Перший міністр транспорту України оцінив наслідки тарифної ініціативи «Укрзалізниці» «для підтримки портів»
Для того, щоб стимулювати зростання вантажопотоків в окремих портах – наприклад, в порту Чорноморськ або в Дунайському регіоні, – державі потрібно запровадити адресні програми компенсації, а не вдаватися до маніпуляцій з тарифами «Укрзалізниці». Адже ручне управління тарифами це не тільки порушення чинного законодавства, а й численні корупційні ризики. Таку думку висловив голова Федерації роботодавців транспорту України (ФРТУ), перший міністр транспорту України Орест Климпуш, коментуючи анонсовані ініціативи щодо введення коефіцієнтів до залізничних тарифів у напрямку портів Чорноморського регіону.
«Діючий Збірник тарифів на перевезення вантажів залізничним транспортом – це чітка і взаємопов’язана система, що базується на прив’язці вартості перевезення до географічної відстані транспортування та інших складових. Тож будь-які спроби ручного втручання і адміністративного коригування тарифів не тільки порушують економічну логіку та принципи конкурентної політики, а і створюють корупційні ризики щодо надання несправедливих переваг окремим ринковим операторам за рахунок інших», – наголошує експосадовець.
Він нагадав, що крім залізничної складової, на вартість транспортування також впливають і корабельні збори, які є значно завищеними в окремих портах.
«Якщо ставити питання про справжнє вирівнювання вартості, тоді поряд із коригуванням залізничних тарифів потрібно ставити питання і про зниження портових зборів для портів, де вони є найвищими – інакше це порушує принципи справедливої конкуренції», – додав голова ФРТУ.
Держава дійсно може прийняти політичне рішення про підтримку окремих портів – наприклад Чорноморська чи Дунайського регіону, це її право, говорить Климпуш, але тоді вона має прийняти спеціальну адресну програму щодо зменшення вартості транспортування залізничним транспортом в напрямку окремих станцій і вказати джерела компенсації такої знижки для «УЗ».
«Має бути прийнято окреме урядове рішення з вказівкою чіткого адресного джерела компенсації, як це було із 30%-ю знижкою на перевезення зерна з прифронтових територій у 2024 році, яка покривалась надходженнями від дивідендів «Укрзалізниці». Це зрозумілий і прозорий механізм, зрозумілий і «Укрзалізниці» і операторам ринку», – зазначає експосадовець.
Враховуючи, що головними інтересантами відправлень на Чорноморськ та Дунайські порти є аграрні компанії, то джерелом покриття знижки в напрямку цих портів може стати новий Державний фонд підтримки сільськогосподарських виробників, за створення якого проголосувала Верховна рада минулого тижня.

