Дмитро Деркач, «Планета онлайн»: «Ми запустилися з ризикованою концепцією, але такого ще ніхто не робив»
На початку січня мережа кінотеатрів «Планета кіно» зареєструвала власну ОТТ-платформу «Планета онлайн». Готувалися до запуску два роки, витрати на проєкт склали близько 1 мільйона доларів. Концепція сервісу подібна до класичних кінотеатрів: глядачам пропонується лише 16 фільмів, відібраних експертами, щотижня додаватимуться чотири нові стрічки. Також на платформі присутній власний контент: тизер, «передфільм» і «післяфільм». На початку запуску були доступні фільми: «Емілія Перес», дві частини «Пригод Паддінгтона», «Полуничний маєток», «Анатомія падіння», «Фрагменти льоду», «Керол» тощо. Зараз — «Кохання без заморочок», «Іван і Марта», «Пам’ять любові», «Пластикове небо», «Марс-експрес», «Я і Фелікс», «Химера», «Зона інтересу», «Керол», «Неймовірна подорож на Північний полюс», «Відблиск», «Атлантида», «Слабачка».
Є три варіанти підписки: триденна за 39 гривень, місячна за 129 і піврічна за 699.
Про перший місяць роботи, кількість підписок, вкладені кошти та купівлю прав на кінофільми читайте в інтерв’ю співвласника «Планети кіно» Дмитра Деркача.
— Місяць тому ви запустили онлайн-кінотеатр із невеликою кількістю фільмів і цікавою концепцією. Яку кількість абонентів ви отримали за місяць? Що ви знаєте про цю аудиторію? Це ті люди, які ходять у кінотеатри й обирають не топові блокбастери? Наскільки це широка ніша?
— За цей місяць ми отримали близько 2 тисяч підписників. На жаль, це менше, ніж ми планували. Ми запустилися з ризикованою концепцією. Маємо 16 фільмів у прокаті, щотижня додається 4 нових фільми — і через 4 тижні прокату вони зникають з платформи. Це долає біль вибору кіно користувачами, бо наші експерти відбирають класне, цікаве кіно. Глядачу не треба витрачати час на те, щоб знайти, що б такого подивитися. Ми взяли концепцію класичних кінотеатрів (де щотижня в обмежений за часом прокат виходить невелика кількість різножанрових фільмів) і перенесли її онлайн. Щоб зробити перегляд відібраних нами фільмів ще цікавішим, до кожного фільму ми створюємо власні відеоматеріали. По-перше, ми робимо власний тизер на 30—45 секунд, який розповідає, чому варто подивитися фільм, про що він, який він за настроєм. По-друге, ми робимо передфільм на 5—15 хвилин, де глибше занурюємо глядача у стрічку, тематику, проблематику або епоху, прийоми, задуми режисера, нагороди картини тощо. До багатьох фільмів також створюємо післяфільм із розбором переглянутого кіно, інтерв’ю з режисером, акторами.
Це стартап. Концепція унікальна, такого ще ніхто не робив у світі. Але ми усвідомлюємо, що маленький вибір фільмів — це не для всіх перевага, більшість користувачів онлайн-кінотеатрів звикли до великої кількості контенту. Ми, звичайно, завжди можемо змінити концепцію. Наприклад, можемо залишати всі фільми у каталозі та накопичувати їх або взагалі перейти до класичного каталогу великої кількості відеоконтенту, як роблять інші онлайн-кінотеатри. Але нам подобається наша модель і поки що ми будемо експериментувати з нею.
Поки що ми не робили ніякої реклами, тільки комунікації серед зареєстрованих клієнтів «Планети кіно» (розсилки, публікації в соцмережах) і відеоролики перед фільмами у наших кінозалах. Тому всі наші підписники на сьогоднішній день — це клієнти «Планети кіно». Вони дивляться різні фільми в наших кінотеатрах, як блокбастери, так і незалежне кіно.
