ІМІ запропонував рекомендації, як відповідально публікувати травматичний контент
ІМІ запропонував рекомендації, як відповідально публікувати травматичний контент

ІМІ запропонував рекомендації, як відповідально публікувати травматичний контент

Висвітлення травматичної події має бути чутливим і зосередженим на фактах, без непотрібної драматизації

Дотримуючись рекомендацій Інституту масової інформації, медійники можуть забезпечити відповідальне висвітлення травматичних подій, мінімізуючи шкоду, одночасно інформуючи громадськість. Про це йдеться у повідомленні на сайті ІМІ.

1. Ставте попередження

Надавайте чіткі та явні попередження перед показом або описом будь-якого травматичного контенту. Це дозволяє аудиторії приймати усвідомлені рішення щодо того, чи готова вона отримати потенційно травматичний матеріал.

Якими можуть бути види маркування шокуючого чи травматичного контенту:

  • Попередження перед відео: Перед показом відеоматеріалу, що містить травматичний контент, додавайте повідомлення на початку ролика: «Увага! Відео містить сцени насильства, які можуть викликати психологічний дискомфорт. Рекомендуємо переглядати з обережністю».
  • Попередження на зображеннях: Розміщуйте текстові попередження перед фотографіями, що містять графічні сцени: «Увага! Наступне зображення містить графічний контент, що може бути травматичним для деяких глядачів».
  • Попередження в текстах: У заголовках до статей з описом травматичних подій потрібно ставити позначку «18+», можна також додати попередження: «Увага! Дана стаття містить опис травматичних подій, що може викликати емоційний дискомфорт».
  • Попередження в соціальних мережах: При публікації контенту в соціальних мережах також варто додавати позначку «18+», можна також дописати «Увага! Пост містить опис та зображення травматичних подій. Рекомендуємо переглядати з обережністю».

Деякі соцмережі дозволяють ставити завісу на фото\відео, і дозволяти аудиторії робити вибір відкривати такий контент чи ні.

2. Блюрити чи ні?

Рішення про те, чи розмивати травматичне фото або відео, завжди буде непростим. Основна ваша мета — збалансувати право громадськості на інформацію з етичними міркуваннями та потенційним травмуванням аудиторії. Ми рекомендуємо редакціям робити внутрішні наради і приймати остаточне рішення на основі колективної думки редакційної команди. Для прийняття рішення, ми пропонуємо скористатись наступними критеріями:

Чи є в потенційно травмуючої інформації суспільний інтерес і новинна цінність?

Оцініть, чи надає зображення або відео важливу інформацію, яка значно сприяє розумінню масштабної події? Якщо такий контент є необхідним для розуміння історії, і є важливим з точки зору суспільного інтересу, то його може бути необхідно показати, але з відповідними попередженнями.

  • Перш ніж робити матеріал про дітей, переконайтеся, що він є суспільно важливим, а оприлюднення історії про неповнолітнього допоможе йому в розв’язанні його проблем і не зашкодить ні тепер, ні в майбутньому.
  • Якщо героєм вашого матеріалу або в зображенні до вашого матеріалу фігурує неповнолітня особа, то обов'язковим є отримати дозвіл на матеріал у батьків або опікунів неповнолітньої особи.
  • Якщо в матеріалі йдеться про насильство чи інші травматичні події в житті неповнолітнього, варто проконсультуватися з психологом про наслідки для дитини в результаті оприлюднення травматичної історії.
  • Неприпустимим є показувати інтимні частини тіла дитини. Це стосується і немовлят.

Приклад №1: фото дітей, постраждалих після обстрілу Охматдиту. Традиційно якісні медіа блюрять обличчя дітей, якщо немає дозволу від батьків (або батьки в стресі і не можуть адекватно оцінити наслідки). Але в даному випадку суспільна важливість і новинна цінність інформації про російський обстріл найбільшої дитячої лікарні є дуже значною і може переважати етичні міркування. Тому багато редакцій прийняли рішення публікувати такий контент без блюру. Варто пам'ятати, що в майбутньому ці зображення можуть стати доказом у судах щодо звинувачень Росії у вчиненні злочинів проти мирного населення.

Приклад №2: фото дітей — жертв кримінального злочину. В даному випадку переважає право дітей на приватність, жодної новинної цінності показ облич в даному випадку не несе.

Чи збережено гідність осіб, зображених на фото?

Враховуйте гідність осіб, зображених на фото чи відео, особливо якщо вони загинули або серйозно поранені. Варто блюрити зображення, де жертви голі, або їхня гідність принижена якимось іншим чином. Якщо контент, ймовірно, спричинить додатковий стрес для тих, кого це безпосередньо стосується, і ви не можете уточнити ні в них, ні в їхніх родин, його слід розмити (або і уникнути показу, якщо його новинна цінність низька, і матеріал без нього нічого не втрачає). Також враховуйте культурні особливості тих, про кого ви повідомляєте. Те, що може бути прийнятним в одному культурному контексті, може бути глибоко образливим або травматичним в іншому.

Чи травмує це зображення аудиторію?

Зображення мертвих дітей, відірваних частин тіла, калюж крові, розкиданих понівечених тіл, розкладання людських тіл спричиняють дуже негативний психологічний вплив на аудиторію. Враховуйте ймовірність заподіяння шкоди вашій аудиторії. Зазвичай якісні медіа блюрять такий контент, або додають багато попереджень, щоб аудиторія була готова. Публікація таких типів контенту має бути результатом лише внутрішньої редакційної наради.

