Відповідь редакції телеканалу на матеріал: «Телеканал “Миг” із Южного на Одещині: радісні новини без війни»
Відповідь редакції телеканалу на матеріал: «Телеканал “Миг” із Южного на Одещині: радісні новини без війни»

Відповідь редакції телеканалу на матеріал: «Телеканал “Миг” із Южного на Одещині: радісні новини без війни»

До «Детектора медіа» надійшов лист від редакції телеканалу «Миг» із Южного Одеської області, яка не погодилася з оглядом їхньої роботи й назвала його хейтом і знеціненням. Публікуємо звернення колективу повністю.

Шановна редакціє видання «Детектор медіа» й авторка циклу матеріалів, присвячених дослідженню роботи регіональних медіа, Наталіє Виговська. До вас звертається колектив каналу студії «Миг».

21 вересня 2022 року на сайті «Детектор медіа» була оприлюднена стаття з аналізом програм, які були опубліковані на ютуб-каналі студії телебачення «Миг». Авторка Наталя Виговська хотіла «з’ясувати, як живуть і працюють телеканали в областях, постраждалих від російської агресії». При цьому «об’єктом аналізу мали стати програми, які були опубліковані на ютуб-каналах і «не лише інформаційні, а й авторські публіцистичні програми та студійні інтерв’ю».

Та чи відповідає матеріал заявленим цілям і завданням? Ні! І зараз обґрунтуємо, чому. Почнемо з очевидних фактів.

Текст від авторки матеріалу

Позиція редакції

Южне — портове місто-сателіт Одеси з близько тридцятитисячним населенням.

Проте авторка не вказала, що з початку повномасштабного вторгнення інфраструктура міста не зазнала руйнувань і воно не відчуло наслідків воєнних дій.

Під час війни тут викладають короткі випуски новин «Хроніки воєнного часу», щоденні звернення начальника обласної військової адміністрації Максима Марченка й окремі сюжети з випусків новин.

Інформація неповна і неточна. По-перше, випуски новин мають назву «Хроніки воєнного стану». По-друге, під час війни колектив студії випускає понад 20 телепроєктів. А також щоденні виступи голови ОВА Максима Марченка (звільнений у березні цього року — «ДМ») та Южненського міського голови Володимира Новацького про поточну оперативну ситуацію в області та громаді.

Джерело відео не вказують, навіть коли очевидно, що це архів або що автори кадрів — не журналісти каналу.

Єдиний випуск, де в матеріалі не було написано «архів» на відео — 2 вересня в сюжеті про світломаскування. Проте журналістка вказала у закадровому тексті про те, що використаний відеоряд був відзнятий у березні.

Попри назву програми, в ній ніколи не говорять про бойові дії на Одещині чи в прилеглих областях.

Точна назва програми — «Хроніки воєнного стану. Южне». В назві чітко визначено умови, в яких живе громада (саме воєнний стан, а не війна) та територія висвітлення подій (Южненська громада). Висновки авторки щодо висвітлення подій на Одещині та сусідніх областях є безпідставними та суб’єктивними.

Натяки на війну можна почути лише в описах «мирних» подій: наприклад, коли йдеться про правила безпеки та сховища в навчальних закладах, про допомогу переселенцям і волонтерство. 

Правила безпеки та сховища в навчальних закладах, допомога переселенцям і волонтерство є основою життя міста в період воєнного стану. І це не «натяки на війну», а реальна ситуація в громаді.

Загалом у цих новинах уникають негативу, особливо того, що спричинений війною, — економічних проблем, руйнування інфраструктури, складнощів комунальних служб тощо, не кажучи вже про негатив, який стосується дій влади. Криміналу тут теж майже немає.

Матеріали про економічні проблеми виходили в інших випусках програми, а також в інших передачах.

Руйнування інфраструктури — відсутні.

Складнощі комунальних служб — висвітлювалися в інших випусках, коли був для цього інфопривід.

Негатив, який стосується дій влади, — висвітлюється в інших програмах, але з урахуванням війни в країні та зважаючи на те, що ворог на початку війни системно робив спроби розхитати ситуацію і в політичній площині.

За  майже три тижні в ефірі з’явилися ще кілька повторюваних сюжетів з однаковими спікерами-чиновниками.

Зокрема, про початок роботи дитсадків і особливості режиму їхньої роботи через стан війни.

Заступниця мера, до слова, часто фігурує в сюжетах про освіту.

