Що буде на місці Більшовика: як у Європі перетворюють старі промислові зони на комфортні простори
Що буде на місці Більшовика: як у Європі перетворюють старі промислові зони на комфортні простори

Що буде на місці Більшовика: як у Європі перетворюють старі промислові зони на комфортні простори

Продаж заводу Більшовик на Шулявці відкрив нові перспективи перед девелоперами – кардинально змінити занедбаний мікрорайон столиці площею у 35 га майже в центрі міста, враховуючи найкращі західні практики розвитку мегаполісів.

Свого часу завод Більшовик був велетенським промисловим гігантом, але зараз повністю втратив свою промислово-економічну потужність і є фактично закинутою територією посеред столиці.

Продаж заводу на аукціоні поклав кінець його попередній іпостасі існування як сірої промислової зони і спрямував до подальшої перспективи – перетворення на мікрорайон нового типу, де поєднується житловий та бізнес-простір.

Ми вирішили дослідити, як у сучасному західному світі перетворюють старі промислові зони на нові комфортні квартали, і які концепції та підходи для цього використовуються.

На Заході давно панує думка, що промислові зони у міських межах у ХХІ ст. цілковито втратили свою актуальність. А тому всі цивілізовані країни активно ревіталізують їх під новий тип забудови.

Що буде на місці Більшовика: як у Європі перетворюють старі промислові зони на комфортні простори - Фото 1

Більшовик

Головними принципами такої забудови є безпека, інклюзивність та створення максимального комфорту для всіх, перевага пішохідних зон над всюдисущими автомобілями.

Не менш важлива й екологічність – вільний простір між забудовами перетворюється на громадський простір з парками та зеленими зонами відпочинку.

Кожен квадратний метр тут максимально використовується з користю на користь усім. Тому у сучасних просторах нема гігантських вільних площ і пустирів поміж будинками.

Останніми десятиліттями в Україні (та й на пострадянському просторі загалом) теж намагалися деякі елементи цієї концепції втілювати в життя. Але це скоріше антиприклади того, як подібне можна робити.

Та ж Буча та Ірпінь поруч із Києвом стали класичними прикладами дискомфортних нагромаджень новобудов без розвиненої інфраструктури, транспортної розв’язки.

Читайте
Розпочата Зеленським Велика приватизація – довгоочікувана інвесторами подія, - The American Press

Це міста, в яких фактично відсутні робочі місця, перевантажені  лікарні, школи та дитячі садочки, і де жителі часто змушені не лише самі щодня добиратися за 30-40 км до столиці на роботу, а й возити туди ж дітей до школи, і так само в кінці дня добиратися додому.

Це класичний неправильний приклад побудови винятково спальних районів та містечок, які, по суті, крім того, що дискомфортні для проживання, ще й перевантажують сусідні міста та райони корками та напливом працівників.

Відтак, цілком очевидно, що зведення цілого будівельного кварталу чергових прикладів неякісної бетонно-скляної забудови без інфраструктури та комфорту на місці Більшовика буде неможливим. А це означає, що у міста та майбутнього забудовника, який буде працювати на цій території, залишається лише один вихід – ревіталізувати цей простір згідно нових концепцій та підходів.

Згідно цих стандартів і принципів люди мають жити, працювати і проводити дозвілля на одному місці, не відходячи далеко від своєї оселі. Люди не повинні щоденно витрачати дорогоцінні години вільного часу на дорогу туди й назад, стояння у заторах, посилюючи навантаження на й без того непристосовану до такого трафіку міську інфраструктуру.

Цілком логічно, що на площі у 35 га (і навіть менше, з урахуванням того, що частина території під 5-м цехом відійде місту для добудови Шулявської  розв’язки), повинні бути побудовані не лише комфортні і безпечні будинки для проживання, а й розвинена інфраструктура.

Тут повинні функціонувати мережа крамниць і супермаркетів, дитячих садочків і шкіл, зон для відпочинку і розваг дітей – від ігрових майданчиків та скверів до спортивних майданчиків і центрів дозвілля.

У цьому ж мікрорайоні дорослі повинні мати якісний сервіс – не лише для можливості купувати максимально необхідне у крамничках та супермаркетах для щоденного побуту, а й місце для якісних розваг – кінотеатри, клуби, бібліотеки, піцерії, кав’ярні, готелі, спортклуби, місця для вигулу собак, прогулянок на велосипеді та піших маршрутів.

Тобто такі зони повинні бути поруч із будинком або сусіднім кварталом чи мікрорайоном, концентруватися навколо них, а не розкидатися по всьому місту. Люди повинні мати можливість комфортно відпочити від роботи і провести час із родиною так, щоб у них щоразу не виникало бажання поїхати геть від місця сну для відпочинку в інший район міста.

