За останні 10 років наш світ був би чистішим від викидів вуглецю мінімум на 30% через зростання кількості електромобілів, але цього не сталося – глобальний апетит людства до позашляховиків перекреслив сподівання.
Саме такий висновок зробили експерти у новому звіті Глобальної ініціативи з економії пального (GFEI). Нині позашляховики становлять 51% ринку нових автомобілів, а середня вага легкових автомобілів зросла до історичного максимуму понад 1,5 тонни.
Розмір позашляховиків також зростає, площа в середньому становить близько 4,2 кв. метра. У виграші автовиробники. Вони отримують величезний прибуток від позашляховиків, що продаються за високою ціною, але мають пропорційно нижчу вартість виробництва. Тому їх виробництво і продаж зростають.
Читайте також В Європі викиди від нових легкових автомобілів зменшилися на 12%
Електромобілі, на які припадає 15% світових продажів нових автомобілів у 2022 році, споживають у три-шість разів менше енергії на ту ж відстань пробігу, що і повнопривідні легковики з ДВЗ. Ринки з високим зростанням у секторі електромобілів, включаючи Китай і Європу, спостерігали найбільше річне підвищення енергоефективності близько 6%. У Північній Америці, де поширеність електромобілів на ринку нижча, зафіксовано річне зростання на 1,6%.
"Зростання розмірів транспортних засобів є величезною проблемою, що загрожує багатьом аспектам стійкої мобільності, від клімату до безпеки на дорозі. Розмір автомобіля має значення — і в цьому випадку значення більше точно не означає краще", — сказала заступник директора екологічної некомерційної організації FIA Foundation Шейла Вотсон.
До групи "шкідників" також входять важкі електричні позашляховики. Вони хоча й мають нульовий рівень викидів у вихлопній трубі, але потребують величезних акумуляторів та енергії, не кажучи вже про те, що вони вбивають більше пішоходів, ніж будь-який інший транспортний засіб.
Жорстка конструкція шини Continental WinterContact TS 870 P створена для використання на важких автомобілях – з електричним приводом, великих, рамних позашляховиках або пікапах.
Рекламна інформація
Для покращення екологічної ситуації експерти GFEI закликають уряди встановити обмеження на розмір транспортних засобів як з ДВЗ, так і гібридних та електричних. Потрібно змінити тенденцію до позашляховиків і прискорити перехід на менші електромобілі.
До речі, Париж пропонує одне з таких обмежень прямо зараз. Там позашляховики невдовзі будуть поза законом.
Заступник мера міста Девід Белліард, який відповідає за громадський простір та політику мобільності, впевнений: "Позашляховики недоречні у міському середовищі. Тут немає ні ґрунтових стежок, ні гірських доріг… Позашляховики в Парижі абсолютно марні. Вони масивні і до того ж потребують надто багато ресурсів для виробництва".
Читайте також Старі батареї електромобілів будуть переробляти бактерії
Автори звіту рекомендують впровадити суворіші екологічні норми та правила безпеки для транспортних засобів, які активно використовуються, таких як службові автомобілі, таксі, державні автопарки, а також послуги спільного використання автомобілів.
Одночасно експерти закликають до збільшення інвестицій у відновлювані джерела енергії та скасувати субсидії на викопне паливо. Також вкрай важливе регулювання мінімального розгортання зарядних станцій для електромобілів та фінансових інструментів, розроблених для полегшення доступу до електромобілів.