/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F434%2F958d9133ed287fcd6d0c0859271a7b81.jpg)
Право на ремонт. Як споживачі борються проти корпорацій за можливість ремонтувати гаджети самостійно
Вимога ремонтувати пристрій лише в авторизованих сервісних центрах, до яких часто складно потрапити у невеликих містах та якими дорого користуватися, призводить до того, що кінцевому споживачу часом простіше купити новий електронний пристрій, аніж намагатися відремонтувати старий.
Часто так відбувається навіть із тією технікою, яка постраждала від незначних поломок та могла б служити своїм господарям тривалий час. На заваді ремонту стають й інші перепони. Серед них — заборона на встановлення неоригінальних деталей, обмеження продажу оригінальних запчастин незалежним майстерням чи навіть спеціальне програмне забезпечення, яке аналізує замінені компоненти після ремонту та лімітує функціонал гаджета.
Результатом таких процесів стала не лише відмова від ремонту електроніки та штучно накручений прибуток для розробників пристроїв, але й збільшення електронного сміття у світі. Боротьба із цими нерозумними заборонами у світі триває не перший рік — цим займається рух за право на ремонт «Right To Repair». Останнім часом його прибічники не лише активізували свої дії, але й добилися певних успіхів.
Головна мета руху за право на ремонт — змусити виробників пристроїв послабити контроль над екосистемою, яка формується навколо ремонту їхніх продуктів: йдеться не лише про компоненти, але й про інструкції та інші перепони, які стають на заваді ремонту. Активісти цього руху намагаються добитися того, аби споживачі могли самостійно ремонтувати свої пристрої або мали можливість скористатися опціями ремонту не лише в авторизованих сервісних центрах.
Чому виробники техніки обмежують у праві на ремонт?
Згадана вище вимога проводити ремонт виключно в авторизованих сервісних центрах та лише за допомогою оригінальних компонентів, доступ до яких є тільки у цих центрів, — це лише одна з проблем, з якою борються активісти руху за право на ремонт.
Одним із найвідоміших проявів обмеження у праві на ремонт є вимога Apple не встановлювати неоригінальні екрани та акумулятори в iPhone. Програмне забезпечення головного продукту Apple може автоматично впізнати неоригінальну деталь та заблокувати окремі функції телефону.
Інший спосіб контролю за процедурою ремонту — відсутність інструкцій щодо того, як це зробити. Іще один вишуканий спосіб обмежити саму опцію ремонту техніки — змінити її конструкцію. Якщо раніше комп’ютери складалися з окремих елементів, які можна було легко замінити, то сучасні ноутбуки за виникненні проблем потребують заміни усієї материнської плати, на яку припаяні основні модулі. Тому часто замість невеликої деталі доводиться платити за нову плату. Окрім того, деякі пристрої є єдиною конструкцію, яку неможливо розібрати без того, аби її пошкодити.
Часто використовують навіть юридичне обмеження права на ремонт — в угоди із розробником пристроїв додають пункт, згідно з яким користувачі автоматично втрачають гарантію, якщо вони звернулися до неофіційного сервісного центру. Тому у них не залишається іншої опції, окрім як ремонтувати свої гаджети у «офіціалів» часто за завищеною ціною.
Право на ремонт та техногіганти
Рухом за право на ремонт не особливо задоволені технологічні компанії, адже вони роками робили те, аби завадити цьому праву.
Наприклад, одним з антагоністів цього руху є компанія Apple, яку давно критикують за її обмежувальну практику ремонту, що історично вимагала від споживачів покладатися на авторизованих постачальників послуг для ремонту. Однак у 2022 році Apple запустила програму Self Service Repair, а згодом компанія поширила цю програму і на Європу.
Ця програма передбачає:
- доступ до офіційних посібників з ремонту;
- можливість купити оригінальні запчастини та спеціалізовані інструменти Apple;
- можливість повернути використані частини на перероблення.
Спочатку програма охоплювала моделі iPhone 12 і iPhone 13, а також комп’ютери Mac із чипами M1, але згодом програма розширилася й охопила новіші пристрої, як-от модельний ряд iPhone 15 та моделі Mac із чипами M2. Станом на 2025 рік програма підтримує 35 продуктів Apple у 33 країнах, серед яких більшість країн Європи та Північної Америки.
