Драма «Відблиск»: про полон, катування та пошук нових сенсів
Драма «Відблиск»: про полон, катування та пошук нових сенсів

Драма «Відблиск»: про полон, катування та пошук нових сенсів

16 травня в український прокат вийшла драма Валентина Васяновича «Відблиск».

Тортури в російській катівні в окупованій Донеччині, голуб, який, врізавшись у вікно, залишає химерний слід на склі, спалена Біблія, розмови про життя та смерть і пошук нових сенсів. У новому фільмі Валентина Васяновича переплітаються епізоди, сцени, діалоги, породжуючи у глядача питання й даруючи простір для пошуку відповідей на них.

13 травня у кінотеатрі «Планета кіно» відбувся преспоказ стрічки «Відблиск», прем’єра якої відбулась у 2021 році на Венеційському фестивалі.

Драма «Відблиск»: про полон, катування та пошук нових сенсів - Фото 1

  Під час преспоказу фільму «Відблиск»

У центрі оповіді фільму — історія хірурга Сергія, який їде працювати у зону бойових дій на схід України, там потрапляє у полон до сепаратистів. Він проходить через російську катівню в окупованому Донецьку, спочатку терпить тортури над собою, а потім змушений спостерігати, як знущаються з українців, які потрапили у російський полон. Він залишився живим лише тому, що катам потрібен був лікар, який чи то констатує смерть бранця, чи то скаже, що той ще живий. Після обміну між полоненими України та Росії Сергій повертається додому. У цивільному житті він шукає нові сенси, наново відбудовує стосунки з колишньою дружиною та дочкою.

Драма «Відблиск»: про полон, катування та пошук нових сенсів - Фото 2

 Валентин Васянович

Валентин Васянович розповів, що поштовхом до створення стрічки став… голуб, який загинув, урізавшись у вікно, та розмови з дочкою про це.

«Він залишив по собі фантастичну графіку на склі. Я коли її побачив, зрозумів, що мушу використати це. На жаль, це водночас і прекрасно, і трагічно. Донька, побачивши голуба, почала казати: “Спробуймо його оживити”. І у нас почалися розмови про життя, смерть, тіло, душу, про те, що відбувається після смерті. Ми довго вирішували, як його поховати, і так народився тизер документального фільму про сприйняття дитиною смерті, який я так і не зміг зняти. Але матеріал допоміг мені зробити кілька сцен у фільмі “Відблиск”», — розповів Валентин Васянович.

 Кадр з фільму «Відблиск»

Другим поштовхом для режисера стрічки стала інформація про в’язницю в окупованому Донецьку «Ізоляція» та спогади журналіста Станіслава Асєєва, який був її бранцем. Його Валентин Васянович залучив до виробництва фільму як консультанта. Станіслав Асєєв зіграв в одному епізоді стрічки офіцера ФСБ в окупованому Донбасі, але ця сцена в фінальний варіант фільму не ввійшла.

Не зраджуючи своїм традиціям, Васянович фільм знімав «у сімейному колективі». У творчій групі «Відблиску» — художник Владлен Одуденко, звукорежисер Сергій Степанський, продюсери Ія Мислицька, Володимир та Анна Яценки й інші. «На майданчику тільки друзі, люди, яких я щиро поважаю, усе життя ми з ними співпрацюємо. З одного боку, це насолода, а з іншого — фантастично тяжка праця. Ти мусиш приймати рішення, йти проти течії весь час», — розповів автор фільму.

Головну жіночу роль у драмі «Відблиск» виконує дочка Васяновича — Ніка Мислицька, також у фільмі грають Андрій Римарук, Роман Луцький, Надія Левченко, Ігор Шульга.

Драма «Відблиск»: про полон, катування та пошук нових сенсів - Фото 3

 Кадр з фільму «Відблиск»

Валентин Васянович розповів, що український глядач мав побачити цю стрічку ще три роки тому, але на заваді стали пандемія та повномасштабне вторгнення. Відповіді на питання, яке йому часто ставлять — «А чи на часі фільм зараз?» — режисер не має, залишає його глядачам. Так само як і у своєму кіно, дозволяє глядачам самим щось осмислити та зробити власні висновки. Про відмінний від інших режисерський стиль Васяновича говорить і продюсер картини Володимир Яценко.

 Володимир Яценко

«Це той стиль, який ми бачимо на екрані, коли режисер не нав’язує свою думку за допомогою монтажу, не підсовує те, що ви маєте побачити. У вас є час, щоб придивитися, відчути, і це є частина життя — просто споглядання реальності», — підкреслює Володимир Яценко.

Валентин Васянович, своєю чергою, зізнається, що сценарій, який є на момент початку зйомок, може змінюватися, коли робота починається вже безпосередньо на локаціях. «Ти бачиш цю історію геть по-іншому, і ти починаєш іти за цим. Кілька знятих сцен починають допомагати будувати історію далі. І часто ти не розумієш, чим історія закінчиться. Я намагаюся дослухатися до того, що мені підказує Всесвіт, намагаюся робити це творчо», — розповідає режисер стрічки.

Драма «Відблиск»: про полон, катування та пошук нових сенсів - Фото 4

 Валентин Васянович і Володимир Яценко

У драмі «Відблиск» Валентин Васянович є одночасно сценаристом, режисером, оператором і монтажером. «Я такий кайф від цього отримую! Я хочу жити всередині цього процесу. Коли ти монтуєш своє кіно, то ти бачиш ті помилки, які ти зробив як режисер чи оператор», — говорить автор фільму.

У «Відблиску» є сцени тортур і насильства, через які проходить головний герой та інші бранці російської катівні. У фільмі також є сцена, де на героя нападає зграя собак. І вона, за словами режисера, була найважчою в плані виробництва. Над нею працювала команда з Угорщини, її підготовка тривала кілька місяців.

 

У новому фільмі Валентина Васяновича — суміш сцен, барв, настроїв та емоцій, доповнена відповідним освітленням і звуковим рядом. Про жорстокість війни та особистий вибір людини, про відновлення після тортур і полону, про місце у мирному житті, про смерть та життя після неї — те, що залишається в думках після перегляду фільму.

«Відблиск» Васяновича називають приквелом до його фільму «Атлантида», і режисер це не заперечує.

«“Атлантида” — це історія про майбутнє, історія про стан людини після перемоги. “Відблиск” — це історія про початок війни, де герой вирішує долучитися до важливої справи», — говорить Валентин Васянович. І додає, що зараз працює над стрічкою, яка може стати логічним продовженням попередніх його фільмів. Вона має назву «За перемогу», і дія в ній розгортається після завершення війни Росії проти України.

Фото: Максим Поліщук, «Детектор медіа»

Команда «Детектора медіа» понад 20 років виконує роль watchdog'a українських медіа. Ми аналізуємо якість контенту і спонукаємо медіагравців дотримуватися професійних та етичних стандартів. Щоб інформація, яку отримуєте ви, була правдивою та повною.

До 22-річчя з дня народження видання ми відновлюємо нашу Спільноту! Це коло активних людей, які хочуть та можуть фінансово підтримати наше видання, долучитися до генерування спільних ідей та отримувати більше ексклюзивної інформації про стан справ в українських медіа.

Мабуть, ще ніколи якісна журналістика не була такою важливою, як сьогодні.
Долучитись
Теги за темою
Кіно українське кіно кіновиробництво
Джерело матеріала
loader
loader