Режисерка Катерина Стрельченко та її команда заявили, що відмовляються від участі у створенні повнометражного документального фільму «Митці в окопах». Вони звинуватили замовників фільму — очільницю культурного товариства «Дія» з Дніпра Яну Тимошенко — у порушенні умов співпраці та моральному тиску.
Відповідну заяву Стрельченко скерувала на адресу Українського культурного фонду, який надає підтримку проєкту, та опублікувала 29 липня у фейсбуці. Крім неї, до заяви також доєднались сценарист Олександр Альошечкін, оператори Максим Кривошеєв та Володимир Таразевич.
У своїй заяві Катерина Стрельченко ствердила, що замовник («Дія») не надавав команді жодної допомоги в організаційних питаннях, зокрема в питаннях логістики та технічного забезпечення зйомок. Через це, твердить Катерина, вона та члени творчого колективу були змушені виконувати роботи, не передбачені у договорах — виконували функції водія, освітлювача тощо.
Стрельченко додала, що сама як режисерка самостійно організовує всі процеси в проєкті, не маючи жодного помічника, лінійного продюсера чи асистента режисера. Також вона заявила, що станом на 27 липня ніхто з колективу (режисер, сценарист, оператори) не отримував оплату за роботу, і звинуватила Тимошенко в тиску, погрозах судовами справами та примусу покинути проєкт.
«Через моральний тиск з боку Тимошенко, гальмування творчого процесу, маніпуляції та постійні зміни планів стосовно долі проєкту — нам то повідомляють, що він закривається, то, що продовжується у складі нової команди — творча команда проєкту повністю демотивована. Працювати далі у такій психологічній атмосфері не представляється можливим», — написала Стрельченко.
Яна Тимошенко повідомила «Детектору медіа», що її організація розірвала договір з Катериною Стрельченко через його порушення виконавцем. У листі про розірвання договору, який Тимошенко надала «ДМ», стверджується, що Стрельченко як виконавиця проєкту не надала жодних проміжних результатів своєї роботи і матеріалів для затвердження.
Як йдеться у листі, оператори начебто передали Катерині відзняті матеріали, а та їх не повертає. У телефонній розмові, йдеться у листі, Катерина сказала, що інтелектуальна власність на відзнятий матеріал належить їй і вона самостійно вирішуватиме, коли і як його віддавати.
Крім того, сторона замовника стверджує, що виступаючи у ЗМІ, Катерина не згадувала замовника фільму та УКФ, що передбачено договором.
На основі цього «Дія» розірвала договір в односторонньому порядку. І вимагає від Стрельченко надіслати усі відзняті матеріали, якщо такі є, адже вважає себе їхнім законним правовласником.
У коментарі «ДМ» Яна Тимошенко пояснила, що, згідно з договором з УКФ, перший транш оплати мав надійти 1 вересня. «Щодо організаційної допомоги, то жодного асистента в проєкті не передбачено — у нас дуже обмежений бюджет. А пошук підрядників, згідних на постоплату і участь за свій кошт на два місяці — це не справа одного дня. Як і проведення тендерів», — сказала Яна.
Вона підтвердила, що не отримала матеріалів. «Зараз Катя не віддає матеріали підрядників, таким чином ми і не зможемо за них заплатити. Я думаю, люди в шоці і не хочуть з нами обома комунікувати, і я їх розумію», — каже Тимошенко.
«Я нікого не просила діяти на ентузіазмі, бути водієм чи кимось іншим. Всім процесом керувала Катерина, а я навіть не знала графіка, хоча неодноразово просила надати його», — додала вона.
За її словами, на сьогодні всі повідомлення у ЗМІ про цей проєкт — начебто це фільм Стрельченко. «Хоча проєкт більш широкий, ніж фільм, ми плануємо і в цілому дослідження про кількість митців, які долучились до лав ЗСУ, аналітику цих даних, висвітлення різних історій тощо», — сказала Яна.
Катерина Стрельченко у коментарі «Детектору медіа» стверджує, що лише один раз у своєму виступі в медіа ненавмисно не згадала про організацію пані Яни як про замовника фільму. «Базувати на цьому, що я нібито хочу вкрасти фільм — це абсурдно», — каже Стрельченко.
За її словами, Яна Тимошенко вимагає, щоб Катерина та її колеги віддали зняті матеріали, але не робить жодних кроків, щоб оплатити роботу. «Я вважаю, що ми маємо отримати оплату за нашу роботу. Варіант: передайте нам матеріал, а ми вам потім гроші віддамо — мене не влаштовує. Мені не шкода передати матеріал, але ми хочемо оплати», — каже Стрельченко.
Стрельченко наголосила, що вона не єдина відмовляються від участі в проєкті через непорозуміння з замовницею, а ще перед її заявою проєкт покинули сценарист Антон Базелінський та піарниця Наталія Рекуненко.
Зйомки фільму «Митці в окопах: War and Creation» стартували 11 липня у Києві. Фільм має розповісти про сімох українських митців — акторів, музикантів, художників, дизайнерів, літераторів, які взяли до рук зброю, але попри все продовжують творити і надихати. Проєкт реалізується за підтримки Українського культурного фонду.
До 22-річчя з дня народження видання ми відновлюємо нашу Спільноту! Це коло активних людей, які хочуть та можуть фінансово підтримати наше видання, долучитися до генерування спільних ідей та отримувати більше ексклюзивної інформації про стан справ в українських медіа.
Мабуть, ще ніколи якісна журналістика не була такою важливою, як сьогодні.