Згодом Apple представила діагностичний інструмент під назвою Apple Diagnostics for Self Service Repair. ВІн дає змогу користувачам самостійно оцінювати працездатність своїх пристроїв і визначати компоненти, які потребують ремонту. Діагностика відображає можливості авторизованих постачальників послуг Apple, пропонуючи більшу прозорість і автономію для споживачів.
Схожу програму у 2022 році запустила Samsung. Для цього компанія так само створила посібники з ремонту з покроковими інструкціями та запропонувала охочим інструменти, потрібні для ремонту своїми руками.
Спочатку програма охоплювала такі популярні пристрої, як серії Galaxy S20 і S21 і Galaxy Tab S7+. Відтоді Samsung розширила його, щоб включити більше пристроїв зі свого великого портфоліо продуктів.
Інші компанії також реагують на вимоги щодо права на ремонт. До прикладу, Microsoft почала співпрацювати із спільнотою iFixit, що ремонтує свої пристрої з метою створити посібники для ремонту пристроїв Surface. Компанія взяла на себе зобов’язання зробити запасні частини доступними до 2025 року. Google запустила програму самостійного ремонту у співпраці з iFixit у 2022-му. Програма охоплює смартфони Pixel і надає доступ до оригінальних запчастин та інструментів. Google також пообіцяла покращити підтримку програмного забезпечення для старих пристроїв, щоб продовжити термін їхньої служби.
У 2023 році компанія Lenovo пообіцяла зробити понад 80% своїх пристроїв такими, які можна відремонтувати, та наголосила, що не буде обмежувати власників гаджетів місцями, де цей ремонт можна провести, у бажанні дотримуватись вимог ініціаторів руху права на ремонт.
Як у світі регулюють право на ремонт
Право на ремонт регулюється по-різному в різних регіонах. Головний регулятор технологій — Євросоюз — став лідером і у забезпеченні цього права. У ЄС діють закони, які гарантують права на ремонт. Положення цього закону передбачають своєчасний ремонт за розумною ціною, доступ до запчастин протягом десяти років після купівлі та стимулювання власників гаджетів ремонтувати їх, наприклад, за допомогою ваучерів на ремонт. Усе це спрямовано на те, аби зменшити відходи й зробити ремонт привабливим й економічно ефективним.
У 2024 році в ЄС ухвалили нові вимоги щодо права на ремонт, серед яких збільшення гарантії на відремонтовані гаджети та, найголовніше, заборона на використання положень, які б перешкоджали ремонту. Хоча активісти європейського руху права на ремонт кажуть, що ухвалена директива про ремонт охоплює надто мало категорій товарів, а у виробників досі залишається надто багато лазівок для обмеження права на ремонт.
У 2021 році президент США Джо Байден видав указ, згідно з яким Федеральна торгова комісія (FTC) має розробити проєкти правил, що знімають обмеження виробників на ремонт. Натепер федерального законодавства, що фіксує це право власників гаджетів, не існує. Хоча деякі штати мають власні закони про право на ремонт.
До прикладу, 2023 року в Каліфорнії право на ремонт стало законом з однойменною назвою «Закон про право на ремонт» (Right to Repair Act). У ньому зафіксовані положення, які полегшують власникам техніки можливість самостійно ремонтувати або віддавати до незалежних майстерень свої пристрої. Закон стосується пристроїв, що були створені або розроблені після 1 липня 2021 року.
Існує схожа норма і у Великій Британії. Тут закон про право на ремонт 2021 року зосереджується на побутовій техніці, як-от холодильники та пральні машини, але не стосується гаджетів, скажімо, смартфонів та ноутбуків.
Цікаво, що в Україні у 2023-му була подана петиція до президента про право на ремонт, але вона отримала лише 42 підписи.
Чому рух за право на ремонт є важливим
Право на ремонт є елементом захисту прав не лише кінцевих споживачів, але й довкілля та економіки загалом. Це право забезпечує реальну свободу вибору для власників техніки, замість того щоб бути прив’язаними до дорогих та обмежено доступних авторизованих центрів.
Доступ до офіційних інструкцій, оригінальних запчастин та інструментів дозволяє продовжити життєвий цикл пристроїв, прямим наслідком цього є зменшення кількості електронного сміття. Крім того, розширення опцій ремонту стимулює розвиток малого бізнесу.
Зрештою це право є частиною ширшої ідеї цифрової автономії людини — здатності вільно розпоряджатися речами, за які людина заплатила, без технічних чи юридичних бар’єрів.