— Чи плануєте ви створювати спільноту зі своїх підписників? Створювати заходи, отримувати відгуки тощо?
— Ми не плануємо створювати якусь окрему спільноту. Кожен підписник «Планети онлайн» реєструється в «Клубі “Планети кіно”», отримує безкоштовний квиток у кіно до дня народження, накопичує бонуси за кожну витрачену гривню, які може обміняти на квитки або на попкорн. Також ми робимо щотижневу розсилку про новинки прокату, повідомляємо про появу розкладу на фільми, додані в обрані.
— Яку кількість підписників ви б хотіли отримати до кінця року? Яка кількість підписників потрібна вам, щоб проєкт став самоокупним?
— Наша велика мета — вийти на 43 000 активних підписників при теперішній вартості підписки. Чим скоріше це станеться, тим краще.
— Яку підписку купують найчастіше?
— Найбільше — на 1 місяць.
— Скільки коштує запуск ОТТ-сервісу та його щорічна підтримка в наших умовах? І що входить у ці витрати окрім купівлі технічної платформи FoxPrime (Forbes називає її вартість до 1 млн)?
— У «Планеті кіно» ми створювали нашу IT-інфраструктуру самостійно (бази даних, програма лояльності, мобільні додатки, сайт, онлайн-продажі, програмне забезпечення для продажу квитків, продуктів у кіномаркетах, звіти, програмування розкладу тощо). Ми це почали робити ще у 2012 році й тоді вигідно було створювати це все на базі 1С. Ці технології вже застаріли й нам треба було все це оновити. Без повного оновлення всього нашого «IT-зоопарку» ми б точно не могли б запустити онлайн-кінотеатр. Нам важко виокремити вартість запуску онлайну, оскільки одна команда робила і онлайн-кінотеатр, і перероблювала всю нашу IT-інфраструктуру для кінотеатрів. Ми приблизно оцінюємо інвестиції в «Планету онлайн» у розмірі 1 млн доларів США.
— Окрім підписки, чи плануєте ви інші варіанти монетизації?
— Наразі не плануємо.
— Хто відбирає фільми для платформи? І як відбувається цей процес? І що є для вас ключовим: інтуїція експертів, особисті смаки, нагороди фільму та відгуки кіноспільноти тощо?
— Відбором фільмів займається наш програмний відділ. Вони комунікують із правовласниками та залучають фільми на платформу. Для нас дуже важливо розуміти, що кожен фільм, який ми презентуємо клієнту, є насамперед якісним, тому аналізуємо все — участь у кінофестивалях, нагороди фільму, професійну критику та відгуки глядачів. На основі цих чинників насправді нескладно дати об’єктивну оцінку якості фільму. Звісно, перед прийняттям рішення ми віддивляємося кожен фільм, щоб краще зрозуміти контекст і тематику фільму, потенційну цільову аудиторію тощо. Для нас важливо мати різні жанри фільмів у «Планеті онлайн».
— Чи для вас важливий рік виходу фільму? Умовно, чи можуть з’явитися стрічки десятирічної давності, які були свого часу не помічені українським глядачем у кіно?
— У кінотеатрах ми звикли працювати з прем’єрами і розуміємо, що клієнтів більше приваблюють новинки. Але в домашньому перегляді глядацькі патерни дещо інші, тому ми плануємо працювати з абсолютно різним кіно, і рік виходу фільму тут не має значення. Будемо експериментувати і дивитися на фідбек.
— Ви обираєте лише фільми, які були в українському прокаті?
— Ми активно співпрацюємо з українськими дистриб’юторами, тому здебільшого це фільми, які спочатку потрапляють в кінотеатральний прокат. Також купували фільми в міжнародних сейлз-агентів, деякі з них уже випускали в театральний прокат, а деякі ще чекають свого релізу онлайн.
— Як ви купуєте права — пакетом чи окремо на кожну стрічку? Чи це додаткові права, які ви узгоджуєте, коли купуєте фільми для показу в кінотеатрах?