Європейські підходи містобудування показують, що за якісного планування кожен новий мікрорайон стає улюбленим місцем проведення дозвілля жителів цього мікрорайону.

Разом з тим варто звернути увагу на те, що на Заході при описі новозведених мікрорайонів вказують не лише кількість нових жителів у нових будівлях, а й робочих місць, які згенерує цей мікрорайон.

Адже для підтримання його життєдіяльності, для роботи у крамницях, перукарнях, кіосках з ремонту одягу та взуття, салонах краси та спортзалах, школах та дитсадках, – необхідні фахівці. І їхня сукупна наявність на Заході сприймається як ознака того, що новий район – живий, ефективно функціонує та розвивається, і ніколи не стане депресивним або мертвим.

Від концепції забудови міст спальними районами, де люди лише сплять після роботи і їдуть вдень до офісних чи промислових районів на роботу там вже давно відмовилися.

Втілення в життя цих концепцій можна оглянути на прикладі двох міст – Гельсінкі та Мюнхена. Там за останні роки ревіталізували старі промислові зони, а на їхньому місці звели цілком нові багатофункціональні мікрорайони, створені за згаданими вище принципами.

У столиці Фінляндії зараз показово розвивається новий острівний район Яткясаарі (Jätkäsaari). Цей район входить до зони реконструкції Західної гавані, яка передбачає реконструкцію приморських районів Гельсінкі у найближчі десятиліття.

Що буде на місці Більшовика: як у Європі перетворюють старі промислові зони на комфортні простори - Фото 2

Новий район Яткясаарі, Гельсінкі

Раніше це була типова портова промислова зона, де житлова забудова існувала лише в північній частині району. А більшість площі острова займали складськими приміщеннями та відповідною інфраструктурою.

Починаючи з 2017 року кількість населення почала різко зростати, і від порту залишився лише пасажирський термінал. Усієї вантажної інфраструктури вирішили позбутися на користь створення повноцінного житлового району.

Що буде на місці Більшовика: як у Європі перетворюють старі промислові зони на комфортні простори - Фото 3
Що буде на місці Більшовика: як у Європі перетворюють старі промислові зони на комфортні простори - Фото 4
Що буде на місці Більшовика: як у Європі перетворюють старі промислові зони на комфортні простори / 2 фотографии

При цьому Яткясаарі дуже щільно – і незвично для нас, забудовується новими будинками. Тут їх планують звести щонайменше 650, та ще й в такий спосіб, щоб будинки створювали замкнений простір, який захищатиме їх і двори від морського вітру.

Але це не перетворює район на бетонне гетто – у  кварталах між будинками створюється паркова зона загальною площею 20 га.

У новому районі планують розселити щонайменше 20 тис. жителів. Окрім житлових будинків, на острові вже працює торговий центр, готель Clarion, офісні центри, бібліотека, в подальшому планується добудувати критий басейн та спортивно-розважальні центри, молодіжний театр, художню студію.

З материковою частиною міста район вже з’єднаний двома трамвайними лініями.

У німецькому Мюнхені не менш цікавим для порівняння є мікрорайон Паркфіртель Гізінг, який також загалом можна порівнювати із нашим Більшовиком.

Що буде на місці Більшовика: як у Європі перетворюють старі промислові зони на комфортні простори - Фото 5

Мікрорайон Паркфіртель Гізінг, Мюнхен

Колись це була територія колишньої промзони Агфа. Певний час її заселили висотною забудовою, але згодом вирішили перетворити на паркове містечко із сучасними малоповерхівками.

Будинки тут розміщені у велетенській парковій зоні в оточенні численних дерев. За згаданим вище принципом місцева влада переробляє колишні райони-мурашники на комфортні зони проживання і роботи.

Що буде на місці Більшовика: як у Європі перетворюють старі промислові зони на комфортні простори - Фото 6

Мікрорайон Паркфіртель Гізінг, Мюнхен

Як бачимо, на Заході свідомо обрали політику перетворення великих мікрорайонів з безликими висотними багатоквартирними будівлями на комфортні житлові простори самодостатніх мікрорайонів.

І було б добре, якби наша влада підштовхувала забудовників на створення нормальних мікрорайонів з комфортними умовами проживання і праці.

У такому випадку протистояння місцевих громад із забудовниками припиниться, самі девелопери перестануть сприйматися негативно, а їхні проекти сприйматимуться як свідчення прогресу та позитивних перетворень міста.

Зараз девелопери – власники старих промислових будівель на Шулявці – мають унікальний шанс забудувати територію під Більшовиком згідно із сучасними тенденціями комфортного проживання та праці.

Читайте
Україна і приватизація: другий шанс справити перше враження, — Майкл Віллард
Теги за темою
Європа Будівництво
Джерело матеріала
loader
loader