Через санкції Заходу Росія виділила $12 мільярдів для підтримки авіаційного сектору — Reuters
Росія виділила понад 12 мільярдів доларів у вигляді державних субсидій і кредитів, щоб утримати свій авіаційний сектор "на плаву" після того, як західні санкції перекрили постачання ключових деталей і послуги з технічного обслуговування, свідчить аналіз Reuters.
Залежна від літаків іноземного виробництва, Росія стоїть перед непростим завданням розвивати свою авіаційну промисловість лише за рахунок вітчизняного комплектовання, одночасно купуючи літаки в іноземних лізингодавців, щоб уникнути конфіскації більшої частини свого авіапарку.
Західні авіабудівні компанії Airbus та Boeing припинили надання послуг і постачання запчастин до РФ у березні 2022 року, а також відмовилися від регулярного технічного обслуговування флагманського авіаперевізника "Аерофлот" та інших російських авіакомпаній.
Відтоді Росія витратила 1,09 трильйона рублів (12,07 мільярда доларів) на підтримку галузі цивільної авіації, включаючи виробництво літаків і фінансову допомогу авіакомпаніям, показують підрахунки Reuters, на основі даних Міністерства фінансів і Рахункової палати РФ.
Витрати майже вдвічі перевищують 547 мільярдів рублів виплат у 2020-2021 роках, коли пандемія COVID-19 спричинила різке скорочення авіаперевезень, і підкреслюють масштаб зусиль Кремля, спрямованих на те, щоб тримати контроль над критично важливою галуззю.
"Наш авіапарк дуже перевантажений літаками іноземного виробництва. Ми плануємо до 2030 року виробляти більше тисячі літаків, наших власних літаків. Потрібно працювати", - заявив минулого тижня президент РФ Владімір Путін.
За даними швейцарської служби збору інформації про авіаперевізників CH-AVIATION, російські авіакомпанії наразі експлуатують 991 літак, з них 405 - російського виробництва.
Але лише 133 з них - це літаки Superjet, вироблені державною компанією РФ "Объединенная авиастроительная корпорация". Інші літаки російського виробництва - “Туполєв”, “Яковлєв” та “Ільюшин”, рідко використовуються для комерційних польотів.
Підтримка авіабудування, ключової галузі промисловості, буде продовжуватися протягом наступних років, заявило Міністерство промисловості і торгівлі РФ.
"Основний акцент робиться на підтримці продажів, розширенні виробничих потужностей і створенні системи післяпродажного обслуговування", - сказали в Міністерстві.
Росія занурилася в резервні фонди, витративши 110 мільярдів рублів у 2022 році на компенсацію авіакомпаніям втрат від різкого зростання вартості авіаційного палива.
Цього року Фонд національного добробуту РФ відігравав більшу роль у фінансуванні: у 2023 році Москва залучила майже 400 мільярдів рублів на авіаційні витрати.
Масштаб витрат у 2022-2023 роках еквівалентний дещо менше 1% прогнозованого валового внутрішнього продукту (ВВП) на 2023 рік. У 2022-2023 роках Росія додатково витратить 2,3 трильйона рублів на розвиток транспорту за межами авіаційного сектору.
Внутрішні пасажирські авіаперевезення в країні почали відновлюватися наприкінці 2022 року, оскільки авіакомпанії знайшли способи отримувати запчастини через запроваджену урядом схему “сірого імпорту”.
Москва поспішно локалізувала реєстрацію свого флоту і використовувала кошти Фонду національного добробуту для викупу літаків у іноземних лізингодавців, щоб уникнути ризику їх конфіскації під час польотів за кордон.
В урядовому документі, де викладені стратегічні плани витрат на авіацію, з яким ознайомилося агентство Reuters минулої осені, йдеться про те, що Росії доведеться витратити щонайменше 711 мільярдів рублів на "досягнення технологічної незалежності від іноземних постачальників".
Західні авіаційні аналітики кажуть, що інвестиції в кращому випадку дозволять РФ підтримувати авіасектор у робочому стані, але сумніваються, що її літаки повернуться на західні ринки найближчим часом, навіть якщо війна проти України закінчиться. Зокрема, вони вказують на витрати і бюрократію, пов'язані з відновленням флоту з чистою і простежуваною історією безпеки та схваленими деталями.
Надійність авіаційної галузі особливо важлива для Росії, як для перевезення людей і транспортування товарів через територію країни, так і для зміцнення наративу Москви про те, що санкції мали лише мінімальний вплив. З огляду на те, що через три місяці росіяни підуть на вибори, крах авіасектору може спричинити репутаційний та електоральний тиск на Путіна, який знову балотується на посаду президента.
Російські авіакомпанії зберегли свій парк західних літаків, частково завдяки імпорту запчастин через треті країни без згоди виробників - переважно Airbus і Boeing.
Кількість пасажирів зростає, але все ще відстає від рівня, який був до COVID-19. Тим часом, втрата іноземних запчастин і послуг з технічного обслуговування викликає занепокоєння щодо безпеки польотів. Деякі авіакомпанії розібрали літаки на запчастини.
Повідомлялося, що з вересня по грудень 2023 року в Росії трапилося 60 інцидентів: вимушених посадок, загоряння двигунів та інших технічних проблем, що змусили авіаторів відмовитися від намічених маршрутів.
Кількість несправностей російських літаків потроїлася за рік, оскільки західні санкції негативно впливають на російську авіаційну галузь.