Шведські розробники назвали головний недолік бойового винищувача JAS 39 Gripen
Шведські розробники назвали головний недолік бойового винищувача JAS 39 Gripen

Шведські розробники назвали головний недолік бойового винищувача JAS 39 Gripen

Шведський винищувач JAS 39 Gripen часто називають ідеальним літаком для Повітряних сил України, проте його експорт значною мірою залежить від США. Причина в тому, що значна частина комплектуючих, зокрема двигуни, є американського виробництва. Це дає Вашингтону можливість блокувати потенційні угоди, як це відбувається з Колумбією, якій Saab не може продати Gripen через обмеження на постачання критичних компонентів, інформує Defence Express.

Головна проблема Gripen — це двигун. У старіших версіях C/D використовується локалізований шведський варіант американського F404, який отримав назву Volvo RM12. Новіші модифікації E/F оснащені двигуном F414 від General Electric. Цей вибір був зроблений ще в 90-х роках, коли Saab відмовилася від можливості встановлення європейського двигуна EJ200, що використовується на винищувачах Eurofighter Typhoon.

Свого часу Eurojet пропонував спеціальну модифікацію цього двигуна під назвою EJ230, яка мала потужність 102 кН та управління вектором тяги. Для порівняння, F414, який нині стоїть на Gripen E/F, має тягу 98 кН, проте не має вектора тяги. Однак розробка EJ230 не була завершена через скорочення замовлень на Eurofighter.

Теоретично Saab могла б повернутися до ідеї встановлення європейського двигуна, однак це вимагало б суттєвих змін у конструкції літака, оскільки Gripen є одномоторним, а Eurofighter — двомоторним. Окрім двигуна, інші американські компоненти також створюють залежність від США. За деякими оцінками, близько 30% деталей Gripen E/F мають американське походження, що обмежує можливості незалежного виробництва та експорту.

На тлі сучасних геополітичних реалій ситуація з Gripen виглядає дедалі складнішою. Літак не має нових замовлень з 2014 року, і перспективи його продажу залишаються невизначеними. Можливо, Saab варто повернутися до рішень 90-х років і розглянути альтернативи, які могли б зменшити залежність від американських запчастин.

Источник материала
loader
loader