Після кризового “карантинного” падіння, ціни на паливо на українських АЗС впевнено поповзли догори.
При цьому, що стосується дизельного палива, поки зберігається доволі велика розбіжність, яка доходить до 5 грн на літрі.
А чи буде такою ж різниця у якості палива? Це питання дослідили спеціалісти Інстутиту споживчих експертиз, які придбали найдорожчі та найдешевші зразки “важкого” палива на українських АЗС та відправили їх на дослідження в лабораторію.
Ринок не стоїть на місці і конкурентна боротьба приводить до сегментації.
Слідом за преміум-сегментом (OKKO, WOG) з’явилися дискаунтери (БРСМ-НАФТА, Chipo, Sun.
Oil), а потім й супердискаунтери (Avantage, Marshall), які працюють на межі демпінгу.
Крім того, з’являються мережі, заточені під конкретну групу споживачів.
Наприклад, всеукраїнська мережа Prime, що швидко росте, пропонує преференції далекобійникам – для цього на АЗС мережі створюють паркінги з усіма зручностями для комфортного знаходження, пропонують знижки та продають рідину Ad.
Blue для нейтралізації вихлопу.
Цього разу експерти відібрали проби звичайного “євродизеля” в 11 мережах: WOG , Parallel, ANP, Кlo, Prime, ОККО, AMIC, БРСМ-Нафта, Sun.
Oil, Chipo і Avantage.
В лабораторії всі зразки пройшли перевірку за 5 параметрами; цетановий індекс, фракційний склад, температура спалаху в закритому тиглі, вміст сірки та щільність.
Скажемо одразу, всі зразки були “літніми”.
Але і без сюрпризів не обійшлося.
Перш за все спеціалисти підрахували цетановий індекс в зразках.
Цетановий індекс – це цетанове число палива до застосування цетанопідвищуючих присадок.
Загальний принцип – чим більше, тим краще.
На жаль, не всі учасники тестування вклалися в норматив.
У пробі, що була придбана на АЗС Avantage, цетановий індекс виявився меншим за норматив майже на 5 одиниць.
А найбільший запас продемонстрували зразки Prime – 52,6 од., Parallel – 52,5 од.
та KLO – 51,9 од.
На такому дизпаливі будуть меншими витрата та димність.
Фракційний склад дизельних палив має важливе значення для роботи дизеля.
За підвищення вмісту легких фракцій в дизельному паливі збільшується критичний тиск займання робочої суміші, з’являються стуки в циліндрах та розріджується картерна олива.
Дуже важкі фракції згоряють неповністю та збільшують відкладення нагару в камері згоряння.
Також фракційний склад дизельного палива опосередковано характеризує його випаровуваність.
Паливо із полегшеним фракційним складом легше випаровується.
Для автомобільних дизелів найбільш задовільним є паливо, що складається з фракцій, що википають за температур 200-360 градусів за Цельсієм.
Чим вужчий інтервал температур, в якому википає паливо, тим краще процес його згоряння в двигуні.
За цим показником в усіх учасників не виявлено жодних проблем, значення приблизно однакові.
Найбільш вузькі інтервали – у дизеля Parallel та БРСМ-Нафта.
Другий вагомий показний – температура спалаху в закритому тиглі.
Він характеризує температуру займання палива.
У разі ДТП за участі автомобіля, заправленого паливом з малою температурою займання, безпека водія в такому разі буде вельми умовною.
Крім того, опосередковано цей показний зможе сказати, чи не попадали в “солярку” сторонні компоненти.
Найкращі результати – 65 градусів (за нормативних не нижче 55) – у палива від Parallel та Prime.
А ось у палива, що було придбане в мережі Avantage, значення було нижче межі – 37 градусів.
Нарешті, головний «екологічний» показник дизпалива – вміст сірки.
Хоча продукти згоряння сірки боляче б’ють не тільки по навколишньому середовищу, а й по двигуну.
Сірка убивча для нейтралізаторів і саж фільтрів, витягання її з палива досить важкий і дорогий процес.
При концентрації в паливі сірки менше 10 мг/кг «пробіг» нейтралізатора більше сотні тисяч кілометрів – не проблема.
Для прикладу, якщо буде 1000 мг/кг (ще шість – сім років тому це було нормою) він може перестати ефективно працювати після десяти – п’ятнадцяти заправок: сірка, взаємодіючи з дорогоцінними металами нейтралізатора, множить їх хімічну активність на нуль.
За українськими стандартами (аналогічним Євро 5), вмісту сірки в паливі допускається не більше 10 мг/кг.
Цього разу результати в цілому порадували, але не обійшлося без ложки дьогтю.
За винятком одного зразка, всі спроби відповідали рівню Євро-5.
Практично позбавленими шкідливої сірки виявилися зразки Parallel і Prime (5 мг / кг).
Трохи не дотягнув до лідера зразок, пріоьретённий на АЗС Chipo – 5,5 мг / кг.
А ось у проби дизеля від Avantage – чималі 216 мг/кг, тобто перевищення більш, ніж 20 раз.
Картина дослідження виявилася неоднозначною.
З одного боку, всього лише одна проба виявилася не кондиційною, що говорить про стабільність поставок і ретельному підході до логістики і вхідному контролю у серйозних мереж.
Судячи з усього, рітейлери не горять бажанням нести репутаційні ризики і зв’язуватися з «лівим» паливом, особливо в період падіння продажів.
З іншого – якість в «середніх» мережах зрівнялася і навіть випередила показники своїх візаві з преміального сегменту, а різниця в ціні у них поки залишається досить відчутною.
Так чи потрібно платити більше? Втім, на це питання кожен власник авто вільний відповідати сам.
А ось до «супер солодкої» пропозиції на стелах автомобілістам по колишньому варто ставитися з великою обережністю.
Дмитро Гордієнко, expertise.
Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту та натисніть Ctrl+Enter.