Сьогодні, 2 травня, відбулось чергове судове засідання у справі щодо скасування наказу про реорганізацію «Довженко-Центру».
28 жовтня «Довженко-Центр» повідомив, що звернувся до суду з вимогою визнати незаконним та скасувати указ про «реорганізацію» установи.
«Детектор медіа» поговорив із Оленою Гончарук, яка 6 лютого 2023 року стала переможницею конкурсу на посаду гендиректора «Довженко-Центру», щоб дізнатися деталі щодо сьогоднішнього судового засідання.
«Сьогодні ми вислухали заяву сторони позивача, тобто Національного центру Олександра Довженка, яку озвучила адвокатка, — розповіла нашій редакції Олена Гончарук. — Вона підсумувала все, що стосується претензій і того, які права порушені. Потім суд надав слово адвокату Державного агентства України з питань кіно. Ця доповідь тривала доволі довго, але це передбачено процедурою, і суд зобов’язує сторони до уважного вислуховування всіх позицій.
Серед іншого вони знову озвучили те, про що говорили на попередніх судових засіданнях: на їхню думку, «Довженко-Центр» як підпорядковане підприємство не має права не виконувати накази органу управління, хоча це не дуже узгоджується із нормами законодавства. І другий постулат, який ми сьогодні почули: в Україні не існує фільмофонду. Ця заява справді шокувала, бо вона означає, що з точки зору Держкіно ми перебували у якихось спотворених реаліях.
Аргументуючи це твердження, вони апелювали до Закону України «Про кінематографію». Мовляв, за законом державним фондом фільмів є державний заклад культури, який збирає, зберігає та досліджує кінематографічну спадщину. Це дійсно цитата з тексту закону, але, схоже, Держкіно недостатньо володіє інформацією про те, для чого саме був створений Національний центр Олександра Довженка. Насправді «Довженко-Центр» був створений як державний фонд фільмів, і це мало бути унормовано на законодавчому рівні. А зараз є невідповідність законодавства і того, що робить «Довженко-Центр». Насправді Центр протягом 29 років виконує функції державного фільмофонду, а органи управління — спочатку Міністерство культури, потім Держкіно — не взяли на себе труд унормувати це на законодавчому рівні. Зараз ця проблема є очевидною для всіх. Фонд фільмів існує, про нього дбають і він регулярно поповнюється. Це можна простежити навіть за контрактами, які підписують виробники фільмів, де є державна частка: у документах зазначено, що творці цих фільмів зобов’язуються передати копію у «Довженко-Центр». А згідно із законом, фільми передаються у фонд фільмів. Якщо фільми передають у «Довженко-Центр», значить він і є фільмофондом де-факто.
Як я вже сказала, доповідь Держкіно тривала досить довго, через це засідання затягнулося, і у третьої сторони, представника Міністерства культури та інформполітики, вже не було можливості виступити. Так само не вистачило часу заслухати мій виступ, тому було ухвалено рішення провести наступне судове засідання 4 травня, початок о 12:00».
- Читайте також: Культурна спільнота розвиває навички самозахисту
- Держкіно може відновити наказ про реорганізацію «Довженко-Центру» в будь-який момент, — Олена Гончарук
- Конкурс у «Довженко-Центрі»: перемога у битві, але не у війні
Як писав «Детектор медіа», 21 лютого 2023-го Державне агенство з питань кіно не підписало контракт з переможницею конкурсу на посаду гендиректора «Довженко-Центру» Оленою Гончарук. Причиною стало те, що Держкіно завчасно не надало Гончарук для ознайомлення документ. А під час зустрічі, де мало відбутися підписання, сторони не дійшли згоди щодо багатьох пунктів контракту.
Раніше, 2 лютого 2023 року, Держкіно звернулося до Головного управління Нацполіції із «заявою про вчинення злочину в.о. генерального директора», маючи підозри в зловживанні владою або службовим становищем. Того ж дня, за даними «Довженко-Центру», було зареєстровано кримінальне провадження.
7 березня суд відхилив клопотання Держкіно щодо закриття справи про оскарження наказу про реорганізацію «Довженко-Центру».
Фото: Максим Поліщук / «Детектор медіа»