З 1 серпня Укрзалізниця запроваджує обов’язкову верифікацію особи через Дія.Підпис для придбання чи повернення квитків на низку популярних маршрутів. Водночас купівля через каси на ці рейси буде недоступною.
Ми переконані – цифрова трансформація є необхідною і має служити людині. Та коли вона впроваджується без урахування правових і соціальних наслідків – то зумовлює ризик порушень прав людини та принципів, гарантованих Конституцією та міжнародними стандартами. Ось чому ця ініціатива викликає серйозні застереження:
1. Порушення права на свободу пересування (ст. 33 Конституції України)
Кожен має право вільно пересуватися територією України. Запровадження обов’язкової верифікації через єдиний цифровий інструмент фактично створює бар’єри для частини громадян, які не можуть або не бажають використовувати цифрові сервіси. За відсутності належної альтернативи (касового обслуговування), це обмежує фізичну можливість скористатися транспортом.
2. Порушення принципу недискримінації (ст. 24 Конституції України)
Не всі громадяни мають смартфони, належні цифрові навички чи доступ до інтернету. Вона позбавляє рівного доступу до транспортних послуг літніх людей, осіб з інвалідністю, малозабезпечених, внутрішньо переміщених осіб, а також тих, хто свідомо уникає цифрової ідентифікації з огляду на релігійні чи особисті переконання.
3. Порушення принципу добровільності обробки персональних даних (ст. 6 Закону України «Про захист персональних даних»)
Відсутність альтернативної форми підтвердження особи фактично змушує користувача погоджуватися на обробку персональних даних через визначену державну платформу. Такий підхід суперечить принципу добровільної та усвідомленої згоди.
4. Поглиблення цифрової нерівності
Цифрова трансформація не повинна перетворюватися на цифрову сегрегацію. Запровадження єдиного способу верифікації виключає з кола користувачів значну частину населення – особливо вразливі групи. Це прямо суперечить принципу цифрової інклюзії. До того ж, у разі технічного збою чи нестабільного інтернет-з'єднання громадянин гарантовано втрачає доступ до сервісу.
5. Виключення альтернатив — порушення принципу «людина в центрі цифровізації»
Європейські стандарти цифрового врядування, до яких прагне Україна, передбачають збереження офлайн-альтернатив для кожної цифрової послуги. Людина має обирати зручний для себе формат, а не бути змушеною пристосовуватись до єдиного технічного сценарію.
/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F81%2Fa0b1cb4c755be23379bd4f63df617333.png)
У зв’язку з ситуацією ми звернулися до Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини Дмитра Лубінця і пропонуємо альтернативні, правомірні й інклюзивні рішення:
- Зберегти можливість купівлі квитків також й у касах.
- Надати альтернативу для тих, хто не користується «Дією» — наприклад, верифікацію через документи чи мобільних операторів.
- Провести публічне обговорення з правозахисниками, цифровими експертами та омбудсманом.
- Визначити чітку мету тестування та його часові межі — з гарантією недискримінаційного доступу до послуг після завершення.
Цифровізація – це інструмент, а не самоціль. Вона повинна служити людині, а не підпорядковувати її технічним алгоритмам. Команда МІНЗМІН готова надати експертну підтримку у впровадженні справді інклюзивних, зручних та правозахисних цифрових рішень у сфері транспортних послуг.
LIKED THE ARTICLE?
СПОДОБАЛАСЯ СТАТТЯ?
Help us do more for you!
Допоможіть нам зробити для вас більше!
Команда «Детектора медіа» понад 20 років виконує роль watchdog'a українських медіа. Ми аналізуємо якість контенту і спонукаємо медіагравців дотримуватися професійних та етичних стандартів. Щоб інформація, яку отримуєте ви, була правдивою та повною.
До 22-річчя з дня народження видання ми відновлюємо нашу Спільноту! Це коло активних людей, які хочуть та можуть фінансово підтримати наше видання, долучитися до генерування спільних ідей та отримувати більше ексклюзивної інформації про стан справ в українських медіа.
Мабуть, ще ніколи якісна журналістика не була такою важливою, як сьогодні.
Долучитись