— Демонстрація фільму онлайн відрізняється від офлайну як із правової точки зору, так і з фінансової, тому ліцензування проводиться окремо. Деякі фільми ми дійсно отримуємо для прокату онлайн та офлайн одночасно, але умови для цих видів прокату різні, не пакетні.
— Як купуються права? За домовленостями з правовласниками ви купуєте права на фільм за певну вартість і на певний період чи сплачуєте за ліцензію певний відсоток із абонплати?
— Для кінотеатрального прокату існує досить стабільна практика — кінотеатри не платять дистриб’юторам фіксованих платежів, але ми розділяємо з ними 50 на 50 виручку від проданих квитків (box office).
Онлайн ми працюємо в моделі підписки, що передбачає певний тип прав — SVOD. Оскільки в нас ще немає сталої бази передплатників і вирахувати розподіл доходу неможливо, ми ліцензуємо фільми на умовах фіксованої оплати (flat fee). Але з кожним правовласником домовленості різні, ми намагаємося знаходити компроміси та виходити на умови, які задовольнять усіх.
— Чи є на платформі українське кіно? І яке українське кіно ви бачите на «Планеті онлайн»?
— Ми запустилися, маючи в переліку два фільми Валентина Васяновича — «Атлантида» та «Відблиск». Окремо записали інтерв’ю з Валентином, щоб глядач мав змогу з перших вуст дізнатися бекстейдж фільму та познайомитися з топовим українським режисером. Зараз триває прокат чудового фільму «Я і Фелікс» Ірини Цілик, із нею теж записали інтерв’ю. Також показуємо документальний фільм «Іван і Марта» Сергія Буковського. Українських фільмів буде дуже багато, абсолютно різних, зокрема і документалістики як провідного виду кіно в нашій країні.
— Які фільми зараз мають у вас найбільше переглядів? І через які фільми ви здобули найбільшу кількість підписок?
— Коли ми запустили нашу «Планету онлайн», були анонсовані номінанти на Оскар, серед яких був фільм «Емілія Перес». Він був у нас онлайн. Саме він отримав найбільшу кількість переглядів. Ми ще не робили дослідження і поки не можемо сказати, чи був саме цей конкретний фільм тригером для підписок.
— На який період у вас придбані права на фільми? Контент на платформі буде накопичуватися чи стрімкою буде ротація?
— Ми випускаємо фільми в одномісячний онлайн-прокат, тому на платформі буде постійна ротація контенту. Чотири новинки щотижня, кожна в прокаті протягом місяця. Наразі це наша ідея і ми хочемо спробувати такий підхід. Але якщо буде великий клієнтський запит на якийсь формат каталогу — постараємося втілити і це.
— Піратство. Глядачі можуть обрати фільм із вашого переліку, подивитися тизер, але саму стрічку переглянути на піратських ресурсах. Адже коли цінність має насамперед обраний перелік фільмів, який має полегшити орієнтацію у контенті глядачів, проблема піратства стає ще більш серйозною. Чи передбачені у вас заходи для боротьби з піратством? Як ви будете захищати свій контент?
— Звичайно, платформа захищена технологією DRM, але стовідсоткового захисту від піратства не існує, і це велика проблема галузі. Проте наші клієнти звикли до хорошого сервісу, і онлайн ми хочемо запропонувати такий рівень комфорту перегляду, щоб ні в кого й думки не виникло йти дивитися фільм на якийсь незрозумілий сайт із рекламою онлайн-казино.
До 22-річчя з дня народження видання ми відновлюємо нашу Спільноту! Це коло активних людей, які хочуть та можуть фінансово підтримати наше видання, долучитися до генерування спільних ідей та отримувати більше ексклюзивної інформації про стан справ в українських медіа.
Мабуть, ще ніколи якісна журналістика не була такою важливою, як сьогодні.

