги «Потяг прибуває за розкладом. Історії людей і залізниці», Центральний залізничний вокзал, Київ  

А ще ж пасажири, в яких можна легко впізнати себе. Мало є компаній, клієнтами яких є буквально вся країна, чи не так? Адже кожен із нас з більшою чи меншою регулярністю сідав у синій потяг із буквами «УЗ» і яскраво уявляв, який сервіс точно отримає (постіль, чай у склянці з підсклянником, непрохані життєві поради від попутників), а з чим можуть бути проблеми (температура в вагоні, стан туалетів тощо). Ця книжка, завдяки численним яскравим деталям, неодмінно поверне вас у котрусь зі здійснених подорож: до бабусі в село, на море в Крим чи в якесь важливе відрядження. Тож будьте готові до флешбеків.

Авторка вдало балансує між тим, аби викликати емоції у читача, і фактажем, цифрами, датами й іншими даними про роботу залізниці. А зробити це гармонійно в межах одного тексту й водночас наскрізно в усій книжці — непросте завдання. Спочатку насамперед співпереживаєш героям: тим, хто разом із Марічкою ховався в укритті вокзалу, начальникам двох станцій на Сумщині, які взяли в полон пʼятьох росіян, керівництву залізниці, яке одразу по вторгненню мало не лише продовжити роботу 24/7 в умовах повномасштабних бойових дій, а й забезпечити евакуацію населення, керівнику київського вокзалу, до якого на роботу 24.02 вийшло семеро підлеглих із 600 працівників… Певно, жоден читач не зможе не перейнятися описаним, що неодмінно зрезонує з власним досвідом. 

«Потяг прибуває за розкладом». Книжка про те, як працює залізниця під час війни - Фото 2

Презентація книги «Потяг прибуває за розкладом. Історії людей і залізниці»

Розділ за розділом, наче їдеш від станції до станції за визначеним маршрутом, відчувається продумана структура книжки. І досвід авторки в спілкуванні з дуже різними людьми: чи не всі вони поділилися з нею, окрім робочих моментів, і дуже особистими. За першими — емоційнішими — текстами йдуть більш інформативні, пізнавальні, —  історія української залізниці, починаючи з 19 століття, її колоніальний спадок, нинішні економічні виклики. Дізнаєшся, як був організований секретний запуск першого у світі медичного поїзда — реанімації для поранених військових і супровід дипломатичних місій іноземних політиків (тут є і про те, що в потязі пив Джо Байден), роботу залізничників над кращим сервісом. Відомості про це подаються не сухо, а крізь історії залізничників, упереміш із цікавими фактами їхніх біографій чи життєвими обставинами на момент вторгнення. Зрештою виникає різнобічне уявлення про те, як функціонує і чим живе «Укрзалізниця» —  величезне «місто-підприємство» (штат компанії налічує понад 180 тисяч працівників, як населення доволі великого міста).

«Потяг прибуває за розкладом». Книжка про те, як працює залізниця під час війни - Фото 3

Презентація книги «Потяг прибуває за розкладом. Історії людей і залізниці»

А проте коли обʼєктом дослідження є така «махіна», написати про все — неможливо. Щось точно залишиться поза увагою, та й частина інформації про роботу залізниці під час воєнного стану наразі засекречена. Паплаускайте у передмові також зазначає, що ця книжка не претендує на вичерпність. Та, як на мене, вона максимально до неї наблизилася, не допустивши втрати інтересу в читачів.

Напевно, знайдуться ті, хто закидатимуть авторці надмірне симпатизування компанії, про яку вона пише, та чи може бути інакше? Це ж не книжка про «успішний успіх» бізнес-проєкту. Це збірка історій про подвиги — десь одноосібні рішення конкретних людей, десь — про колективні, які в сумі зусиль призвели до дива. Коли під час повномасштабної війни «Укрзалізниця» запускає нові типи потягів, нові маршрути, покращує сервіс і в усіх сенсах росте, дивуючи своїх громадян.

«Потяг прибуває за розкладом». Книжка про те, як працює залізниця під час війни - Фото 4

Звісно, Паплаускайте згадує в книжці й про проблемні питання в роботі підприємства: корупційні скандали минулого, плинність кадрів, низькі зарплати, не аргументовані звільнення, перепродаж касирами «невловимих» квитків на потяг Київ — Варшава перекупникам тощо.

Але все ж таки це книжка про успіх. Евакуацію чотирьох мільйонів українців у перші тижні по вторгненню. Прибуття потягів за розкладом навіть після обстрілів. Ліки, які врятували дворічну дитину в переповненому поїзді, які одна провідниця «людським ланцюжком» передала іншій. Військові, евакуйовані потягами-реанімаціями в госпіталі. Прибуття європейських політиків і чиновників до Києва одразу після деокупації, аби побачити, на що ворог перетворив Бучу й інші окуповані містечка й села. Усе це стало можливим завдяки героям книжки, які зовсім не хочуть визнавати себе героями. Лиш кажуть, що просто роблять свою роботу.

Фото з фейсбуку Марічки Паплаускайте

ГО «Детектор медіа» понад 20 років бореться за кращу українську журналістику. Ми стежимо за дотриманням стандартів у медіа. Захищаємо права аудиторії на якісну інформацію. І допомагаємо читачам відрізняти правду від брехні.
До 22-річчя з дня народження видання ми відновлюємо нашу Спільноту! Це коло активних людей, які хочуть та можуть фінансово підтримати наше видання, долучитися до генерування ідей та створення якісних матеріалів, просувати свідоме медіаспоживання і разом протистояти російській дезінформації.
Долучитись
Теги за темою
Укрзалізниця
Джерело матеріала
Згадувані персони
loader
loader