Юрій Щуклін
Одним із вирішальних чинників рекордного зростання обсягу перевезення вантажів залізницею на експорт за 10 місяців 2024 року та рівноваги на ринку залізничних перевезень я вважаю те, що, на відміну від попередніх сезонів, зараз «Укрзалізниця» не застосовує примусів до придбання її вагонів та не застосовує тих механізмів, які у 2021, 2022 та 2023 роках слугували чинниками карколомного здорожчання користування вагонами-зерновозами.
У 2023 році цими механізмами були: штучне формування у виробників та експортерів негативних тривожних очікувань щодо здорожчання вагонних парків та одночасне обмеження пропозиції вагонів, проведення аукціонів з узгодженою участю посередників операторів приватних парків (які викупали пропозицію «Укрзалізниці» та формували маркер цін на ринку стартовими цінами). Такі аукціони імітували «ажіотажний попит» та призводили до ще більшого зростання цін.
У 2022 році «Укрзалізницею» був спровокований дефіцит вільних вагонів та карколомне здорожчання їх оренди та вартості користування (яка подекуди злітала до 5% вартості нового вагона). Головним чинником цього було те, що УЗ почала приймати до перевезення безладно та набагато більше вагонів, ніж сторони, що приймають, могли обробити. Відтак вагонні парки були звʼязані в багатоденних чергах, що провокувало ажіотаж та спекуляції.
Думка автора може не збігатися з думкою редакції. Відповідальність за цитати, факти і цифри, наведені в тексті, несе автор.