Оновлена Наглядова Рада "Укрнафти" має перевірити низку порушень, які були помічені за підприємством і його адміністрацією. Таку думку на своїй сторінці в соцмережі Facebook висловив народний депутат Олексій Кучеренко, який прокоментував появу повноцінної Наглядової ради через 16 місяців після переходу "Укрнафти" в державне управління.
Він зазначив, що відправив до Наглядової ради та керівництва "Нафтогазу" депутатське звернення щодо необхідності ретельної перевірки, а також сформулював першочергові завдання, які мають вирішити нові "наглядачі".
За його словами, нова наглядова рада буде змушена грати на юридичному "мінному полі" як через логіку рішення про тимчасове вилучення корпоративних прав приватних інвесторів на час війни, так і через порушення, допущені під час цього процесу та формування органів управління компанії в листопаді 2022 року.
"Наразі тривають ініційовані міноритарними акціонерами судові процеси і вказані порушення можуть стати підставою для анулювання чи перегляду рішень, прийнятих раніше старою наглядовою, менеджментом або державними акціонерами та державними органами", - зазначив він.
Оскільки ці обставини перебувають поза контролем нової наглядової ради, їй варто зосередитися на чотирьох основних пріоритетах, вважає Кучеренко.
Корпоративне управління та конфлікт інтересів в "Укрнафті"
"Наглядова рада має сформувати комітет з питань аудиту та комітет з призначень і винагород, очолювані незалежними членами. В компанії понад рік не працює функція внутрішнього аудиту - це має нарешті змінитись.
Крім того, наглядова рада має дати належну оцінку очевидним конфліктам інтересів на рівні керівника компанії. Перш за все мова про трикутник "Укрнафта", "УЗ" та "Ідеаліст", а також про засновану на родинних зв’язках співпрацю між "Укрнафтою" та ТОВ "Український паливний стандарт", - написав нардеп.
За його словами, окремо, наглядова рада має оцінити перебування на керівних посадах в "Укрнафті" колишніх високопосадовців, до яких мають питання антикорупційні органи:
Частина вже залишила компанію, проте колишній заступник голови ФДМУ Денис Кудин досі є віце-президентом з питань стратегії та розвитку. Він має статус підозрюваного у розслідуванні НАБУ щодо заволодіння активами активами "Одеського припортового заводу" та "Об’єднаної гірничо-хімічної компанії".
Система оцінки роботи менеджменту
Від "Укрнафти" вимагається належним чином оцінити результати за 2023 рік, переконаний Кучеренко:
"Фінансові-економічні результати "Укрнафти" за минулий рік сформовані за рахунок ресурсів та фінансових потоків "Укртатнафти", про що свідчать фінплани та фінрезультати обох підприємств. Звідси зростання доходу і прибутку "Укрнафти" на тлі стагнації видобутку. Зважаючи на активну піар компанію про здобутки 2023, менеджмент "Укрнафти" скоріше за все претендуватиме на чималі бонуси. Зі свого боку наглядова рада має тверезо підійти до цього питання, в т.ч. з огляду на кейс з виплатою бонусів керівнику НАК "Нафтогаз України".
Проведення внутрішнього розслідування щодо зловживань у закупівлях
Також депутат нагадав про контракти із закупівлі за завищеними цінами труб в "Інтерпайпа", метанолу в "Нарни-Трейд" і МБТЕ в AGTG S.A., переплата за якими становила кілька сотень мільйонів гривень:
Деякі з цих випадків вже розслідують антикорупційні органи, проте всередині компанії має бути проведена робота над помилками та створені запобіжники від їх повторення у майбутньому. Наглядовій раді варто також звернути увагу на закупівлі для мережі АЗС, виведені за межі Прозорро внутрішнім розпорядженням - це зона ризику."
Контроль пошуку партнерів для розробки родовищ
Кучеренко у своєму пості зазначив, що такий пошук триває в "Укрнафті" з 2023 року.
"Практику залучення партнерів можна вітати, проте методи залучення та механізми співпраці потребують прискіпливої уваги оскільки є джерелом ризиків", - написав він, звернувши увагу, що із заяв представників компанії випливає, що, залучення партнерів повинно відбуватися на умовах відкритого конкурсу, проте в описаному на корпоративному сайті алгоритмі відбору потенційних інвесторів конкурс не згаданий узагалі, лише двосторонні перемовини.
"Тобто замість відкритого конкурсу із зрозумілими критеріями відбору можемо отримати відбір в ручному режимі - це має бути дзвіночком для наглядової ради", - попереджає депутат.
Крім того, відповідно до заяв "Укрнафти" серед механізмів співпраці перевага надаватиметься угодам про розподіл продукції (УРП). Відповідно до Закону України "Про угоди про розподіл продукції" після укладення УРП спеціальний дозвіл на користування надрами підлягає переоформленню на ім'я всіх інвесторів-учасників угоди, а отже "Укрнафта" позбавиться контролю над частиною власних родовищ, звернув увагу Кучеренко. За його словами, укладення УРП на 20 років в умовах коли міноритарний пакет акцій знаходиться в руках держави тимчасово на час війни тягне за собою цілу низку юридичних ризиків як для потенційних партнерів так і для "Укрнафти" і держави, які змушені будуть надавати додаткові гарантії інвесторам.
"Тож в цих умовах набагато продуктивніше було би залучати інвесторів за угодами з надання послуг з ризиком, тим більше, що цей механізм вже апробований в українських реаліях, наприклад "Укргазвидобуванням", - резюмував Кучеренко.