Період, який взяла авторка для аналізу, — кінець серпня — початок вересня. У цей час ведеться активна підготовка до роботи навчально-виховних закладів. Заступниця мера, яка часто фігурує в сюжетах про освіту, обіймає посаду заступниці міського голови, начальниці управління освіти. До її функціональних обов’язків входить контроль за роботою всіх навчально-виховних закладів громади. Управління освіти є одним із замовників робіт.

Загалом свята у «Хроніках воєнного часу» люблять.

Нагадуємо, що період, який аналізувала авторка, має свою специфіку. Це події, пов’язані з «зеленими» темами з подій, які відбуваються навіть у період воєнного стану. День Незалежності України, День фізичної культури та спорту (в місті спорт є одним із культових напрямків із дня застування), підготовка до Дня міста (відзначається в Южному в останню суботу вересня). Всі ці події об’єктивно є інформаційним приводом і до них залучена максимальна кількість жителів громади.

Хоча в новинах оминають тему бойових дій, про волонтерів тут говорять часто.

Тему бойових дій в новинах не оминають — бойових дій немає на території громади. Часто говоримо про волонтерів, тому що волонтерство і є одним із головних напрямків життя міста в період війни.

Вибивався з цієї канви святково-комунальних новин хіба що сюжет від 2 вересня з довгим коментарем речниці Національної поліції про підозру посадовцям морського порту Южного через незаконне нарахування ще 2020 року зарплатні керівнику — майже півтора мільйона гривень.

Та два сюжети про конфлікт жителів об’єднання співвласників багатоквартирного будинку з підприємцями.

Ці висновки авторки вибиваються з цієї канви поверхнево-суб’єктивного аналізу та звучать як намагання дотриматися балансу.

Якщо серйозно — без коментарів...

Отже, на наш погляд, в опублікованій статті вибірка програм, яку авторка визначила для огляду, нерепрезентативна. Проведений аналіз неповний і неточний. І як результат, висновки поверхневі та стереотипні. Авторка допустила низку порушень професійних стандартів, а саме — інформація, оприлюднена в матеріалі, неточна, неповна, упереджена, незбалансована.

Водночас ми розуміємо необхідність і важливість проведення подібних досліджень. Особливо у період війни, коли медіапростір — це інформаційний фронт, на якому російські пропагандисти намагаються створити свою альтернативну реальність.

У зв’язку з цим звертаємося до редакції й авторки циклу матеріалів, присвячених аналізу регіональних медіа, визначити чіткі критерії проведення об’єктивного аналізу. Це дасть можливість не ставити під сумнів упередженість результатів дослідження та реалізувати цілі й завдання, заявлені в лідах матеріалів, які Наталія Виговська присвятила вивченню роботи регіональних телеканалів.

Зі свого боку, пропонуємо під час проведення огляду контенту телеканалів звертати увагу на низку факторів:

  1. Враховувати реальне становище в населених пунктах, у яких працюють журналісти.
  2. Створювати вибірку контенту з початку повномасштабного вторгнення.
  3. Враховувати умови воєнного стану та рекомендації від військових, які надходять до журналістів від військових.
  4. Оцінювати роботу журналістів з огляду на обсяги роботи, умов, у яких перебувають регіональні телеканали, та наявні ресурси.
  5. Проводити аналіз телеканалів з урахуванням усього контенту, який виходить на каналі, а не окремих інформаційних блоків.

Нижче ми пропонуємо переглянути перелік телепроєктів за посиланнями, які були створенні колективом студії «Миг» у період із 24 лютого до 30 вересня. Для більш об’єктивної оцінки якості контенту зазначимо, що з початку повномасштабного вторгнення студія «Миг» має стабільне мовлення та ні на день не припиняла працювати. В штаті телеканалу 4 журналісти, 2 відеооператори, 2 монтажери. Щоденно у воєнний час колектив виробляє в середньому 60 хвилин телевізійного контенту. Це інформаційні програми, інтерв’ю в студії, опитування жителів, соціальні шоу та інше.   Крім телевізійного контенту, творчі працівники пишуть статті на сайт і ведуть соціальні мережі.

До запропонованого переліку телепроєктів увійшли проєкти, які виходять на каналі Южненського телебачення з періодичністю від 1 раз на день до 1 раз на місяць. Для прикладу надаємо один телевізійний проєкт на місяць, із коротким описом.

  1. Звернення міського голови щодо оперативної ситуації в Южненській громаді. Перша програма вийшла 24 лютого о 9 ранку. Протягом трьох місяців звернення записувалися 2 рази на день. До вересня — один раз на день. З вересня — один раз на тиждень. Звернення міського голови публікуються окремо.

