«Стрічка часу» Катерини Горностай — про уроки, рани та руїни
«Стрічка часу» Катерини Горностай — про уроки, рани та руїни

«Стрічка часу» Катерини Горностай — про уроки, рани та руїни

«Стрічка часу» стала першою українською продукцією за 28 років, включеною до основного конкурсу Берлінського кінофестивалю. Також фільм відзначений нагородою «За просвітницьку діяльність» на фестивалі документалістики CPH:DOX у Копенгагені.

На 22 кінофестивалі Docudays UA відбулася українська премʼєра картини «Стрічка часу» про роботу українських шкіл в умовах війни. Її режисерка Катерина Горностай. Вона народилась у 1989 році в Луцьку. Вивчала біологію та журналістику в Києво-Могилянській академії, у 2012—2013 роках — документалістику в Школі документального кіно і театру Марини Разбєжкіної та Михайла Угарова. Згодом повернулася до Києва та розпочала кар’єру документалістки. Її режисерський дебют, неігрова замальовка «Між нами», отримав схвалення кінокритиків. Була активісткою Майдану в складі групи «Вавилон 13». Як наслідок, її новели «Мирний протест Маші» та «Зуби Леніна» увійшли у «вавилонівський» альманах «Євромайдан. Чорновий монтаж». Перша ігрова робота Катерини «Віддалік» (2015) відзначена на фестивалі Wiz-Art Film, на Одеському фестивалі й на «Молодості», а ігрова короткометражка «Бузок» (2017) має спеціальну відзнаку журі та премію FIPRESCI на Одеському фестивалі. Прем’єра ігрового повнометражного дебюту Горностай, драми «Стоп-Земля», відбулася в конкурсі «Покоління 14+» Берлінського міжнародного кінофестивалю. Картина отримала нагороду «Кришталевий ведмідь» від Молодіжного журі. Також Катерина викладає кінорежисуру у Києво-Могилянській академії.

«Стрічка часу» Катерини Горностай — про уроки, рани та руїни - Фото 1

Задум «Стрічки часу» виник, коли у 2023 році громадська спілка «Освіторія» звернулася до виробничої кінокомпанії 2Brave Productions і продюсерки Ольги Брегман (вони раніше вже працювали з Горностай) із пропозицією створити фільм, що відобразив би реалії освітнього процесу в Україні під час повномасштабної війни. Спеціалізація «Освіторії» — підтримка педагогів, утвердження авторитету вчительської професії; спілка присуджує щорічний приз для шкільних працівниць і працівників. Фільм створювався на приватні кошти при частковій участі Суспільного.

«Стрічка часу» Катерини Горностай — про уроки, рани та руїни - Фото 2

Зйомки тривали з весни 2023-го по літо 2024-го в Києві, а також на прифронтових і деокупованих територіях України. Режисерка відмовилася від інтерв’ю, закадрового тексту та реконструкцій подій. Неокласичну музику для фільму — емоційний і зворушливий саундтрек, що поєднує як інструментальне виконання, так і хори, написав композитор Олексій Шмурак.

Тема дітей і школи є важливою для Горностай останні п’ять років починаючи, власне, зі «Стоп-Землі» — історії про старший клас сучасної київської школи. Проводячи кастинг, режисерка взяла інтерв’ю у більш ніж 200 українських підлітків і набрала справжній клас — юнаків і дівчат, які надзвичайно органічно зіграли себе. У «Стрічці часу» Катерина працювала подібним чином: провела масу інтерв’ю з учителями з різних регіонів України.

«Стрічка часу» Катерини Горностай — про уроки, рани та руїни - Фото 3

Фільм, як годиться, починається з вересневої лінійки та першого дзвоника. Далі розгортається весь навчальний рік аж до випускного балу. У кадрі — сотні облич, дорослих і дитячих. Уроки часто проходять на станціях метрополітену чи онлайн. Діти вчаться, граються, бешкетують. А ще плачуть, побачивши фотографію загиблого на фронті батька в ігровій кімнаті. Дуже точний емоційний контрапункт майже в кожному епізоді, скільки б не було сміху й галасу: мовчазним центром сцени стає сумна відсторонена дитина. Горностай показує зруйновані школи, похорон молодої директорки на ім’я Тетяна, вбитої російською ракетою. Але варто уточнити, що фільм — це не перелік травм, а радше занурення в атмосферу теперішніх шкіл із їхніми радощами й страхами, і тут окремо варто відзначити роботу оператора Олександра Рощіна, що добився приголомшливої візуальної автентичності.

Насправді стрічка часу — доволі утилітарне словосполучення, робочий термін військової медицини. На такій цілком конкретній стрічці пишуть час накладання турнікета після надання пораненому першої допомоги — адже тут кожна хвилина є буквально дорогоцінною. Саме це пояснює армійський інструктор, коли проводить зі школярами заняття з безпеки. Але, якщо розвивати закладену у назві метафору, фільм Горностай (а фільми інколи називають стрічками) є стрічкою зболеного часу, але водночас і турнікетом, накладеним на нашу колективну рану.

LIKED THE ARTICLE?
СПОДОБАЛАСЯ СТАТТЯ?
Help us do more for you!
Допоможіть нам зробити для вас більше!
Команда «Детектора медіа» понад 20 років виконує роль watchdog'a українських медіа. Ми аналізуємо якість контенту і спонукаємо медіагравців дотримуватися професійних та етичних стандартів. Щоб інформація, яку отримуєте ви, була правдивою та повною.

До 22-річчя з дня народження видання ми відновлюємо нашу Спільноту! Це коло активних людей, які хочуть та можуть фінансово підтримати наше видання, долучитися до генерування спільних ідей та отримувати більше ексклюзивної інформації про стан справ в українських медіа.

Мабуть, ще ніколи якісна журналістика не була такою важливою, як сьогодні.
Долучитись
Теги по теме
Школа
Источник материала
loader
loader