Сьогодні Іран залишається єдиним у світі оператором F-14. В Ірані, як і раніше, експлуатується близько двох десятків "Томкетів". США ж зняли літак з озброєння 2006 року, повністю замінивши його на наступні моделі F/A-18.
Франшиза "Top Gun", особливо після успіху фільму "Top Gun: Меверік" (2022), відродила інтерес до оригінального фільму 1986 року і його культових елементів, зокрема Grumman F-14 Tomcat.
Фокус переклав статтю Гаррісона Касса про винищувач F-14 Tomcat.
- F-14, основний винищувач ВМС США наприкінці Холодної війни, славиться своєю універсальністю і довговічністю.
- Попри те, що його замінили більш сучасними літаками, F-14 відомий завдяки своїй ролі в ірано-іракській війні, де він здобув великі повітряні перемоги.
- Сьогодні Іран залишається єдиним оператором F-14, тоді як США зняли з озброєння і здебільшого розібрали свій флот, а спогадом про винищувачі стали фільми "Top Gun"
Від небес Холодної війни до срібного екрану: історія F-14 Tomcat
Нині франшиза "Top Gun" перебуває в центрі нашої популярної культури. "Top Gun: Меверік" (2022), безумовно, став хітом. Успіх сиквела позначився на увазі до оригіналу – на мій погляд, справжнього шедевра всіх часів і народів і найкасовішого фільму 1986 року.
Оригінал "Top Gun", орієнтований на чоловічу аудиторію, містить у собі одне з найвеличніших суперництв у кіно – між Меверіком і Айсменом, а також неабияку романтичну історію – між Меверіком і Ґасом.
І все ж головним героєм фільму є не Том Круз, Вел Кілмер або Ентоні Едвардс, а Grumman F-14 Tomcat, основний винищувач ВМС США за часів Холодної війни.
F-14 Tomcat: грізний противник російських МіГів
При створенні F-14 були використані знання, отримані під час боротьби з винищувачами МіГ під час війни у В'єтнамі. F-14, перший з винищувачів серії "Teen", дебютував у 1970 році, а до 1974 року був розгорнутий на борту USS Enterprise, щоб замінити F-4 Phantom II. Так F-14 став основною робочою конячкою ВМС, здатною виконувати широкий спектр завдань: перевагу в повітрі, оборону флоту, перехоплення, повітряну розвідку, а згодом і наземні атаки.
Універсальний і довговічний, F-14 Tomcat прослужив понад три десятиліття. Однак Tomcat часто опинявся в тіні своїх наступників – F/A-18 Hornet і його аналога у ВМС США, F-15 Eagle. У результаті історія експлуатації F-14 не настільки дивовижна, як можна було б припустити за його можливостями і тривалістю служби. У 1980-х роках F-14 отримав переважну більшість бойового досвіду в Іраку – щоправда, не з американськими льотчиками.
У 1970-х роках, до іранської революції і коли шах ще правив Іраном, Іран і США були союзниками. США, прагнучи зміцнити збройні сили Ірану, продавали F-14 шаху – єдиному іноземному замовнику бойових літаків. А Іран, який більшу частину 1980-х років брав участь в ірано-іракській війні, значною мірою покладався на Tomcat.
За даними дослідника Тома Купера, іранські F-14 здобули 50 перемог у повітрі протягом перших шести місяців конфлікту. Після перемог над іракськими МіГ-21, МіГ-23 і Су-20 за перші шість місяців було втрачено тільки один F-14, а це доводить, що конструктори, які поставили собі за мету створити вбивцю МіГів, дійсно досягли в цьому успіху. Успіх Ірану і F-14 особливо примітний тим, що іранські екіпажі не мали належної підтримки з боку AWACS, AEW або наземного управління, а також тим, що іракці отримували підтримку і обладнання від трьох світових держав: Радянського Союзу, Франції та Сполучених Штатів, які раптово припинили співпрацю з Іраном. За оцінками, за вісім років війни Іран втратив лише дюжину або близько того F-14 (заяви Іраку про те, що він збив понад 70 "Томкетів", виглядають перебільшенням).
Іранський льотчик Джаліль Занді є прикладом успіху іранських ВПС. Йому приписується збиття 11 іракських літаків. Тож, як не дивно, саме Занді, а не який-небудь червонощокий американський волейболіст, є найрезультативнішим льотчиком F-14.
Сьогодні Іран залишається єдиним у світі оператором F-14; в Ірані, як і раніше, експлуатується близько двох десятків "Томкетів". За повідомленнями, F-14 нещодавно використовували в бойових діях як бомбардувальника супроводу під час вильотів над Сирією. США зняли цей літак з озброєння 2006 року, повністю замінивши його на наступні моделі F/A-18.
США, відчуваючи обґрунтовану параною з приводу промислового шпигунства, знищили більшу частину знятих з озброєння F-14, побоюючись, що Іран придбає компоненти від збережених "Томкетів". Тільки 11 неушкоджених F-14 пережили цю чистку і залишилися на зберіганні на авіабазі Девіс-Монтен, у "Склепі".
На щастя, F-14 продовжує жити у віках на плівці у фільмі "Top Gun", який зберігається в Бібліотеці Конгресу.
Про автора
Гаррісон Касс – журналіст, який пише про оборону і національну безпеку, на рахунку якого понад 1000 статей на теми, пов'язані з міжнародними проблемами. Адвокат, пілот, гітарист і професійний хокеїст, Гаррісон служив льотчиком-стажистом у ВПС США, але був демобілізований за станом здоров'я. Отримав ступінь бакалавра в коледжі Лейк-Форест, ступінь доктора права в Орегонському університеті та ступінь магістра в Нью-Йоркському університеті. Гаррісон слухає гурт Dokken.