/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F434%2Ff855152f70b835de3bc692ad772e12ee.jpg)
Американські розробники інтегрували революційний штучний інтелект VENOM у винищувачі F-16
Військово-повітряні сили США активно просувають програму VENOM — інноваційну ініціативу, спрямовану на інтеграцію штучного інтелекту в бойові літаки F-16. Ця програма, офіційно запущена у квітні 2024 року, перетворює винищувачі четвертого покоління на літаючі випробувальні стенди для автономних систем нового покоління. Проект є частиною більш масштабної стратегії модернізації ВПС США, включаючи ініціативу Collaborative Combat Aircraft (CCA).
На базі Еглін у Флориді, де дислоковані 96-е та 53-е випробувальні крила, уже модифікували перші три літаки. На них встановлюють нове програмне забезпечення, автотягу, вдосконалені сенсори та потужні обчислювальні системи. Це дозволяє випробовувати алгоритми штучного інтелекту в умовах реального польоту, при цьому пілот у кабіні виконує функції наглядача.
Програма VENOM застосовує поетапний підхід: починаючи з моделювання боїв у симуляторах у режимі «швидше за реальний час», з подальшими тестами програмного та апаратного забезпечення на стендах. Така послідовність забезпечує високу безпеку і дозволяє тисячами повторювати місії з різними параметрами, щоб вдосконалити алгоритми ухвалення рішень перед їхньою інтеграцією в реальні літаки.
VENOM має на меті не лише підвищити бойову ефективність екіпажів, а й сформувати основу для командної роботи між пілотованими і безпілотними платформами. AI-системи у перспективі зможуть виконувати завдання автономно, розвантажуючи пілота та збільшуючи виживаність у складних бойових умовах.
На сьогодні програма перебуває у фазі активного розвитку: завершено оснащення всіх шести літаків-носіїв, і VENOM готується до наступного етапу — льотних випробувань з повноцінною участю штучного інтелекту. Успіх цієї ініціативи може стати поворотним моментом у концепції повітряного бою, зробивши автономні технології повноправним елементом військової авіації США.

