Останніми місяцями обсяги перевезень "Укрзалізниці" суттєво зростають, у тому числі завдяки роботі морського коридору. Це дає змогу компанії акумулювати значні ресурси для операційної та інвестиційної діяльності, а відтак – не повертатися до питання підвищення тарифів на вантажні перевезення.
Таке переконання висловив директор Центру транспортних стратегій Сергій Вовк.
"Основна причина зростання обсягів перевезень, безумовно, – це розблокування портів і повернення позицій по експортним вантажопотокам. "Укрзалізниця" має можливість збільшувати відправлення в першу чергу в напрямку портів, і це виявляється у великому зростанні її операційних показників. Безумовно, тут головне завдання – щоб цей ріст був забезпечений достатньою кількістю тяги та вагонів. А саме головне – щоб вартість цих перевезень була конкурентною, і виступала додатковим аргументом на користь вітчизняного товаровиробника, його позицій на зовнішніх експортних ринках", – зауважив Вовк.
Він нагадав, що керівництво УЗ нещодавно теж визнало, що питання підвищення тарифів на перевезення не є нагальним – тому що наразі для цього немає підстав.
""Укрзалізниця" сама недавно заявила, що питання підвищення тарифів не пропрацьовується операційно, і немає економічного підґрунтя, оскільки наявного рівня надходжень від зростання перевезень достатньо для того, щоб "Укрзалізниця" могла покривати свої операційні витрати і акумулювати необхідні кошти для реалізації більш ніж масштабної програми капітальних інвестицій. Тобто, якщо говорити коротко, питання розгляду і перегляду тарифів наразі є не на часі, і "Укрзалізниця" сама це визнає", – резюмував експерт.
Нагадаємо, у проєкті фінансового плану на 2024 рік "Укрзалізниця" очікувала збиток, і пропонувала черговий раз підвищити тарифи на вантажні перевезення. Але ця ініціатива не знайшла підтримки у уряду: там зауважили, що розблокування портів та зростання економіки забезпечить зростання обсягів залізничних вантажних перевезень. А відповідно, доходи компанії значно зростуть і без підвищення тарифів.
Так і сталося: вже у січні 2024 року компанія експортувала 7,5 мільйонів тонн вантажів. Це на чверть більше листопада 2023, який вже був рекордним за загальним обсягом вантажоперевезень від початку повномасштабного вторгнення.