За останні кілька тижнів у США з’явилося кілька сайтів, які позиціонують себе як місцеві новинні видання: DC Weekly, New York News Daily, Chicago Chronicle і Miami Chronicle. Дослідники та чиновники стверджують, що це – російські сайти, які поверхово імітують новинні медіа, а створені для того, щоб просувати кремлівську пропаганду серед недостатньо обізнаної аудиторії. Про це повідомив The Wall Street Journal.
«У той час як Росія давно шукає способи вплинути на громадський дискурс у Сполучених Штатах, організації фейкових новин — наразі щонайменше п’ять — представляють собою технологічний стрибок у її зусиллях знайти нові платформи для обдурювання нічого не підозрюючих американських читачів», — йдеться у публікації.
Дослідники вважають, що ці сайти цілком можуть бути основою онлайн-мережі, спрямованої на поширення дезінформації напередодні президентських виборів у США в листопаді цього року. Для їх змістового наповнення використовують інструменти штучного інтелекту.
Співдиректор Центру медіа-криміналістичної експертизи Університету Клемсона Патрік Воррен, який викривав таємні спроби Росії з дезінформації, зазначив, що можливості штучного інтелекту та інших цифрових інструментів «зробили це ще легшим і зробили контент, який вони створюють, ще більш цілеспрямованим».
Сайт Miami Chronicle, який з'явився 26 лютого 2024 року неправдиво стверджує, що він постачає «Новини Флориди з 1937 року». Поруч із правдивими повідомленнями минулого тижня сайт опублікував історію про «витік аудіозапису» заступниці держсекретаря США з політичних питань Вікторії Нуланд, яка обговорює зміну американської підтримки російської опозиції після смерті російського дисидента Олексія Навального.
Експерти вважаються, що у новій дезінформаційній кампанії, схоже, задіяні залишки медіаімперії, яка колись контролювалася колишнім соратником президента Росії Володимира Путіна Євгеном Пригожиним. Його «фабрика тролів», «Агентство інтернет-досліджень», втручалося в президентські вибори 2016 року під час перегомів між Дональдом Трампом і Гілларі Клінтон.
«Путін був би цілковитим ідіотом, дозволивши мережі розвалитися. Мережа Пригожина потрібна йому як ніколи», — вважає другий керівник Центру медіа-криміналістичної експертизи університету Клемсона Даррен Лінвілл.
Дослідники з університету Клемсона викрили російські зв’язки веб-сайту DC Weekly у грудневому звіті. Після цього російські наративи почали з’являтися на іншому сайті, який був створений у жовтні, Clear Story News. Відтоді з’явилися й нові майданчики.
Сайти Chicago Chronicle і New York News Daily були створені 18 січня. Сайт Miami Chronicle вперше з’явився 26 лютого.
Приклад фейкового новинного сайту, що поширює російські наративи
Усі вони використовують можливості WordPress для створення сайтів і, як наслідок, мають подібний дизайн. Частину публікацій для довіри випадкових читачів беруть з реальних інформаційних агентств, зокрема Reuters і Fox News, або з англомовних агенцій новин російських державних ЗМІ, таких як RT.
Попри те, що на цих сайтах з’являються актуальні повідомлення про складні суспільно-політичні процеси, самі сайти є неякісними: відсутня будь-яка контактна інформація, рубрики «Про сайт» заповнені автоматично латинським текстом, зображення на сайті містять частину російського підпису.
Приклад фейкового новинного сайту, що поширює російські наративи
«Мета (створення таких сайтів — ред.) полягає не в тому, щоб змусити вибагливого читача зануритися у веб-сайт, не кажучи вже про підписку. Мета полягає в тому, щоб створити ауру довіри до публікацій у соціальних мережах, які поширюють дезінформацію», — пояснив Даррен Лінвілл. — Сторінка створена лише для того, щоб виглядати достатньо реалістично, й змусити випадкового читача подумати, що він читає справжню статтю американського медіабренду», — сказав пан Лінвілл.
Згідно з дослідженням Університету Клемсона, сайт New York News Daily нещодавно опублікувала матеріал про нібито американські плани втрутитися у вибори в Росії. Його поширювали у соцмережах люди, які віддавна мають зв’язки з державним медіаапаратом Кремля.
Опубліковані на таких сайтах російські пропагандистські наративи далі активно поширюють у соціальних мережах.
Статті зазвичай отримують сотні публікацій на різних платформах, включаючи X, Facebook і Telegram, а також Reddit, Gab і Truth Social. Точне охоалення виміряти важко, але сукупно теоретично вони можуть охопити тисячі чи навіть мільйони читачів, зазначено у публікації.
«Це прелюдія до втручання, яке ми побачимо у виборчому циклі. Це дешево, дуже цілеспрямовано та очевидно ефективно», — прокоментував Лінвілл.
Фото: скриншот / NYT
До 22-річчя з дня народження видання ми відновлюємо нашу Спільноту! Це коло активних людей, які хочуть та можуть фінансово підтримати наше видання, долучитися до генерування ідей та створення якісних матеріалів, просувати свідоме медіаспоживання і разом протистояти російській дезінформації.