Блокада розпочалась, транспорт стоїть
В понеділок, 6 листопада, польські перевізники перекрили рух транспорту на 3 пунктах пропуску на українському кордоні. Як повідомив Комітет захисту транспортних перевізників та роботодавців Польщі, блокада триватиме цілодобово.
Економіст Олег Пендзин під час розмови з 24 Каналом розповів, що на сьогодні західний кордон залишився єдиним місцем перетину всього імпорту й експорту України. Тому є надзвичайно важливим питання його розблокування.
За словами експерта, зараз зерновий експорт переважно йде через залізницю, крім того, попри все працюють ще й українські порти. Втім важко сказати, що буде далі, якщо рух вантажівок буде перекритий аж до наступного року.
- За даними Асоціації міжнародних автомобільних перевізників України, під загрозою не лише експорт виробленої продукції в Україні, але й майбутні контракти та бюджет країни у 2024 році.
- Також участь українських компаній у міжнародних виставках може бути під питанням.
Порушення контрактів за термінами поставки й більша собівартість – це наслідки зараз,
— додає Голова Ради Федерації роботодавців України Дмитро Олійник.
Чого стосуються вимоги
Експерта Пендзина дивує те, що поляки вимагають для розв'язання цього питання. Йдеться про доступ до української системи "Шлях", а також екологічний контроль перевізників з України тощо.
Олег Пендзин
Виконавчий директор Економічного дискусійного клубу
Я розумію, для чого це роблять поляки. Їхні водії не хочуть їхати в Україну, а тому польські перевізники наймають українських водіїв для того, щоб ввозити ті чи інші товари. Однак зараз, коли українець в'їжджає на польській автівці в Україну, він виїхати назад не може.
Пендзин додає, що найголовнішою вимогою є повернення для українських перевізників дозволів. Але проблема у тому, що поляки в минулі роки, до повномасштабного вторгнення, давали дозволів рівно стільки, що їх вистачало виключно до серпня-вересня. Тому після того виникав транспортний колапс.
Крім того, вимагають посилити й екологічний контроль українських перевізників, але цей контроль має бути більшим, ніж у поляків,
– зауважує експерт.
За словами пана Олега, приклад польських аграріїв показав перевізникам, як можна неконкурентними методами боротися з українськими конкурентами. Отже, щоб розв'язати це питання повинні бути перемовини на рівні Брюсселю.
Ці всі проблеми, про які ми зараз говоримо, вони є актуальні ще з точки зору, що якщо Україна стає членом Євросоюзу, вони вирішуватимуться автоматично. Але для того щоб стати членом Євросоюзу, нам треба, в тому числі й принципова згода поляків, словаків, румунів, угорців. А це не так просто насправді. Тому, як на мене, чим швидше ми знайдемо спільне рішення, тим краще буде для нашого вступу в Євросоюз,
– завершує він.
Як відреагували на блокаду в Україні
У Державній прикордонній службі розповіли, що відбулося поступове блокування руху вантажного транспорту у напрямку пунктів пропуску "Ягодин – Дорогуськ", "Краківець – Корчова", "Рава-Руська – Гребенне". Ускладнення руху можливе як на в’їзд до Польщі, так і на виїзд.
Організатори протесту планують пропускати по одному вантажному автомобілю на годину, а також вантажні автомобілі з вантажами безпекового, гуманітарного характеру, ті, які перевозять тварин, продукти, що швидко псуються тощо,
– зазначається у повідомленні.
Як повідомив в інтерв'ю заступник міністра інфраструктури Сергій Деркач, польська сторона попередила про те, що будуть протести. Щодо вимог, то їх було декілька.
З того, що мені озвучив заступник міністра Рафал Вебер, йшлося про повернення дозволів. Друга вимога – створення в пунктах перетину окремого коридору для машин ЄС і коридору для порожніх транспортних засобів,
– розповів Деркач.
Втім поки офіційних документів щодо цих вимог немає. Зараз тривають перемовини між перевізниками й міністерством інфраструктури Польщі, після завершення яких результат оголосять Україні.
У чому проблема поляків
Блокада з польського боку розпочалася через систему дозволів для перевізників. Річ у тому, що до повномасштабного вторгнення українські перевізники повинні були отримати спеціальний дозвіл на діяльність в країнах Європейського союзу. Після 24 лютого 2022 року ці дозволи скасували аж до червня 2024 року.
Однією із проблем для польських перевізників є те, що такі дії нібито створюють нерівні можливості між українськими та польськими перевізниками, а відповідно між їхніми бізнесами. Тож через те, що в Україні менші податки та зарплати для водіїв, польські перевізники "програють", адже українські послуги набагато дешевші.
Як заявляє представник протестувальників Томаш Борковський у газеті "Rzeczpospolita", цьогоріч польсько-український кордон перетнули 880 тисяч вантажівок. Очікується, що до кінця 2023 року їх буде мільйон.
До війни кожна сторона мала по 180 тисяч дозволів, і це масштаб різниці,
– додає він.
Крім того, він зауважує, що з 27 тисяч вантажівок, які були минулого тижня на кордоні до Польщі, лише 1,7 тисячі – польські.
- Поляки скаржаться й на те, що довго стоять у черзі в Україні. Йдеться про електронну чергу, адже українські перевізники можуть зареєструватися ще задовго до поїздки, а от польські мають можливість потрапити у чергу лише, коли перетнуть кордон у бік України. Тому повертатися назад у Польщу їм доводиться довше.
- Втім, цікавіше стає тоді, коли випливає інформація про те, що перевізники, які зараз страйкують на кордоні з Україною, раніше працювали у Росії та Білорусі.
- Про це повідомили в Асоціації міжнародних автомобільних перевізників України. Також страйкує лише одна з 4 польських асоціацій перевізників.