Фільм «Сімейний альбом»: пам’ятати свою історію — і опиратися
Фільм «Сімейний альбом»: пам’ятати свою історію — і опиратися

Фільм «Сімейний альбом»: пам’ятати свою історію — і опиратися

Історія геноциду українців – Голодомору і нинішньої війни, – свідками якого стали в різні часи члени однієї родини іноземців.

Для режисерки Марини Ткачук «Сімейний альбом» став повнометражним кінодебютом. Марина закінчила Інститут журналістики в Київському національному університеті імені Тараса Шевченка у 2005 році — і цей досвід відчувається в тому, як вона вибудовує оповідь. Фільм насичено зустрічами й розмовами з українськими героями та героїнями, ретельно дібраними й документально підтвердженими фактами; головна героїня фільму, британська фотографка Самара Пірс веде схвильований закадровий монолог, і кожному її твердженню Марина знаходить візуальний відповідник.

Починається все в Лондоні. Самара — людина неспокійної, навіть авантюрної вдачі (вона так і говорить про себе та свого чоловіка, колишнього військового Джастіна: «Незалежні люди з авантюрним складом характеру»). Маємо кілька сцен із родиною Пірсів: Джастін вчить Самару накладати турнікет, дочка Амаріліс перекидається з батьками суто сімейними дотепами: видно, наскільки ці люди люблять одне одного.

Фільм «Сімейний альбом»: пам’ятати свою історію — і опиратися - Фото 1

Кадри фільму «Сімейний альбом»

Є в житті Самари ще одна любов: Україна. Героїзм українців її зачаровує: «Хоробрість — жити там, залишатися і битися». Тож Самара приїздить на Харківщину, недавно звільнену від окупантів. Її маршрут не обмежується винятково обласним центром. Вона їздить містечками й селами, інколи частково, а інколи вщент зруйнованими «денацифікаторами»: Валки, Вірнопілля, Гоптівка, Слатине, Кам’янка, Ізюм. Самара розмовляє з ветеранами правозахисту, засновниками волонтерської організації «Пекельна кухня», поліціянтами, істориками, мирними жителями, в яких розбомбили будинки, штурмовиками групи «Кракен», а також древніми 90-100-річними бабусями — живими свідками Голодомору.

Оповідь розвивається у двох часових планах. Перший — це українське сьогодення, будні війни. Другий — це зачитані за кадром свідчення Александра Вінербергера, прадіда головної героїні, який був свідком Голодомору в Україні, зробив і вивіз до Австрії фотографії людей, що помирали від голоду прямо на вулицях. Його свідчення супроводжувані тими самими фотографіями. Минуле і теперішнє швидко набувають моторошної єдності. Масові безіменні поховання. Замордовані діти. Закатовані дорослі. Безсудні страти. Спустошені села. Лани, які нема кому обробляти. Розтерзаний Харків. Незмінна, єдина мета окупантів упродовж десятиліть: геноцид усього українського. Росія у всій красі.

Фільм «Сімейний альбом»: пам’ятати свою історію — і опиратися - Фото 2

Кадри фільму «Сімейний альбом»

Але є суттєва відмінність: сьогодні наш спротив триває. Сьогодні в нас нарешті є військо, яке не по зубах лютому, численному, кровожерливому ворогу. Сьогодні в нас є нарешті шанс розірвати коло поневолення. Марина Ткачук завершує фільм церемонією вшанування пам’яті, що українська діаспора проводить на могилі Вінербергера. Пам’ятати свою історію — і опиратися. Це шлях до перемоги.

Марина Ткачук:

 Фільм «Сімейний альбом»: пам’ятати свою історію — і опиратися - Фото 3

— Фільм з’явився випадково, коли я позаторік прочитала новину про відкриття виставки «Камера, яка бачила Голодомор». Так я дізналася, що в Київ приїхала британська онука Александра Вінербергера. Мене це зацікавило. Я зв’язалася зі своїми друзями, які працюють у музеї Голодомору, й виявила, що Самара теж фотографка. Крім того, вона дуже вмотивована, вболіває за Україну, і те, що вона знайшла цю камеру та прадідові фото, вплинуло на її світосприйняття. Якраз тоді Харківщина була звільнена з-під окупації, і мені здалося, що це символічно — поєднати фото Вінербергера та його спогади з сьогоденням. Так усе закрутилося, Музей Голодомору допоміг із контактами. Ми поїхали до Лондона знімати Самару, а потім разом рушили до України.

Емоційно найскладнішим під час зйомок було опинитися в Ізюмському лісі, серед масових поховань. І люди, яких ми бачили... Самара також на це звертала увагу: її вражали діти, що залишаються в зруйнованих селах. Мені врізалася в пам’ять картинка: їдемо селом, абсолютно знищеним. Провідник попереджає, що рухатися краще лише асфальтованою дорогою, бо тут усе навколо заміновано, по траві не ходіть. І тут з одного з дворів вибігає маленька дитина. Це не може не вражати. Були згадки про те, як намагалися розстрілювати за українську мову… А люди там живуть без електрики, без води, без нічого, підриваються на власних городах, і для них усе це страшна норма.

Команда «Детектора медіа» понад 20 років виконує роль watchdog'a українських медіа. Ми аналізуємо якість контенту і спонукаємо медіагравців дотримуватися професійних та етичних стандартів. Щоб інформація, яку отримуєте ви, була правдивою та повною.

До 22-річчя з дня народження видання ми відновлюємо нашу Спільноту! Це коло активних людей, які хочуть та можуть фінансово підтримати наше видання, долучитися до генерування спільних ідей та отримувати більше ексклюзивної інформації про стан справ в українських медіа.

Мабуть, ще ніколи якісна журналістика не була такою важливою, як сьогодні.
Долучитись
Теги по теме
война российская агрессия украинское кино
Источник материала
loader
loader