Міністерство освіти і науки затвердило засади реформування історичної освіти в системі загальної середньої освіти. Про це повідомляє МОН.
Як уточнює міністерство, концептуальні засади лише окреслює напрям шляхи подальшого реформування освіти. Цей документ не вносить зміни в чинні накази, навчальні програми, підручники тощо.
Головні пропозиції концептуальних засад:
- сформувати україноцентричний курс історії, який представляє як історію України, так і всесвітню (можливі назви: «Історія: Україна і світ», «Історія України і світу»). Провідною лінією має бути становлення української політичної нації та боротьба за українську державність. При цьому українознавчий компонент має складати 2/3 від всього матеріалу;
- узгодити матеріал з української та всесвітньої історій, щоб учні краще розуміли історію України у глобальному контексті, взаємозвʼязки і сутність історичних процесів;
- усунути дублювання матеріалів та оптимізувати навантаження на дітей;
- розвивати у школярів глибину, критичність, раціональність і доказовість мислення, заохочувати їх вникати в сутність проблеми та розвинути розуміння історичних контекстів.
- добирати історичний матеріал з урахуванням вікової відповідності.
Історію пропонується викладати циклами з урахуванням вікових особливостей сприйняття матеріалу.
Початкова освіта:
- адаптаційно-ігровий цикл (1-2 класи) — інформаційно-ознайомлювальний цикл із загальними відомостями про людину, родину, громаду, рідний край, Україну як державу;
- основний цикл (3-4 класи) — інформаційно-фрагментарний цикл, де головні сюжети про Україну та світ викладаються у белетризованому вигляді (з використанням художніх засобів).
Базова середня освіта:
- адаптаційний цикл (5-6 класи) — представляє важливі сюжети історії України й світу від найдавніших часів до сьогодення та готує учнівство до вивчення систематичного курсу;
- базове предметне навчання (7-9 класи) — цикл, в якому домінує проблемно-тематичний сюжет, що представляє основні події історії України та світу за історично-культурними періодами.
Профільна середня освіта:
- профільно-адаптаційний цикл (10 клас);
- профільний (11-12 класи).
Обидва цикли є проблемно-тематичними. Історію України та світу представлятимуть через основні явища й процеси від найдавніших часів до сьогодення.
Для поглибленого вивчення історії школи зможуть запровадити також додаткові курси. Для профільної середньої освіти (10–12 класи) це можуть бути: історична географія, локальна / регіональна історія, інтелектуальна історія, історія культури, історія етнічних чи релігійних громад, історія державотворення тощо. Або ж курси, що відображають історію тієї чи іншої галузі виробництва, наукових відкриттів, технічних винаходів, фінансів та економіки, збереження довкілля тощо.
До розробки засад долучились українські історики, зокрема директорка Українського центру вивчення Голодомору Людмила Гриневич, Юлія Малієнко з Інституту педагогіки НАПН України, Мар’ян Мудрий з Львівського університету імені Франка і Валерій Островський з Івано-Франківського інституту післядипломної педагогічної освіти.
Нагадаємо, раніше Міністерство освіти і науки розробило проєкт модельної навчальної програми «Захист України» для 10–11 класів середніх шкіл. Кабінет Міністрів виділив 1,65 млрд гривень на закупівлю сучасного обладнання для оновленого шкільного курсу «Захист України».
- Читайте також: Уряд затвердив новий стандарт профільної середньої освіти
До 22-річчя з дня народження видання ми відновлюємо нашу Спільноту! Це коло активних людей, які хочуть та можуть фінансово підтримати наше видання, долучитися до генерування ідей та створення якісних матеріалів, просувати свідоме медіаспоживання і разом протистояти російській дезінформації.