Виробники вибухівки вимагають нових правил регулювання своєї галузі. Дізналися в Технологічних Сил України, яких змін очікують підприємці
Виробники вибухівки вимагають нових правил регулювання своєї галузі. Дізналися в Технологічних Сил України, яких змін очікують підприємці

Виробники вибухівки вимагають нових правил регулювання своєї галузі. Дізналися в Технологічних Сил України, яких змін очікують підприємці

У липні 2025 року завершується дія Постанови № 763 про порядок врегулювання з виробництва, закупівлі та постачання вибухівки.

Цю експериментальну регуляцію Кабінет Міністрів України затвердив два роки тому, 21 липня 2023 року.

За даними Мінцифри, постанова спростила виробництво вибухівки в Україні: досі виробникам потрібно було витратити понад рік і пройти через бюрократичні процедури, щоб їхні боєприпаси допустили до експлуатації.

У Технологічних Силах України кажуть, що виробники хочуть продовження постанови, але з новими правками.

AIN дізнався, які пропозиції підготувала спільнота.

Наразі процес створення та зберігання вибухівки налічує 18 етапів, за словами очільниці ТСУ Катерини Михалко.

Команда хоче їх дещо спростити або вдосконалити.

«Там є дуже специфічні вимоги.

Наприклад, треба мати доступ до державної таємниці, мати спеціальний відділ, мати певний статус і шукати локації для зберігання речовин, бо вони теж зарегульовані державою.

Через це приватному виробнику вибухових матеріалів досить складно на ринок зайти», — каже Михалко.

Які зміни пропонують запровадити Пакет рекомендацій назвали «Життєвий цикл: виробництво вибухівки».

Серед пропозицій Технологічних Сил України: Підтримка ідей і проєктів на передреєстраційному рівні, включно з фінансуванням R&D, створенням технопарків і стимулюванням розробок із військовою перспективою.

Ухвалення закону про виробників вибухових матеріалів, який запроваджує стабільність ринкових умов.

За даними ТСУ, наразі статус виробника боєприпасів надається тимчасово і діє на період воєнного стану.

Включення інформації про виробника до реєстру Мінстратегпрому протягом визначеного терміну (наприклад, 10 робочих днів).

Чітке визначення функцій, прав і обов’язків військових представництв Міноборони України, а також строки приймання продукції і визнання результатів випробувань.

Наразі критерії приймання продукції виробників з боку представництв Міноборони нечіткі, єдиної процедури взаємодії з ними немає.

А значна кількість продукції виготовляється без початкових технічних умов МОУ або в рамках пілотних рішень, що унеможливлює офіційне ухвалення або затвердження.

Створення інтегрованого електронного кабінету виробника вибухових матеріалів — зручного для користувача інтерфейсу для ведення обліку, подання звітності та моніторингу виробничої діяльності.

Одразу кілька етапів виробництва вибухівки та виходу підприємства на ринок потребують єдиних змін у законодавстві.

Вони також зазначені в «Життєвому циклі» від ТСУ.

Від виробництва вибухівки залежить якість снарядів Сил Оборони України.

Усі процедури розпорошені, подання заявок і видача дозволів відбувається через різні канали.

Хоча раніше Валерій Чуркін, заступник міністра оборони, в інтерв’ю DOU заявляв, що вже розроблені стандарти для деяких зразків озброєння, зокрема окремих категорій боєприпасів і вибухових речовин.

Аналогічна проблема і з логістикою: транспортування вибухових матеріалів потребує дозволів МВС і погоджень маршрутів.

Зберігають і випробовують вибухові матеріали наразі також без уніфікованих положень.

Облік часто ведеться вручну, а контроль за випробуваннями фрагментарний.

Загалом проблема з єдиними вимогами існує і щодо: локацій для зберігання і виробництва вибухових матеріалів; конструкторської та експлуатаційної документації; передачі готової продукції державним замовникам, військовим частинам і партнерам; організації безпеки виробництва.

Також ТСУ просять встановити обов’язкові строки перевірок безпеки виробництва та ухвалення рішень за їхніми результатами.

Виробники просять переглянути норми, що регулюють безпеку на виробництві.

А це, кажуть у Технологічних Силах, несе ризик подвійного тлумачення вимог до класифікації, обліку, зберігання та знищення відходів.

Тому ТСУ пропонують запровадити спеціальний порядок поводження з відходами для виробників вибухівки, зокрема й після ліквідації підприємства.

Дозвіл на використання землі Зараз зміна цільового призначення землі для роботи підприємства є довготривалою адміністративною процедурою на кілька етапів.

Це або уповільнює запуск виробництва, або підприємства використовують приміщення, які не відповідають вимогам цільового призначення, щоб швидше запустити роботу.

Це своєю чергою створює юридичні ризики для підприємців.

Тому в ТСУ пропонують: спеціальний правовий режим для промислових і науково-випробувальних територій підприємств ОПК: це потрібно, щоб отримувати землі без зміни цільового призначення; зміна цільового призначення землі в спрощеному порядку; розширення категорій використання земель під потреби виробництва вибухівки.

Спрощення процедур Цю вимогу висувають до кодифікації продукції та допуску до держтаємниць для виробників боєприпасів з урахуванням специфіки вибухівки.

Автоматизувати кодифікацію пропонують через електронний кабінет із можливістю попередньої подачі даних.

А вдосконалити допуск до держтаємниці шляхом встановлення стандартних термінів і прозорих вимог для його отримання.

Источник материала
loader
loader