«Анатомія брехні» — телеформат, який розробив та реалізував як грантовий 5-серійний проєкт продакшн Національної асоціації медіа. Для трансляції у власному ефірі та на платформах у соцмережах всі п’ять серій безкоштовно отримали регіональні телерадіокомпанії, які є членами НАМ: телеканал «Рівне 1», «Новий Чернігів», івано-франківський канал 402, маріупольський телеканал TV7 і тернопільський TV-4. Прем’єра першого випуску відбулась 16 січня.
За форматом, який розробила та втілила керівниця продакшну НАМ Оксана Панасівська у співпраці зі своїми колегами, зокрема редакторкою та сценаристкою Іриною Шуст та виконавчим продюсером Віталієм Федорчуком, п’ять журналістів з 5 регіональних телекомпаній беруть участь в експериментах. Їх для учасників програми організовують експерти з медіаграмотності, кібербезпеки, медіапсихології тощо. Спеціалісти оцінюють рівень готовності учасників протистояти маніпуляціям, фейкам і ворожій пропаганді, а наприкінці п’ятої, фінальної, серії телепроєкту визначають переможця. Разом із цим на прикладі помилок та вдалих рішень журналістів, які ті ухвалюють в процесі експериментів, експерти пояснюють широкій глядацькій аудиторії основи кібербезпеки та цифрової гігієни. До слова, серед експертів першого випуску «Анатомії брехні» був програмний директор «Детектора медіа» Вадим Міський.
У коментарі «Детектору медіа» Оксана Панасівська, яка разом із колегами, власне, і придумала формат «Анатомії брехні», сказала, що в процесі розробки програми вони керувались переконанням, що розрізняти фейки, маніпуляції, дезінформацію потрібно вчити не лише глядацьку аудиторію, але й медійників, які працюють на передовій інформаційного фронту у часи повномасштабної війни з Росією. Також, за словами Панасівської, принциповим для неї та її колег був момент гри, експерименту, шоу, момент змагання між учасниками — як певна альтернатива інформаційному телемарафону «Єдині новини», що пропонує своїм глядачам лиш діалоги talking heads.
Для журналістки-фактчекерки Альони Романюк досвід ведучої в «Анатомії брехні» став дебютним. «Це проєкт, який потребує не тільки вміння бути ведучою, але й знання у сфері дезінформації, адже у цьому шоу, щоб підхоплювати дискусії як з учасниками, так і з запрошеними експертами, потрібно орієнтуватися у темі і десь додавати контекст, десь підживлювати дискусію прикладами, а також проводити деякі експерименти-завдання із журналістами», — розповіла «Детектору медіа» Альона Романюк. Її спочатку запросили бути одною із експертів проєкту, що може провести експеримент для учасників. Але при знайомстві із Альоною творці програми миттєво розгледіли у ній навички, харизму та хист, необхідні для ролі ведучої.
«Для мене як для фактчекерки важливо, що цей проєкт виходить саме на регіональних телеканалах і спрямований на локальні аудиторії, — додала у коментарі нашій редакцій ведуча «Анатомії брехні». — Минулого року мій влог «По той бік інфи» на каналі Данила Мокрика виходив на одному із регіональних каналів і був запит від ще кількох телекомпаній на подібні медіапродукти. Шоу «Анатомія брехні» зроблено дуже якісно і нетривіально. Як на мене, у результаті спільною роботою команди вдалося зробити медіапроєкт, спрямований не лише на поширення надважливих для теперішнього часу навичок медіаграмотності та критичного мислення, але й на підтримку ролі журналістів та журналістики в умовах інформаційної війни».
Наразі «Анатомію брехні» як грантовий проєкт завершено, але у НАМ сподіваються, що мовники-члени асоціації, не лише ті, які отримали змогу показати цю програму в своєму ефірі, але й інші, виявлять зацікавленість продовжити її виробництво самостійно. «Для нас просто кайф, коли регіональні телерадіокомпанії кажуть: “Нам так сподобався цей проєкт, що ми продовжимо його робити власним коштом”. Для мене це найбільш позитивний результат моєї роботи», — каже Оксана Панасівська. Тим мовникам, які будуть готові продовжити виробляти «Анатомію брехні», нехай і не обов’язково з учасниками-журналістами, а з представниками інших професій, НАМ залюбки передасть авторські права безкоштовно.
Фото: скріншот відео