Чи є альтернативні способи подачі інформації?

Проаналізуйте, чи сильно втратить ваша історія без потенційно травмуючого зображення? Іноді детальний письмовий опис або менш графічне зображення можуть бути достатніми. Використовуйте найбільш відповідний і менш шкідливий метод для передачі необхідної інформації.

3. Описуйте травматичну подію з повагою


Контекст до травматичної події потрібно подавати без сенсаціоналізму і фраз «Шок!»,  «Екстрено», «Шокуючі фото», «Вражаючі зображення», «Обов'язково для перегляду».

Висвітлення має бути чутливим і зосередженим на фактах, без непотрібної драматизації. У текстах уникайте графічних описів, коли це можливо.

Тобто замість дуже детального опису насильства, в матеріалі про результат російського обстрілу можна написати: «У результаті нападу постраждали мирні мешканці, серед яких є жертви з серйозними травмами». Це дозволяє надати інформацію, не викликаючи надмірного емоційного стресу у читачів.

Наприклад, деякі українські медіа трагедію 8 червня зображували з великим градусом емоційного збурення:

  • Що страшніше — рак чи Росія? Влучання в лікарню «Охматдит» у Києві стало шоком для українців: Вакарчук, Тополя та інші зірки звернулися до світу, — повідомляє Обозрєватєль
  • Усе про жорстоку атаку на «Охматдит» у Києві: є жертви і поранені, людей шукають під завалами (фото, відео), — пише ТСН
  • Шокуючі кадри з Києва: російські ракети влучили в «Охматдит», діти під завалами, — йдеться на Експрес.онлайн

4. Додавайте інформацію про те, де отримати допомогу і ресурси підтримки

У бек до матеріалів про обстріли, інші типи катастроф, завжди включайте інформацію про ресурси підтримки. Це може бути перелік гарячих ліній державних органів, чи форми, де можна подати заявку на компенсацію, чи громадські або волонтерські організації, які надають допомогу, чи будь-яка інша інформація про тих, хто надає допомогу жертвам нападу чи катастрофи. Це особливо важливо робити, якщо катастрофа масштабна, і матеріали медіа можуть допомогти тій аудиторії, яка також постраждала, або може постраждати.

5. Балансуйте негатив із позитивними історіями

Там, де це доречно, збалансуйте травматичний контент історіями про стійкість, відновлення і позитивні дії у відповідь на подію.

Наприклад, після обстрілу Охматдиту кияни згуртувались і допомагали розбирати завали, тисячі людей привозили допомогу, дуже багато бізнесів задонатили на відбудову.

Ось як медіа писали про те, як згуртувалися кияни для допомоги постраждалим в Охматдиті:

  • Кияни зібралися разом, щоб допомогти розібрати завали лікарні «Охматдит»: відео, — повідомляє ШОТАМ
  • Дитяча лікарня «Охматдит» постраждала під час обстрілу Києва: волонтери розбирають завали, — йдеться на Суспільному
  • На потреби «Охматдиту» за добу зібрали 250 мільйонів гривень – більше, ніж планувалося, — пише Громадське
  • Низка українських компаній пожертвувала гроші постраждалій від обстрілу лікарні «Охматдит», — пише Захід.нет

Це допомагає надати більш цілісну картину і може пом'якшити негативний вплив травматичної події.

6. Уникайте повторень

Не показуйте повторно одне і те ж травматичне відео або зображення в одному матеріалі, або в кількох поспіль. Повторення може посилити стрес, спричинений контентом. Також, якщо йдеться про відео, можна використовувати нерухомі зображення або короткі кліпи, якщо це необхідно, і супроводжувати їх попередженнями.

7. Фокусуйтесь на рішеннях і діях

Підкреслюйте дії, які вживаються для вирішення травматичної події. Висвітлення рішень, зусиль, допомоги, змін може надати конструктивну перспективу і сприяти відчуттю надії у аудиторії. Пам'ятайте, що ваша публікація може допомогти аудиторії, надавши читачам необхідну інформацію для конструктивного реагування.

Також, що до травмуючого контенту відносяться і повідомлення про самогубства.

При висвітленні таких подій варто зважувати на те, що сама новина про самогубство має вплив на суїцидальну поведінку вразливих груп населення.

Читайте також: 

  • ІМІ: Ракетний удар по «Охматдиту» став подією дня лише для британських медіа
  • У червні експерти ІМІ зафіксували 13 випадків порушень свободи слова в Україні
  • ІМІ запропонував рекомендації щодо коректного висвітлення смертей у медіа

Фото: колаж ІМІ 

Команда «Детектора медіа» понад 20 років виконує роль watchdog'a українських медіа. Ми аналізуємо якість контенту і спонукаємо медіагравців дотримуватися професійних та етичних стандартів. Щоб інформація, яку отримуєте ви, була правдивою та повною.

До 22-річчя з дня народження видання ми відновлюємо нашу Спільноту! Це коло активних людей, які хочуть та можуть фінансово підтримати наше видання, долучитися до генерування спільних ідей та отримувати більше ексклюзивної інформації про стан справ в українських медіа.

Мабуть, ще ніколи якісна журналістика не була такою важливою, як сьогодні.
Долучитись
Теги за темою
Журналісти
Джерело матеріала
loader
loader