Найбільше фейкових повідомлень російської пропаганди серед західних країн спрямовують на Польщу. Про це під час презентації дослідження про поширення російської дезінформації у Європі повідомила старша аналітикиня VoxCheck Мирослава Маркова, передає Укрінформ.
Маркова виділила кілька головних дезінформаційних наративів у польському медіапросторі.
Головний фокус йде на те, начебто Польщі не вистачає ресурсів на надання достатньої соціальної допомоги полякам, адже все йде буцімто на українців.
Окрім цього, російські медіа виставляють українських біженців некультурною силою, яка не поважає поляків.
Також зафіксовані повідомлення, начебто поразка України очевидна і передбачувана і всі витрачені ресурси на Україну фактично змарновані, тому не варто їх надавати.
На другому місці серед європейських країн, у яких найбільше поширюється російська пропаганда, у 2023 році була Словаччина, на третьому — Чехія, на четвертому — Угорщина, на п'ятому — Німеччина, на шостому — Італія.
У топі в цих країнах залишаються три наративи. Їх аналітики виявили ще у 2022 році, і вони лише продовжують нашаровуватися низкою неправдивих повідомлень.
Перший наратив — нібито Захід контролює України і використовує її у своїх цілях.
«Зараз дуже сильно форсується тема мирних перемовин. Нібито Росія виступає з численними пропозиціями, а Україна і Захід їх рішуче відкидають лише тому, що хочуть продовжувати війну», — сказала аналітикиня VoxCheck.
Другий наратив — начебто дії України та Заходу змусили Росію розпочати війну. Третій наратив — підтримка України більше шкодить Заходу ніж Росії.
Крім того, поширюються звичні повідомлення про те, які витрати виділяються на Україну і наскільки це не корисно або шкідливо для країни, що ці кошти країна могла б витрачати, наприклад, на медичну систему тощо.
Крім того, розповсюдженим наративом є наратив щодо українських біженців.
За словами аналітикині, базові наративи російської пропаганди часто залишаються тими самими, але це, на її думку, насправді лише посилює пропаганду, тому що чим більше, чим краще та інтенсивніше повторювати одне й те ж повідомлення, тим лише краще воно приживається.
Крім того, помітний тренд російської пропаганди — старі фейки не змінюються новими, а нашаровуються.
«Наприклад, роками писали про західну зброю, що Україна її перепродає чи віддає третім країнам, то сьогодні змістився наратив до того, що все, що передають Україні, воно не є ефективним, або українські військові не зможуть його освоїти», — сказала Маркова.
За її словами, найгірші справи з дезінформацією у тих країнах, де самі політики прямо чи опосередковано підтримують російські наративи.
«У Польщі це проявлялось в останні місяці перед виборами, у Словаччині теж під час передвиборчих кампаній, в Угорщині вже роками при владі людина з проросійськими поглядами. Унаслідок цього навіть досить якісні медіа все більше тиражуватимуть наративи російської пропаганди, оскільки вони змушені, або хочуть цитувати своїх лідерів», — додала Маркова.
- VoxCheck: У 2023-му Росія вдвічі наростила темпи пропаганди в європейських країнах. Виявлено понад 8000 кейсів
- Аналітики VoxCheck, «Детектора медіа» та «Інтерньюз-Україна» дослідили, які наративи та методи найчастіше використовує російська пропаганда
Фото: Укрінформ
До 22-річчя з дня народження видання ми відновлюємо нашу Спільноту! Це коло активних людей, які хочуть та можуть фінансово підтримати наше видання, долучитися до генерування спільних ідей та отримувати більше ексклюзивної інформації про стан справ в українських медіа.
Мабуть, ще ніколи якісна журналістика не була такою важливою, як сьогодні.