  1. «Хроніки воєнного стану. Южне». Вийшла на заміну інформаційної програми «Южненські новини». Періодичність виходу — 3 рази на тиждень. Програма складається з коротких сюжетів про поточні події в громаді.

  1. «Ваш консультант». Виходить в ефір 2 рази на місяць. Основні теми у період воєнного стану — поради фахівців, пов’язані з загрозами для життя та здоров’я людей. А також юридичні та психологічні консультації, актуальні для воєнної ситуації.

  1. «За межами». Виходить в ефір 2 рази на місяць. Формат — великі інтерв’ю про війну. Географічно тема не обмежується — спікерами можуть бути і южненці, і представники різних міст України та люди з-за меж нашої країни.

  1. «Об’єктив+». Виходить 2 рази на місяць. Це прямі трансляції засідань сесій, виконавчого комітету та нарад керівників служб міста. В мирний час довелося відмовитися від прямих ефірів із метою безпеки, але засідання транслюються у повному обсязі.

  1. «Місто в мережі». Виходить в ефір 2-3 рази на місяць. Програма присвячена дописам южненців у соціальних мережах. Програма має інформаційно-розважальний формат.

  1. «Стосується нас». Виходить в ефір раз на тиждень. Формат — опитування на вулицях міста. Жителі розмірковують на проблемні питання.

  1. «Нові правила». Спільний проєкт студії «МИГ» і НАМ. Вийшло в ефір 5 серій. Обговорення присвячене новим викликам, які виникли після початку повномасштабного вторгнення.

  1. «Реформа». Відновлена з серпня. Відповідно до сітки мовлення в мирний час виходить на каналі один раз на місяць.

  1. «ПроМова». Виходить в ефір 2 рази на місяць. Формат — розгорнуті інтерв’ю про певні зміни чи події.

  1. «Про тиждень». Виходить в ефір раз на місяць. Присвячена певній події. Формат програми — великі інтерв’ю в студії або трансляції з великих подій у громаді.

  1. «Депутатська трибуна». Відновили програму у вересні. Формат — великі інтерв’ю з депутатами про проблемні питання.

Крім того, інформаційний блок на каналі Южненського телебачення складається з таких програм: «Об’єктив», «Без коментарів», «Життя міста», «#За_вікном». Ці програми виходять на каналі щоденно. Також колектив студії «Миг» створює телепроєкти, які виходять на нерегулярній основі та присвячені певним подіям: «Южне — місто навколо мене», «Місто за роком рік», «Соушелмедіа» тощо.

Зважаючи, що матеріал, опублікований на вашому сайті, завдає шкоди репутації колективу студії, вимагаємо спростування або виправлення статті з огляду на ту інформацію, яку ви від нас отримали.

Хочемо зазначити, що ми не проти критики. Професійна оцінка спеціалістів дуже важлива та потрібна. Водночас вимагаємо проводити аналіз об’єктивно та неупереджено, з дотриманням журналістських стандартів.

І на завершення. На початку статті її авторка Наталія Виговська написала, що результати дослідження мають допомогти «медійникам — попрацювати над помилками та зробити свій інформаційний контент кращим» (це редакційний вріз, він відділений від авторського тексту іншим шрифтом, і супроводжує всі тексти, присвячені оглядам регіональних телеканалів — «ДМ»). У зв’язку з цим хочемо запитати Наталю Виговську: можливо, ви плануєте провести підсумкову зустріч в онлайні з колективами тих телеканалів, роботу яких проаналізували, аби обговорити основні помилки та справді допомогти регіональним журналістам зробити контент кращим?

Розраховуємо на конструктивну роботу надалі та відповідну реакцію на наше звернення. У іншому разі залишаємо за собою право звернутися зі скаргою до профільних організацій.

Дякуємо, з повагою, колектив студії «Миг»

P.S. «Детектор медіа» планує зробити ще один моніторинг програм телеканалу «Миг»

Команда «Детектора медіа» понад 20 років виконує роль watchdog'a українських медіа. Ми аналізуємо якість контенту і спонукаємо медіагравців дотримуватися професійних та етичних стандартів. Щоб інформація, яку отримуєте ви, була правдивою та повною.

До 22-річчя з дня народження видання ми відновлюємо нашу Спільноту! Це коло активних людей, які хочуть та можуть фінансово підтримати наше видання, долучитися до генерування спільних ідей та отримувати більше ексклюзивної інформації про стан справ в українських медіа.

Мабуть, ще ніколи якісна журналістика не була такою важливою, як сьогодні.
Долучитись
Теги за темою
Одеська область
Джерело матеріала
loader
loader